روایتی از “ولنگاری” در ارائه ارز مرجع

بینا- یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ارائه رانت ۲۰هزار میلیارد تومانی از محل فروش ارز مرجع به وارد کنندگان کالا خبر داد. بنا به گفته یحیی زاده در چهار ماهه نخست امسال چهار میلیارد دلار عروسک چینی با ارز مرجع وارد کشور شده است.

به گزارش فرارو، همزمان با ایجاد بحران ارزی در کشور تحلیل های فراوانی درباره دلایل ایجاد این بحران ارائه شده است. نماینده مردم تفت و میبد نحوه توزیع ارز مرجع را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت دلار در کشور ذکر کرد و  گفت: «تعطیلی توزیع ارز در چند هفته اخیر هیچ توجیهی نداشت و موجب شد قیمت ارز صعود داشته باشد و برای باز گرداندن آن به وضعیت عادی با مشکلات زیادی رو به رو باشیم این اقدام دولت در افزایش ویرانگر قیمت ارز طی روز های اخیر نقش به سزایی داشت.»
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد که دولت در چهار ماهه نخست سال جاری از محل توزیع ارز با نرخ  مرجع رانت ۲۰ هزار میلیارد تومانی در اختیار برخی افراد قرار داده است. بنا به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی این رانت از محل فروش ۱۷ تا ۲۵ میلیارد ارز ارائه شده است.
وی با تاکید بر اینکه مفسدان اقتصادی که از این رانت اقتصادی استفاده کردند باید شناسایی شوند، گفت: «کالاهای وارداتی با نرخ ارز مرجع به هیچ وجه وارد بازار نشد و این مفسدان اقتصادی از دلار با نرخ مرجع برای واردات استفاده کردند اما این کالاها را با نرخ دلار بازار آزاد به فروش رساندند و از این راه سود زیادی به جیب زدند.»
نماینده تفت و میبد از یک “فاجعه ارزی” پرده برداری  کرد و افزود “در ماه های اول سال اولویت بندی درستی برای اختصاص ارز مرجع به کالا ها وجود نداشت و ۴ میلیون دلار از چین با ارز مرجع عروسک وارد شد.” بنا به گفته یحیی زاده در ماه های اولیه سال دولت  در اختصاص ارز بدون برنامه و اولویت بندی ولنگاری کرده و ۲۵ میلیارد دلار سرمایه مملکت را به مفسدان اقتصادی داده است.
در کنار افشاگری این نماینده مجلس سایت مشرق واردات ۱۶ هزار خودرو لوکس خارجی همچون پورشه و بنز در ۵ ماهه نخست امسال  با ارز مرجع دولتی خبر داد. این سایت نوشت: «در سال گذشته نیز ۸۳۰ میلیون دلار برای واردات خودرو های لوکس هزینه شد که ۸۶ درصد آن با نرخ ارز مرجع بوده است.» مشرق همچنین ادعا کرد که برخی گزارش ها از ارتباط مافیایی وارد کنندگان خودروها با برخی مدیران حکایت دارد.
خبرگزاری مهر نیز اعلام کرد که در ۵ ماهه ابتدای سال جاری ۱۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودروی خارجی به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار وارد کشور شد که ۷۸ درصد از آن با ارز دولتی بوده است.
جمشید پژویان رییس شورای رقابت هم پس از یک هفته سکوت درباره وضعیت ارزی کشور این شرایط را ناشی از “رشد قاچاق در کشور” دانست. پژویان اظهار کرد: «بدیهی است تحریم‌های نفتی و بانک مرکزی ایران تا حدودی بر اقتصاد مؤثر بوده اما نوسانات افزایشی نرخ ارز پیش از اعمال این تحریم‌ها آغاز شد.»
وی با بیان اینکه انتظارات بیش از حد هم جزو عوامل مؤثر بر بازار تلقی می‌شود، گفت:‌ «سوداگران بازار به این انتظارات بیشتر دامن زده و با گسترش این انتظارات و ایجاد شایعات موجب افزایش نرخ دلار و در پی آن کاهش ارزش ریال شدند.» وی از سیاست های غلط بانک مرکزی نیز انتقاد کرد و آن ها را عاملی برای  “ایجاد انتظار” در بازار ذکر کرد.
پژویان معتقد است که تقاضا عمده ارز برای واردات قاچاق صورت می‌پذیرد، وی گفت: «افزایش نرخ ارز در قیمت کالاهای قاچاق هم تاثیر می‌گذارد؛ راهکار اصلی ایجاد آرامش التهابات بازار ارز قطعا کنترل بازار قاچاق کشور است.»

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.