روابط عمان با ایران بعد از سلطان قابوس چگونه خواهد بود؟

سلطان قابوس روحانی

یک کارشناس مسائل خلیج فارس گفت: بعید است که بعد از سلطان قابوس «پادشاه کنونی عمان که دربستر بیماری به سر می‌برد» در نوع تعاملات مسقط با تهران تغییری ایجاد شود چرا که مکتب سلطان قابوس که مبتنی بر تساهل و میانجی‌گری است در این کشور ادامه خواهد داشت.

میرجواد میرگلوی بیات، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که به نظر وی روابط ایران و عمان بعد از سلطان قابوس به چه نحو خواهد بود و آیا در سیاست خارجی عمان تغییری ایجاد خواهد شد؟ اظهار کرد: کشور عمان در شبه جزیره عرب دارای یک انزوای جغرافیایی و مذهبی است و در همین چارچوب طی این سال‌ها برای خروج از این انزوا تلاش کرده که با کشورهای منطقه و فرامنطقه رابطه دوستانه‌ای داشته باشد.
وی با بیان اینکه اگر در نقشه عمان دقت کنیم، می‌بینیم که بخش اعظمی از این کشور در دریاها از جمله دریای عمان، دریای عرب، خلیج فارس و اقیانوس هند محصور شده است و مرز خاکی این کشور با سه کشور امارات، عربستان و یمن است، ادامه داد: یمن همیشه باعث ایجاد مشکل امنیتی برای عمان شده است و از دیگر سو این کشور با عربستان و امارات نیز مشکلات مرزی زیادی دارد.
میرگلوی بیات ادامه داد: در مورد مسئله سیادت در شبه جزیره عربستان،‌ عمان یک ادعای تاریخی دارد و همواره سعی کرده که مستقل از شبه جزیره عربستان عمل کند.
این کارشناس مسائل خلیج فارس همچنین به تشریح انزوای مذهبی عمان در شبه جزیره عربستان نیز اشاره کرد و گفت: اکثریت جمعیت عمان اباضیه هستند و در حالی که اکثر جمعیت کشورهای شبه جزیره عربستان به لحاظ مذهبی اهل سنت هستند و این باعث شده که عمان از نظر مذهبی در آن منطقه در اقلیت قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه از زمانی که وهابیت تشکیل شده، اباضیه مورد تکفیر  وهابی‌ها قرار گرفته است، گفت:‌ همان طور که اشاره شد این انزوای جغرافیایی و مذهبی باعث شده که عمان به دنبال متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برود. چنانچه می‌بینیم دایره تعاملات این کشور با دیگر کشورهای جهان بسیار گسترده است. از رژیم صهیونیستی گرفته تا ایران، از شرق آسیا تا آمریکا.
میرگلوی بیات با بیان اینکه عمانی‌ها با این استراتژی تلاش کرده‌اند که بر انزوای جغرافیایی و مذهبی خود در شبه جزیره عربستان غلبه کنند، گفت: آن‌ها همواره سعی کرده‌اند که در حاشیه جهان اسلام قرار بگیرند و این یک امر انتخابی بوده است چرا که می‌خواستند مستقل باشند.  
این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه عمانی‌ها بعد از سلطان قابوس نیز به دلایل ساختاری در روابط خود با ایران به عنوان یکی از متحدان مهم منطقه خود تغییری ایجاد نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: سلطان قابوس در عمان در عرصه سیاست داخلی و خارجی مکتبی را ایجاد کرده که در عرصه سیاست خارجی این مکتب مبتنی بر تساهل و میانجی‌گری است و قطعا بعد از سلطان قابوس نیز این مکتب ادامه پیدا می‌کند. بنابراین بر اساس آنچه که اشاره شد بعید است که در سیاست خارجی عمان نسبت به ایران بعد از سلطان قابوس تغییری ایجاد شود.
وی افزود: در حال حاضر از برخی از افراد به عنوان جانشین سلطان قابوس یاد می‌شود که این افراد نیز روابط خوبی با ایران داشته‌اند. برای مثال از «اسعدبن طارق» پسرعموی سلطان قابوس به عنوان یکی از جانشینان احتمالی وی یاد می‌شود که او همیشه نگاه مثبتی به ایران داشته است و خود وی و فرزندش رفت و آمدهایی به ایران طی این سال‌ها داشته‌اند. بنابراین بعید است که بعد از سلطان قابوس چالشی در روابط تهران مسقط ایجاد شود.
انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.