رهبرشورشیان دارفورازهمکاری با قذافی درسرکوب انقلاب لیبی خبرداد

خارطوم / واحد مرکزی خبر / سیاسی /۷/۲۳

به گفته یکی از رهبران ارشد شورشیان دارفور سودان، نیروهای تحت امر وی از مزدوران حامی معمر قذافی دیکتاتور لیبی بودند و او مبالغ بسیاری پول به شورشیان منطقه دارفور داده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر از خارطوم، زکریا موسی عباس در گفتگو با روزنامه quotation mark لحظه اخر quotation mark چاپ سودان، گفت: نیروهای ما از اولین روزهای انقلاب مردم لیبی، در کنار ارتش و سازمان امنیت آن کشور به سرکوب مردم مشغول بودند.
وی افزود: هیچ اجباری از سوی قذافی در بین نبود و ما خودمان این راه را انتخاب کردیم و ۲۷ میلیون دلار هم در همان ابتدا از قذافی گرفتیم.
زکریا موسی با اشاره به روابط گرم خلیل ابراهیم (رئیس سابق جنبش عدل و برابری دارفور) با قذافی گفت: وقتی ارتش لیبی اقدام به نافرمانی کرد و نیروهای اطراف قذافی پراکنده شدند، ما در کنار وی ماندیم و با سه هزار تن از نیروهایمان در کنار دیگر مزدوران آفریقایی میجنگیدیم، قذافی هم به ازای هر یک خودروی حامل نفرات ما، یک میلیون دلار به خلیل ابراهیم پرداخت کرد.
زکریا موسی با اشاره به اینکه خلیل ابراهیم چند روز پیش از فرار قذافی از طرابلس، به وی پیشنهاد داد که برای مخفی شدن به دارفور سودان برود افزود: دیکتاتور سابق لیبی با وجودی که از شکست خود مطمئن بود ولی این پیشنهاد را رد کرد و گفت: من لیبیایی هستم و در لیبی خواهم مرد.
این رهبر شورشیان دارفور، با اشاره به اینکه قذافی در آخرین روزهای زندگی اش، پول و سلاح های زیادی برای خلیل ابراهیم فرستاد گفت: این سلاح ها برای سرنگونی دولت سودان برای خلیل فرستاده شد زیرا قذافی از دولت البشیر کینه زیادی به دل داشت،
وی گفت: این سلاح ها آنقدر زیاد هستند که اگر درست استفاده شود، به این زودی ها تمام نخواهند شد، اما پول ها و برخی اسناد که همراه خلیل ابراهیم
بود از بین رفتند.
خلیل ابراهیم رهبر جنبش عدل و برابری دارفور سالها از کمکهای گسترده لیبی بهره مند بود و هر بار که ارتش سودان به بازداشت وی نزدیک می شد، وی به لیبی که با دارفور هم مرز است فرار میکرد.
وی طی انقلاب لیبی، در کنار قذافی جنگید و پس از سرنگونی نظام وی، به سودان بازگشت و عملیات نظامی علیه دولت را از سر گرفت تا اینکه سرانجام
در حمله موشکی کشته شد.
پس از گذشت چند ماه از کشته شدن خلیل ابراهیم، هنوز مشخص نشده موشکهای قاتل، از سوی چه کسی شلیک شد. اما به تازگی یکی از روزنامه های سودانی مدعی شد: خلیل به دلیل در اختیار داشتن مدارکی در خصوص روابط قذافی با سارکوزی، بر اثر بمباران جنگنده های فرانسوی به قتل رسیده است. البته چند روز پس از کشته شدن خلیل ابراهیم، روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه مدعی شد: جنگنده های فرانسوی محل اقامت خلیل ابراهیم را بمباران کرده اند، موضوعی که تاکنون از سوی دولت سودان تکذیب نشده است.


IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.