روایت پایش از تولید ملی

به گزارش ممتازنیوز به نقل از جام جم آنلاین

جام جم آنلاین: برنامه زنده مجله اقتصادی «پایش» محصول گروه دانش و اقتصاد شبکه یک با هدف واکاوی چالش‌های اقتصادی به تهیه‌کنندگی سیدامیر سیاح و با اجرای مرتضی حیدری و کیا داوود اسفندیاری به عنوان پادمان رسانه ملی در حمایت از کار و سرمایه ایرانی، یکشنبه‌‌ها ساعت ۲۳:۱۵ دقیقه به مدت ۹۰ دقیقه پخش می‌شود.

این برنامه سعی می‌کند تعریف مردم از اقتصاد را فراتر از سفره، معیشت، وام و تسهیلات بانکی ببرد.

این برنامه با هدف پایش رسانه‌ای برای طرح مطالبات و درددل‌های اقتصادی تولیدکنندگان و کارگران ایرانی و پیگیری رفع آنها از مسوولان مربوط، معرفی روش‌های موفقیت در کسب و کار و ارائه تجربیات کارآفرین‌های موفق در غلبه بر مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری در ایران، شفاف‌سازی اخبار و تحولات اقتصادی ایران و تحلیل آخرین اطلاعات در بازارهای کشور، معرفی حقوق مردم در تعاملات اقتصادی با همدیگر و حکومت و روش‌های قانونی استیفای این حقوق روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

این برنامه بخش‌های مختلفی دارد ازجمله نظرسنجی برنامه و نتیجه نظرسنجی هفته قبل و مرور و تحلیلی بر تحولات اقتصادی روز، مصاحبه با مهمان ویژه‌برنامه و طرح حرف مردم و سوالات و نظرات بینندگان درباره موضوع برنامه و مهمان ویژه‌برنامه، مروری بر رسانه‌های اینترنتی در هفته گذشته در موضوعاتی همچون مسائل اقتصادی و نیز سوژه‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی بینندگان، معرفی کارآفرین مهمان برنامه و مصاحبه با وی درباره رموز موفقیتش و طرح سوالات بینندگان.

در مجموع پایش قصد دارد حرف مردم در موضوعات اقتصادی روز مرتبط با تولید ملی را انعکاس دهد و با پیگیری رسانه‌ای مشکلات و درددل‌های تولیدکنندگان ایرانی از مسوولان کشور را به گوش آنها برساند؛ همچنین با شفاف‌سازی اخبار اقتصادی و تحلیل آخرین تحولات در اقتصاد ایران و جهان، سواد و هوش اقتصادی مردم را ارتقا می‌دهد.

پایش، پای خود را از مباحث نظری فراتر نهاده و از اشخاص موفقی که اغلب ابتدا از طبقات ضعیف و محروم جامعه بوده‌اند و با تلاش و تفکر و با تکیه بر اصول اقتصادی اسلامی موفق شده‌اند بر مشکلات مالی فائق آمده و حتی کارآفرینی کنند، دعوت به عمل می‌آورد تا تجربیات خود را در اختیار هموطنان خود قرار دهند و علل و رموز موفقیت خود را در غلبه بر مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری در ایران توضیح دهند.

ناگفته نماند پایش در این بخش، گاه واسطه‌ای می‌شود میان کارآفرینان و افراد داوطلب کار تا دلالت خیر کند و وظیفه خود را به حد کمال برساند.

مرتضی حیدری، مجری صاحب‌نام این برنامه که کاملا به امور اقتصادی آشنا و مسلط است، همه تلاش خود را می‌کند تا برنامه لحن شفاف و صریحی داشته باشد.

او در این برنامه مسوولان اقتصادی را روی خط ارتباطی فرامی‌خواند تا درباره عملکردشان توضیح ‌دهند و هر مسئولی را که از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند، مورد نقد قرار می‌دهد.

درواقع هیچ کدام از مواردی که به مسائل اقتصادی مملکت مربوط می‌شود از نگاه ریزبین پایشی‌ها دور نمی‌ماند، از مبالغی که برای فوتبال هزینه می‌شود تا گرانفروشی فلان توزیع‌کننده، از بازار ارز و طلا تا گرانی مرغ و لبنیات و استفاده از خودروی دولتی برای سفر شخصی.

این برنامه در جهت پیشبرد اهداف خود گاه فلان وزیر و کارشناس و مسئول را بازخواست می‌کند و گاه به تمجید از نظافتچی یک توالت عمومی در فلان پارک که با احساس وظیفه‌شناسی آنجا را پر از گل و گیاه کرده است، می‌پردازد.

پایش که یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های اقتصادی تلویزیون است، رابطه دوسویه‌ای با بیننده برقرار کرده است تا جایی که هرکدام از بینندگان به عنوان یک شهروند مسوول با فرستادن یک عکس یا پیامک سعی می‌کنند سوژه‌های مذموم مصرف‌گرایی و فساد اقتصادی را نشان داده و موارد قابل تحسین را اشاعه دهند.

پایش نیز این مساعدت مردمی را قدر نهاده و از در تشویق و حمایت مالی از افراد مسئولیت‌پذیر و پر تلاش برمی‌آید تا الگویی برای دیگران باشد.

این تعامل میان سازندگان یک برنامه تلویزیونی و بینندگان آن و قابل مدح و ستایش است و می‌تواند الگویی برای ساخت برنامه‌هایی از این دست باشد. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

رها کیان


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.