روابط خود را با ایران قطع کنید

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری جمهور افغانستان، ایالات متحده امریکا گفته است که شرکت های ایرانی سود حاصل ازتجارت شان را درتأسیسات هسته ای سرمایه گذاری میکنند، پس باید روابط تجاری درتمامی بخش ها،‌ هم چنین روابط ترانزیتی از راه آبی بندرعباس درجنوب ایران با این کشورقطع گردد.

گفتنی است که ایالات متحده امریکا دراین درخواست خویش هشدارداده که اگراین قطع روابط صورت نگیرد ، تاجران افغان وارد “لیست سیاه امریکا” خواهند شد.

خانجان الکوزی معاون اتاق های تجارت وصنایع افغانستان در گفتگو با جمهور گفته است: دریک جلسه مشورتی، پیشنهادی ازسوی مقامات امریکایی صورت گرفت، اما این خواسته به هیچ شکلی عملی نخواهد شد.

وی افزود: درست است که ایران ازسال های گذشته تا حال زیرتحریم ایالات متحده امریکا قراردارد، ‌اما این موضوع نمی تواند مبنایی بر قطع روابط افغانستان با کشورهای همسایه اش به حساب بیاید.

آقای الکوزی اضافه کرد: درحال حاضر ۵۰ درصد ترانزیت افغانستان از راه بندرعباس و چابهارایران صورت میگیرد و سالانه بیش ازیک میلیارد دالرتجارت بین دو کشورانجام میابد که پذیرفتن این پیشنهاد امریکا از لحاظ اقتصادی وتجارتی ضربه بزرگی به افغانستان وارد میکند.

رمضان جمعه زاده عضوکمیسیون اقتصاد ملی مجلس نمایندگان افغانستان براین نظراست که افغانستان کشوری کاملا مستقل بوده و دولت همیشه به دنبال تأمین منافع ملی مردم بوده است.

به گفته وی اگرقرارباشد که افغانستان به گفته هرکشوری عملی را انجام دهد ، استقلالیت این کشور زیر سوال قرارخواهد گرفت.

جمعه زاده تصریح می دارد که اگرافغانستان به این خواسته ایالات متحده امریکا پاسخ مثبت ارایه نماید،‌ چالش های زیادی درعرصه اقتصادی وتجارتی درکشوررونما میگردد پس حکومت افغانستان باید دراین راستا تصمیم درستی اتخاذ نماید.

معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان درادامه یاد آور می شود که این درخواست، دریک جلسه مشورتی که بر روی قوانین بین المللی کارمیشد، ‌بیان شده؛ اما به شکل رسمی از دولت افغانستان تا حال چنین درخواستی صورت نگرفته و دولت هم تا حال به ما چیزی نگفته است.

الکوزی افزود: ‌درصورتی که این درخواست به شکل رسمی ازدولت افغانستان شود، ‌دولت باید جواب قانع کننده ای برای آنها داشته باشد؛ ‌زیرا قطع روابط تجارتی و ترانزیتی با ایران ،‌صدمات زیادی را به افغانستان وارد می کند.

به گفته آقای الکوزی ‌دولت و مردم افغانستان هیچ زمانی بدون دولت ومردم ایران بوده نمیتوانند و درمسایل تجارتی وترانزیتی نیزهر دو کشور روابط  نزدیکی با هم دارند.

این درحالی است که چهارمین نشست مشترک میان افغانستان و ایران امروز و فردا در کابل و با حضور علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان در کابل برگزار می شود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.