رهبران اروپا با اتحاد بانکی موافقت کردند

۲۴م آذر ،

رهبران اروپا با اعلام موافقت خود با طرح نظارت بر بانکهای اروپا، یک گام به حل بحران اقتصادی نزدیکتر شدند.

رهبران اروپا طرح نظارت بر بانکهای اروپایی-که پیشتر نیز چانه زنی هایی پیرامون آن صورت گرفته بود- را به تصویب رساندند. طرحی که گفته می گردد گام اول اروپا برای ایجاد اتحادیه بانکی به منظور جلوگیری از بحران های تازه اقتصادی است. اما سوال اصلی اینجاست که آیا همۀ بانکهای اروپایی قرار است تحت نظارت بانک مرکزی اروپا قرار گیرند؟ و اینکه آیا این طرح شامل همۀ کشورهای اروپایی می گردد؟ جدول ذیل جزئیات بیشتری از اتحادیه بانکی را توضیح می دهد:

آیا همۀ بانکها تحت نظارت بانک مرکزی اروپا خواهند بود؟

نظارت مستقیم بانک مرکزی اروپا شامل نهادهای مالی و بانکهایی خواهد بود که بیش از ۳۰ میلیارد یورو موجودی دارند و یا بیش از ۲۰% از تولید ناخالص داخلی کشورشان را تشکیل می دهند و شامل کمکهای اروپا شده اند. تعداد بانکهایی که قرار است تحت نظارت باشند به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میرسد.

نظارت شامل کدام کشورها می گردد؟

این طرح در گام اول شامل همۀ کشورهای ناحیه یورو می گردد و در مرحلۀ بعد سایر اعضای اتحادیه اروپا به آن خواهند پیوست. تنها انگلستان، جمهوری چک و سوئد اعلام اند که فعلا قصد شرکت در این طرح را ندارند.

نظارت چگونه صورت می گیرد؟

یک شورای نظارتی که به تازگی ایجاد شده، در بانک مرکزی اروپا وظیفۀ نظارت و همچنین تصمیم گیریهای مهم بانکی را بر عهده دارد. این شورا شامل ۱۷ ناظر ملی، ۴ عضو بانک مرکزی اروپا و همچنین یک رئیس و نایب رئیس است. برای اجرای آسانتر طرحها، کمیته ای با چند عضو بر روندهای اجرایی نظارت خواهد داشت.

این طرح از چه زمانی اجرا می گردد؟

مارس ۲۰۲۲ تاریخی است که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است، یعنی ۱ سال دیرتر از زمانی که از قبل تعیین شده بود.

چگونه می توان سیستم نظارت بانکی و سیاست پولی واحد در بانک مرکزی اروپا را از یکدیگر تفکیک کرد؟

در حال حاضر، شورای رهبری، به طور مستقیم وظیفۀ نظارت بر سیاست های پولی منطقۀ یورو را بر عهده دارد. اما در واقع همین شوراست که با توجه به معاهدۀ اروپا وظیفۀ تأیید همۀ تصمیمات اصلی اتخاذ شده از سوی شورای نظارت را برعهده دارد. برای تفکیک این دو کارکرد، دولتهای عضو با تشکیل کمیتۀ مستقلی موافقت کرده اند که وظیفۀ نظارت بر اهداف شورای رهبری را بر عهده دارد.

جایگاه نهاد بانکی اروپا (EBA) کجاست؟

نهاد بانکی اروپا، از مراجع تنظیم قواعد که در لندن قرار دارد و شامل ۲۷ عضو اتحادیه اروپا می گردد، در حال حاضر امتیاز بالایی در سطح اروپا دارد. دوگروه، تشکیل دهندۀ آنند: دولتهای عضو اتحادیه بانکی و سایر اعضاء. طبق توافق تازه صورت گرفته، برای اینکه تصمیمات الزام آور در EBA به تصویب برسد، باید یک اکثریت از دو گروه مذکور تشکیل شود. در صورتی که کشوری مخالف تصمیمی باشد، کمیته ای برای حل و فصل موارد مورد اختلاف تشکیل خواهد شد که متشکل از دو گروه EBA  و رئیس آن خواهد بود.


sadkhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.