رهبر مسلمانان تاتارستان که به دست وهابیت کشته شد، چه کسی بود؟

وی به عنوان یکی از مخالفان کینه‌توز وهابیت شناخته می‌شد و همواره بخش قابل ملاحظه‌ای از نوشتارهای او به شناسایی خلق و خوی وحشیانه این فرقه ضاله که از ناحیه شمال قفقاز در حال مهاجرت به نواحی مرکزی روسیه است، اختصاص داشت. وی شدیدا نسبت به فعالیت‌های افراطی مذهبی که…

بولتن نیوز: وی در ۴ سپتامبر ۱۹۶۳ در روستای «دمیتری‌یوفکا» شهر «اوفا» در جمهوری خودمختار و مسلمان‌نشین «باشقیرستان» متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات دبیرستان، وارد دانشگاه شیمی کازان در جمهوری تاتارستان می‌شود و به عنوان متخصص فن‌آوری تولیدات الکتروشیمیایی از دانشکده شیمی آن دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

به گزارش خبرنگار بولتن نیوز در روسیه، یعقوب‌اف، پس از آن سیر مطالعاتی خویش را در مقطع دکتری در رشته تاریخ و در دانشکده تاریخ دانشگاه کازان پیگیری نمودند. البته در همین ایام به فراگیری علوم دینی در مدرسه عالی مسلمانان کازان مشغول شدند و تحصیلات عالیه  دینی خود را در این مرکز با موفقیت با پایان رساندند.

در سال ۱۹۹۰ مرکز اسلامی­- فرهنگی و نیز مرکز چاپ و نشر کتب اسلامی “ایمان” را در شهر کازان تاسیس نمود و در آن شروع به تقریر و توزیع کتب دینی کرد. این مرکز به عنوان اولین مرکز چاپ و نشر علوم دینی اسلامی در روسیه شناخته می‌شود. وی از سال ۱۹۹۲ امام جماعت مسجد آپانایفسکی در شهر کازان بودند. یعقوب‌اف همچنین در بین سالهای ۱۹۹۳-۱۹۹۶ به عنوان مدیر مدرسه «محمدیه» این شهر مشغول به فعالیت بوده‌ است. در ۱۹۹۵ به عنوان منتخب عضویت در هیئت رئیسه جامعه مسلمانان تاتارستان در می‌آید و نیز مدیریت بخش انگلیسی- عربی دانشگاه کازان را بر عهده داشتند.

در ۱۹۹۷ مدیر برنامه تلویزیونی “آشنایی با اسلام” بودند. ایشان همچنین در این سال معاون مرکز اطلاع رسانی اسلامی “ДУМ РТ” بودند. از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۸ به عنوان معاون امور اوقاف مفتی اعظم تاتارستان مشغول به فعالیت بوده و از سال ۲۰۰۹ نیز به عنوان معاون مفتی و رئیس اداره آموزش‌های دینی تاتارستان به امر ساماندهی فعالیت‌های مذهبی و دینی این جمهوری مسلمان‌نشین مبادرت می‌ورزید. همچنین ایشان بواسطه وجود شایستگی‌های فراوانی که از خود نشان داده بودند، در هیئت رئیسه شورای تخصصی-مذهبی وزارت دادگستری روسیه انتخاب شده بودند.

ولی‌الله یعقوب‌اف به عنوان بنیانگذار اولین مرکز چاپ و نشر متون اسلامی در روسیه، نویسنده تعداد زیادی از آثار دینی و تاریخی بوده و به عنوان یک فعال اجتماعی و روزنامه‌نگار به ترویج اسلام در روسیه می‌پرداخته است. وی تاثیر عمده‌ای بر توسعه آموزش اسلامی در جمهوری مسلمان‌نشین تاتارستان نهاده است.

وی به عنوان یکی از مخالفان کینه‌توز وهابیت شناخته می‌شد و همواره بخش قابل ملاحظه‌ای از نوشتارهای او به شناسایی خلق و خوی وحشیانه این فرقه ضاله که از ناحیه شمال قفقاز در حال مهاجرت به نواحی مرکزی روسیه است، اختصاص داشت. وی شدیدا نسبت به فعالیت‌های افراطی مذهبی که از سوی گروه‌های خشونت‌طلب وهابی در حال پیگیری در روسیه و جمهوری‌های مسلمان‌نشین آن بود بیدار بوده و هشدار فراوانی را در این موارد ایراد می‌نمود.

یعقوب اف با شرکت در بیشتر کنفرانس‌های بین دینی، که در روسیه میان همه ادیان الهی برگزار می‌شد، همواره نسبت به بیان تفاوت‌های چهره اسلام واقعی با آنچه وهابیت از آن ترسیم نموده اهتمام لازم را داشت. سرانجام این دشمن کینه‌توز وهابیت در ۱۹ جولای ۲۰۱۲، با شلیک گلوله در راهروی آپارتمان خود کشته شد. مفتی اعظم تاتارستان نیز که در همین روز در حال بازگشت از یک برنامه رادیویی بود بواسطه انفجار اتومبیلش دچار جراحات شدید شد و در بیمارستان بستری است. وی اینگونه اقدامات را مرتبط با فعالیت‌های حرفه‌ای‌شان در شورای مذهبی تاتارستان دانسته که موجب خشم بسیاری از افراطیون وهابی شده است.

گفتنی است ساعت ۹ صبح روز جمعه برابر با اولین ماه مبارک رمضان در روسیه، مراسم وداع با پیکر مرحوم یعقوب‌اف در شهر کازان برگزار شد. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.