روانگردان‌ها در لباس چای سبز و قهوه در بازار

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت با اخطار نسبت به عرضه چای سبز و قهوه تقلبی حاوی مواد محرک، گفت: گزارش‌هایی از زنان مصرف‌کننده در دست است که دچار جنون شده‌اند و به سمت مصرف شیشه رفته‌اند.

فیروزه جعفری با اشاره به اینکه مواد مخدر به روش‌های سنتی عرضه می‌شوند و گروه مخاطبان خاص مانند زنان و جوانان را هدف قرار داده‌اند افزود: این مواد مخدر با بسته‌بندی‌های متفاوت و اسامی مختلف عرضه می‌شوند.
 
وی گفت: باور داریم اگر هر دارویی را تبلیغ کنند که در مدت زمان کوتاهی به شدت لاغر کننده است حتماً مقداری مواد محرک دارا است.این مواد لاغر کننده فرقی نمی‌کند که به شکل چای، قهوه یا به شکل قرص عرضه شود بلکه تمام این موادی که گفته می‌شود لاغر کننده شدید می باشند مواد محرک دارند چرا که این مواد به جای چربی، پروتئین را دفع می‌کنند و لاغری سریع و نامتناسب ایجاد می‌کنند.
 
جعفری گفت: بنابراین این مواد با عنوانی فریبنده مانند ۱۰ کیلو لاغری در ۱۰ روز عرضه می‌شوند در حالی که مواد محرک داشته و به تدریج مصرف‌کنندگان آن به سمت مواد مخدر رو می‌آورند.
 
رئیس اداره پیشگیری و درمان اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بعضی مواد گیاهی نیز خواص مواد محرک را دارند گفت: این مواد به شکل برگ و اسامی غیرواقعی ارائه می‌شوند که خاصیت لاغر کنندگی برای آن تعریف می‌شود مانند تبلیغات فریبنده در مورد بعضی انواع چای سبز که گفته می‌شود لاغری شدید می‌آورد.
 
وی تصریح کرد: اما اگر همین چای سبز به همراه رژیم غذایی مناسب و ورزش استفاده شود در مدت یک ماه حداکثر یک تا دو کیلوگرم لاغری به همراه دارد و باید این اقلام حتماً با نظر متخصصان طب سوزنی تجویز شود که میزان مصرف آن دقیقاً تعیین شود.
 
وی با اشاره به اینکه در مورد قهوه نیز گفته می‌شود لاغری شدید به همراه دارد گفت: تنوع این اقلام لاغر کننده که مواد محرک در آنها وجود دارد بسیار است و یکی از علائم بارز این مواد بی‌اشتهایی است.
 
جعفری در مورد عوارض این داروها گفت: پرخاشگری و افزایش تحریک‌پذیری فرد و همچنین عوارض شدید بر روی مغز از تبعات مصرف این اقلام است،همچنین فرد عصبی می‌شود و کنترل رفتار خود را از دست می‌دهد.
 
وی در مورد عوارض شدید آن نیز گفت: اختلالات روانپزشکی و در نهایت جنون در پی مصرف مواد محرک گزارش شده است و بارها دیده‌ایم زنانی که مدت بسیاری از این داروها استفاده کرده‌اند دارای علایم جنون شده‌اند البته میزان این علایم بستگی به میزان مصرف مواد دارد.
 
رئیس اداره پیشگیری و درمان اعتیاد وزارت بهداشت گفت: متأسفانه موارد بسیاری را در بین زنان دیده‌ایم که پس از مصرف این مواد محرک به سمت اعتیاد به مواد مخدر و شیشه رو آوردند.
 
وی سن اعتیاد در زنان را دارای شیب نزولی توصیف کرد و گفت: آمار تعداد زنان معتاد در حال افزایش است البته نسبت به مردان کمتر است اما زنان بیش از مواد مخدر از مواد محرک استفاده می‌کنند.گفته می‌شود ۹ درصد از جمعیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفری معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.