رهبر معظم انقلاب: باید جوانان و کودکان را به کتابخوانى عادت دهیم

فروردین ۱۴۰۳

ما باید جوانان را به کتابخوانى عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانى عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود. کتابخوانى در سنین بنده -که البته بنده چندین برابر جوانها کتاب می‌خوانم- غالباً تأثیرش بمراتب کمتر است از کتابخوانى در سنین جوانها…

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران به نقل از khamenei.ir،‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر لزوم اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی خصوصا در میان جوانان تاکید داشته اند.

به مناسبت فرارسیدن روز متاب و کتابخوانی بخشی از فرمایشات ایشان در این زمینه را بازخوانی می‌کنیم.

** باید جوانان و کودکان را به کتابخوانى عادت دهیم

یکى از مشکلات ما تنبلى است. مسئله‌ى مطالعه و کتابخوانى مهم است. در جامعه‌ى ما بى‌اعتنائى به کتاب وجود دارد. گاهى آدم مى‌بیند در تلویزیون از این و آن سؤال می‌کنند: آقا شما چند ساعت در شبانه‌روز مطالعه می‌کنید، یا چقدر وقت کتابخوانى دارید؟ یکى می‌گوید پنج دقیقه، یکى میگ‌وید نیم ساعت! انسان تعجب می‌کند.

ما باید جوانان را به کتابخوانى عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانى عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود. کتابخوانى در سنین بنده – که البته بنده چندین برابر جوانها کتاب می‌خوانم – غالباً تأثیرش بمراتب کمتر است از کتابخوانى در سنین جوانها و شما عزیزانى که اینجا حضور دارید. آنچه که همیشه براى انسان می‌ماند، کتابخوانى در سنین پائین است. جوانان شما، کودکان شما هرچه می‌توانند، کتاب بخوانند؛ در فنون مختلف، در راههاى مختلف، مطلبى یاد بگیرند. البته از هرزه‌گردى در محیط کتاب هم باید پرهیز کرد، منتها این مسئله‌ى بعدى است؛ مسئله‌ى اول این است که یاد بگیرند، عادت کنند به این که اصلاً به کتاب مراجعه کنند، کتاب نگاه کنند. البته باید دستگاهها مراقب باشند، اشخاص مواظب باشند، هدایت کنند به کتاب خوب؛ که با کتاب بد، عمر ضایع نشود.
 
* طلبه باید در دوره جوانی هر چه می‌تواند کتاب بخواند

باید درس بخوانید، خوب درس بخوانید، عالم شوید، ملا شوید، قوى شوید، قدرت تجزیه و تحلیل افکار نو را پیدا کنید. مطالعات جنبى هم داشته باشید. بعضى از این درسهائى که در حوزه‌ها معمول شده، در قم یا تهران، میتواند به صورت مطالعات جنبى استفاده شود؛ مثل ادبیات فارسى، اخلاق و بعضى درسهاى دیگر – البته ادبیات عرب لازم است؛ آن جزو ابزار کار ماست – لزومى ندارد اینها حتماً در برنامه‌هاى درسى وارد شود. البته من دخالت نمی‌کنم، سلیقه‌ام را عرض می‌کنم؛ برنامه‌ریزان بنشینند رویش فکر کنند.

طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در دوره‌ى جوانى بخواند. این ذخیره‌ى حافظه را که بى‌نهایت داراى ظرفیت است، هرچه می‌توانید، در دوره‌ى جوانى پر کنید. ما هرچه در جوانى در حافظه انباشتیم، امروز موجود است؛ هرچه در دوران پیرى – که بنده همین حالا هم با همه‌ى گرفتارى‌ها، بیش از جوانها مطالعه می‌کنم – به دست مى‌آوریم، ماندگارى ندارد. الان شما جوانید. این منبع قیمتىِ ارزشمند را از اطلاعات ارزشمند، از آگاهى‌هاى مفید و لازم در زمینه‌هاى مختلفى که براى تبلیغ به آنها احتیاج دارید، هرچه می‌توانید، انباشته کنید؛ از این استفاده خواهید کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.