روایت جهاد مقدس در آیینه هنر

ایران > رهبری– کار هنری در زمینه دفاع‌مقدس، یکی از برترین کارهای هنری است. آن کسانی که در این رشته کار کردند در این صراط حضور داشتند و آن را پیش ببرند، این رشته را مغتنم بشمرند.

 هشت سال دفاع‌مقدس ما صرفا یک امتداد زمانی و فقط یک برهه‏ زمانی نیست. گنجینه عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‏گذاری کند. حادثه‏ عظیم این هشت سال، مجموعه‏ای است از صفات والا، فرهنگ‌های پسندیده و برگزیده و ممتاز، عقاید و معارف والایی که ملت ما در طول تاریخ ارث برده یا استعدادش را در خودش حفظ کرده بوده که با انقلاب اسلامی این استعدادها بروز کرد، یک گنجینه‏ای از همه‏ اینهاست. شما که دفاع‌مقدس را روایت می‌کنید- به‌خصوص آنهایی که روایت هنری می‌کنند- درواقع آیینه‏ای هستید در مقابل یک مظهر جمال و جلال که او را منعکس می‌کنید. آنچه در دوران آن هشت سال از بروز خصلت‌های والا و پسندیده انسانی، از شجاعت، از ایثار، از اخلاص، از صدق و صفا از بروز تدبیرهایی که از یک جوان چنین تدابیری انتظار نمی‌رفت این برجستگی‌هایی که در دوره هشت سال دفاع‌مقدس به‌وجود آمد، اتفاق افتاد، با هزینه‌های زیادی هم همراه بود. چقدر جان عزیز فدا شد چقدر مال و ثروت و وقت مصرف شد. شما امروز آنها را در واقع با کار هنری خودتان بازآفرینی می‌کنید… شما برای آن تابلوی پرشکوه و پر از ریزه‏کاری و ظرافت و زیبایی آیینه می‌شوید. خود این کار فرهنگی و کار هنری شما که روایت آن جهاد مقدس هست جهاد است… .

یک نکته‏ای که در باب روایت دفاع‌مقدس و کار هنری برای آن‌مدت باید مورد توجه باشد این است که این میدان یک میدان بسیار وسیعی است و واقعا هنوز بسیاری از بخش‌های آن کشف نشده است… بالاخره آنچه در جمع‌‏بندی دفاع‌مقدس، انسان می‌تواند بگوید این است که این هشت سال مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه می‌تواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد. یعنی دفاع‌مقدس مظهر حماسه است. مظهر معنویت و دینداری است. مظهر آرمان‏خواهی است. مظهر ایثار و از خودگذشتگی است. مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است. مظهر تدبیر و حکمت است… امیدواریم که خداوند متعال به شماها توفیق بدهد بتوانید در این زمینه‏ کار دفاع‌مقدس هرچه تلاش ممکن است انجام بدهید. هم مسئولان تلاش کنند هم هنرمندان تلاش کنند… .

بیانات مقام معظم رهبری
در دیدار فعالان عرصه هنر دفاع‌مقدس- ۲۴/۶/۸۸


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.