رهاسازی حشرات برای مبارزه با آفات به جای سموم شیمیایی

رهاسازی حشرات برای مبارزه با آفات به جای سموم شیمیایی

رهاسازی حشرات مفید از قبیل زنبور براکون و تریکوگراما و کفشدوزک برای مبارزه با آفات در ۶۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان خوزستان انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: در سال زراعی جاری رهاسازی حشرات مفید ازجمله زنبور براکون و تریکوگراما به ۶۷ هزار هکتار از اراضی استان افزایش یافته است.

مرتضی امیدبخش افزود: هزینه تولید و رهاسازی هر زنبور حدود ۱۳۰ ریال است که ۶۵ درصد آن را دولت و ۳۵ درصد کشاورز پرداخت می‌کند.

وی خاطنرشان کرد: مصرف‌کننده به جهت اینکه از مزایای این روش اطلاعات ندارد، زیاد استقبال نمی‌کند، در حالی که کشاورزان استقبال گسترده‌ای کرده‌اند.

امیدبخش ادامه داد: ۱۴ مرکز تولید حشرات مفید در استان وجود دارد که در هر کدام از آنها چهار نفر از فارغ‌التحصیلان مشغول به کار هستند که در مجموع از این طریق برای ۶۴ نفر از مهندسان کشاورزی شغل ایجاد شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از سیاست‌های این سازمان افزایش تولید محصولات سالم است که در این راستا، استان از چند سال پیش مبارزه بیولوژیک بر علیه آفات را برای حذف سموم آغاز کرده است.

وی یادآور شد: در سال زراعی گذشته در هفت‌هزار و ۵۰۰ هکتار کشت گوجه‌فرنگی، ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار ذرت، پنج‌هزار هکتار مرکبات، ۲۰ هزار هکتار نیشکر، چهارهزار و ۴۰۰ هکتار سبزیجات که در مجموع حدود ۵۴ هزار هکتار می‌شود، حشرات مفید به‌منظور مبارزه با آفات و حذف سموم رهاسازی شد.

امیدبخش تأکید کرد: روش نوین یادشده تأثیر مطلوبی در افزایش تولید محصولات سالم دارد، به‌طوری‌که کشاورزان به‌طور گسترده برای استفاده از این روش استقبال کرده‌اند./

 

خبرنگار: فرید مرادی

A-910712-02

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.