رهبران احزاب سیاسی عراق: آل سعود همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است

رهبران احزاب مختلف عراق توهین بی‌شرمانه روزنامه الشرق الأوسط به مرجعیت عالیقدر شیعیان را محکوم کردند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح عراق در سخنانی در واکنش به توهین بی‌شرمانه روزنامه سعودی الشرق الأوسط به آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق، ضمن محکوم کردن این اقدام اظهار کرد: بار دیگر نظام جاهل آل سعود پس از توهین بی‌شرمانه به مرجعیت عالیقدر از طریق روزنامه الشرق الأوسط تمامی خطوط قرمزها و ارزش‌های والای ملت عراق را زیر پا گذاشت.

وی افزود: این توهین به احساسات میلیون ها سنی، شیعه، مسلمان و مسیحی در داخل عراق و خارج از آن است و همه نسبت به نقش پدرانه آیت‌الله سیستانی برای محافظت از حاکمیت ملی عراق و اصرار ایشان بر وحدت ملی و همچنین نقش قابل توجه ایشان در زمینه حفاظت از کشور در مقابل تروریسم آگاه هستند و اگر فتوای مرجعیت عالیقدر نبود اکنون عراقی وجود نداشت.

العامری تصریح کرد: این اعمال زشت و قبیح بهترین دلیل بر وجود یک جریان گمراه خارجی است که تلاش می‌کند نقش ملی و پدرانه مرجعیت عالیقدر عراق را از بین ببرد. این اقدام همچنین بیانگر تعمد نظام سعودی در ادامه طرح‌های مشکوک و کینه و دشمنی‌های نهفته آن علیه تمامی کسانی است که درصدد حفظ حاکمیت و وحدت ملی عراق هستند.

رهبر ائتلاف الفتح همچنین تأکید کرد: این اقدام قبیح همچنین به اقدامات ناپسند دیگر آنها و مداخلاتشان در امور داخلی عراق اضافه می‌شود و نتیجه رفتارهای انحرافی مسیر خصمانه پادشاهی شر است که سال‌ها پیش و با اعزام هزاران انتحاری و خودروهای بمب‌گذاری شده آن را آغاز کرد و جان هزاران تن از ملت عراق را گرفت که خون پاکشان همچنان خشک نشده و صحنه‌های خونین خودروهای بمب‌گذاری شده‌شان در ذهن و خاطر ملت عراق مانده است.

العامری در پایان از دولت و وزارت خارجه عراق خواست که موضع رسمی را در این زمینه اتخاذ کرده و تمامی اقدامات لازم برای پاسخ به این توهین بزرگ را انجام دهند.

در همین حال، نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق نیز در بیانیه‌ای در این باره ضمن محکوم کردن این اقدام، تأکید کرد: مرجعیت عالیقدر دینی قلعه امت در دفاع از عقیده، حفظ هویت و حفاظت از حقوق آن است.

وی افزود: مرجعیت رمز قدرت ملت ما و پرچم وحدت آن است و توهین به ایشان به هر شکلی نقض آشکار ارزش‌های ملت ماست. این اقدام همچنین به منزله هدف قرار دادن وحدت ملت عراق و تحریک احساسات میلیون‌ها مسلمان به ویژه در عراق است.

المالکی ادامه داد: کاریکاتور توهین‌آمیزی که روزنامه الشرق الأوسط منتشر کرد تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذاشت.

وی از از دولت عراق خواست که اقدامات قانونی و سیاسی لازم در این زمینه را انجام دهد.

روزنامه عربستانی الشرق الاوسط جمعه کاریکاتوری اهانت آمیز از آیت‌الله سیستانی منتشر کرد.

نصر الشمری، سخنگوی جنبش النجباء هم در توئیتی نوشت که مواضع ضد شیعی آل‌سعود و دیگر مزدوران آمریکا و اسرائیل مسأله عجیبی نیست.

الشمری گفت: سعودی‌ها همان کسانی هستند که خون پاک مسلمانان را به ناحق ریخته‌اند.

وی افزود: اما توهین و تعرض آنها به مرجعیت دلیل واضحی بر احساس تلخ شکست در برابر اقدامات حکیمانه و مستحکم مرجعیت دینی است که همه دسیسه‌های تکفیری آنان را به شکست کشاند.

الشمری همچنین خواستار عدم بی‌تفاوتی در برابر توهین‌های سعودی شد و بر لزوم موضع‌گیری حکومت و مردم در واکنش به این امر تاکید کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.