روایت آهنگساز “غریبانه” از همکاری با کویتی‌پور/ دانلود «اسم اعظم»

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

آهنگساز و تنظیم‌کننده آلبوم‌های عاشورایی “غریبانه ۱ و ۲″ به خوانندگی غلامعلی کویتی‌پور معتقدست بسیاری از آثار موسیقی پاپ ویژه محرم و صفر دارای کیفیت مناسب نیستند.

مجید رضازاده در گفتگو با خبرنگار مهر دربارهٔ تجربه ساخت این دو آلبوم موسیقی ویژه محرم که با صدای غلام کویتی‌پور انتشار یافته است، گفت: سال ۸۲ بود که به پیشنهاد مجتبی شاه‌علی مدیر موسسه فرهنگی هنری نوای رامشه قرار شد یک مجموعه صوتی ویژه محرم و صفر آماده کنم. این مجموعه صوتی در ابتدای امر دارای ۱۷ آهنگ بود که بعدها در قالب دو آلبوم “غریبانه ۱ و ۲″ با خوانندگی غلام کویتی‌پور انتشار یافت و اتفاقا منجر به شکل‌گیری جریانی شد که خوب یا بد پای بسیاری از آهنگسازان را برای کار در حوزه موسیقایی عاشورا باز کرد.

وی دربارهٔ انتخاب کویتی‌پور به عنوان خواننده برای این دو آلبوم موسیقی خاطرنشان کرد: برای انتخاب خوانندگان این آلبوم‌ها تصمیم داشتیم از اشخاصی استفاده کنیم که صدایشان دارای حزن و غم‌انگیزی خاصی باشد. از این جهت با چند مداح و خواننده وارد مذاکره شدیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که از صدای خوب کویتی‌پور با توجه به سابقه بسیاری که در عرصه نوحه‌خوانی دارد استفاده کنیم.

رضازاده گفت: متاسفانه تا آن سال‌ها فقط نسل دوم انقلاب بود که به میزان کمی با صدای کویتی‌پور آن هم در حد شنیدن چند نوحه و دو یا سه آهنگ موسیقی آشنا بود. از این نظر ما تلاش کردیم تا با ساخت این دو مجموعه صوتی مخاطبان را بیشتر با صدای این مداح آشنا کنیم؛ صدایی که انصافا روی موسیقی کار به خوبی نشست و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. البته بماند که در این بین زحمت گروه تولید آلبوم، آهنگساز و نوازنده آنچنان که باید دیده نشد و به واسطه صدای کویتی پور که تا آن سالها به عنوام مداح اهل بیت (ع) شناخته شد هیچکدام از ما دیده نشدیم.

این آهنگساز و خواننده ادامه داد: ما برای تولید آلبوم ۱۷ آهنگ را انتخاب کرده بودیم که با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته ۸ آهنگ برای آلبوم “غریبانه ۱″ و ۹ آهنگ برای آلبوم “غریبانه ۲″ انتخاب و روانه بازار موسیقی شد. البته در آلبوم دوم رویکرد موسیقی از حالت مذهبی صرف خارج شده بود و به سمتی رفت که بیشتر رنگ و بوی موسیقی عرفانی داشت. البته بعد از انتشار یافتن آلبوم “غریبانه ۱″ مشکلات حاشیه‌ای بسیاری برای ما پیش آمد و تاکنون هم ادامه دارد. البته یکی از آنها مربوط به مسائل مالی این آلبوم است که همچنان بعد چند سال از تولید آن برای عده ای از دوستان منفعت مالی دارد اما برای من نتیجه ای نداشت.

آهنگساز آلبوم “غریبانه ۱ و ۲″ در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سختی‌های بسیاری برای تولید این آلبوم کشیده شد که متاسفانه در روزهای اوج انتشار یافتن آن کسی به آنها توجه نکرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه کویتی‌پور آشنایی چندانی با محیط استودیو در ابتدای کار نداشت ما به کمک محمدرضا احمدیان به وی کمک های بسیاری کردیم که در ضبط اثر با مشکل فنی مواجه نشویم چرا که این آلبوم اولین کار در ژانر موسیقی مذهبی بود که در قالب یک آلبوم برای مخاطبان موسیقی ارائه شد. آلبومی که بسیار ها بعد از ما آمدند اما موفقیتی هم در این زمینه کسب نکردند.

وی دربارهٔ ادامه تولید این نوع آلبوم های موسیقی ویژه محرم و صفر گفت: تولید مجموعه های این چنینی به نوعی یک ریسک محسوب می گردد بنابراین نمی توان هر زمان که خواستیم به تولید چنین آثاری اقدام کنیم چراکه کیفیت مورد نظر از بین می رود و نمی توان به توفیق آلبوم امیدوار بود. مگر اینکه فکر تازهی پشت کار باشد تا در این گونه بتوانیم کار کنیم. البته ما از سال ۷۸ تا ۸۳ هر کاری کردیم موفق بود و این نشات گرفته از همکاری یک گروه منسجم بود که سبب تولید آثار خوبی برای علاقه مندان موسیقی شد.

رضازاده در پایان تصریح کرد: فکرهای بسیاری برای تولید آلبوم‌های موسیقی ویژه محرم در سر دارم که یکی از آنها تولید آلبوم های موسیقی با صدای خودم است که امیدورام به زودی محقق شود و من بتوانم بار دیگر اثری را روانه بازار موسیقی کنم که مانند آلبوم “غریبانه” مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

آلبوم “غریبانه ۱ و ۲″ از جمله آثار تاثیرگذار موسیقی محرم است که سال ۸۲ و ۸۳ توسط موسسه آوای رامشه به آهنگسازی مجید رضا زاده و کوشش محمدرضا احمدیان وارد بازار موسیقی شد.

“اسم اعظم”، “سنگ می‌بارد”، “غرق به خون”، “ملکوت”، “غریبانه”، “رخصت دیدار”، “چنگ دل”، “گفتم کجا” قطعاتی می باشند که دراین آلبوم موسیقایی برای علاقه مندان موسیقی ارائه شده است. “حیلت رها کن”، “ای آسمان”، “خدایا خدایا”، “ممد نبودی”، “روز تنهایی”، “اشک من”، “یاران” از جمله قطعاتی می باشند که در آلبوم “غریبانه ۲″ انتشار یافته است.

برای دانلود آهنگ اسم اعظم اینجا را کلیک کنید.


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.