رهایی از وابستگی با اقتصاد مقاومتی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از جام جم آنلاین در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

جام جم آنلاین: نشست تخصصی «رهایی از وابستگی با اقتصاد مقاومتی»، امروز سه‌شنبه ۱۶ آبان ماه با حضور ابراهیم رزاقی در مرکز تحقیقات صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش تفسیری روز سه‌شنبه جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات صداوسیما، در این نشست که با حضور جمعی از مدیران و پژوهشگران برگزار شد، ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، به تشریح راه‌های رهایی از وابستگی به کمک اقتصاد مقاومتی پرداخت.

اقتصاد مقاومتی مفهومی نو در ادبیات علم اقتصاد است و تبیین آن به کمک فرمایشات مقام معظم رهبری و دیدگاه‌های کارشناسان اقتصادی امکان‌پذیر است.

رزاقی با بررسی سیر تاریخی چندین تهاجم اقتصادی در ایران گفت: با تسلط باورهای سرمایه‌داری نئولیبرال که به شدت بر میزان مصرف تأثیرگذار است، تغییر سبک زندگی در جنبه‌های مختلف آن از پوشاک گرفته تا نوع تغذیه و… صورت می‌گیرد.

وی افزود، اقتصاد دانشی است که ادعای جهانی دارد، امّا اساساً جزو علوم انسانی است. برخلاف دیگر علوم، عامه مردم روزانه با اقتصاد سر و کار دارند و به شدت باورها بر عملکرد اقتصادی افراد تأثیرگذار است.

رزاقی در ادامه افزود: انسان غربی برده مصرف شده است و همه تلاش خود را برای جمع کردن سرمایه و خرید کالا صرف می‌کند. این در حالی است که انسان امروز با محدودیت‌های رشد اقتصادی نیز مواجه است و نتیجه آنکه این نوع تفکر بر همهی شئونات زندگی فرد از روابط خانوادگی گرفته تا مظاهر عینی تأثیر می‌گذارد.

ایشان همچنین افزودند: در دنیا نمونه‌های موفق اقتصاد مقاومتی را در کشورهایی چون آلمان و ژاپن شاهد بوده‌ایم. در آن کشورها به تولیدکنندگان کمک شد تا در چارچوب منافع ملّی، بدون ایجاد تورم، رشد صورت گیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران الگویی پیش­بینی شده است که مخالف هرگونه وابستگی است.

رزاقی درخصوص راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی و رهایی از وابستگی به مواردی اشاره کرد از جمله: رها کردن سیاست‌های تعدیل، توجّه به الگوی توسعه قانون اساسی، افزایش تولید غیر وابسته، تجدید نظر در دادن یارانه به دلار، مبارزه مؤثر با فساد به ویژه فساد اداری و مالی، دریافت مالیات با هدف باز دارندگی فعّالیتهای غیرتولیدی، کاهش واسطه‌ها با ایجاد تعاونی­‌ها و جلوگیری از خام فروشی (مانند نفت و مشتقات آن و حتی محصولات کشاورزی).

وی در پایان افزود، در مبحث اقتصاد مقاومتی باید به خودشناسی نیز توجّه داشت. این‌که هر فرد از خود تغییر را آغاز کند، حائز اهمیت است. رسانه می‌تواند در این حوزه به خوبی فعّالیت کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.