روایت دقیق‌تری از جزئیات قتل ستایش، در جعبه ارگ اسید ریخته شده



تاریخ انتشار: ۲۶ April 2016 | 8:15 am

روی جنازه ستایش در جعبه ارگ اسید ریخته شده نه وان حمام

سرانجام ١٠ روز پس از انتشار خبر تعرض و قتل ستایش، دختر شش ساله افغان به دست پسری نوجوان، دادستان عمومی انقلاب ورامین از ابهامات و شایعات پیرامون حادثه پرده برداشت و روایت دقیق‌تری از آن را بازگو کرد.

روایت دقیق‌تری از قتل ستایش

ابوالقاسم مرادطلب از وقوع یا عدم وقوع تعرض و چگونگی قتل ستایش تا دستگیری و تشخیص سلامت روانی متهم را در روایت خود گنجانده است که از همان ابتدا با برخی روایت‌های پیشین تفاوت دارد. به گفته او متهم ١۶ ساله، در روز حادثه، مقتول را که برای بازی به خانه‌شان آمده بود، به طبقه دوم کشاند و به قتل رساند. پیش از این اعلام شده بود که متهم پس از ربودن ستایش در کوچه و کشاندن او به خانه‌اش، او را مورد تعرض قرار داده و پس از کشتنش، جسدش را با اسید سوزانده است.

«تعرض به ستایش» و «سوزاندن جسدش با اسید» از سوی متهم، دو موضوع مهم و جنجالی این حادثه است که دامنه آن حتی تا انتشار برخی شایعات درباره «اختلال روانی متهم» و «سابقه‌دار بودن او در امر خودکشی» نیز کشیده شد. قاضی مرادطلب اما با تکذیب این موضوع بیان می‌کند که تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر خودکشی در متهم ندیده‌اند. 

صحبت از سلامت روانی او نیز در حالی بیان می‌شود که قرار بود پزشکی قانونی، دیروز  نظر نهایی خود درباره تمام جوانب پرونده، از وقوع یا عدم وقوع تعرض تا سلامت روانی متهم را به مراجع قضایی تحویل دهد اما به دلیل آنچه دادستان ورامین، «بررسی مجدد پرونده شخصیت متهم با حضور اولیای‌دم، خانواده متهم و مدیر مدرسه در پزشکی قانونی» اعلام کرده، انتشار آن به دو روز آینده موکول شده است.

متهم چگونه ستایش را ربود و به خانه‌شان کشاند؟

ربودنی اتفاق نیفتاده و متهم به شکل دیگری ستایش را به خانه آورده بود. روز حادثه، متهم با خواهر و خواهرزاده خردسالش در خانه بود که ستایش برای بازی با آنها به خانه‌شان آمد. دقایقی بعد، خواهر و خواهرزاده متهم خانه را ترک کردند و از ستایش هم خواستند که به خانه خودشان برگردد اما با رفتن آنها، ستایش برای لحظه‌ای در خانه تنها شد. متهم او را صدا زد و به طبقه دوم کشاند و در آشپزخانه به قتل رساند.

علت مرگ چه بود؟ برخی منابع از کشته شدن مقتول به دلیل اصابت چاقو به عنوان علت قتل خبر داده‌اند.

این موضوع هم در پزشکی قانونی در حال بررسی است. هنوز مشخص نیست متهم با ضربه چاقو یا  به چه شکل دیگری مرتکب قتل شده است.

پیش از قتل به مقتول تعرض شده بود؟

تایید یا تکذیب این موضوع بستگی به گزارش نهایی پزشکی قانونی دارد که البته هنوز نسخه نهایی به دست ما نرسیده.

متهم پس از قتل، جسد را با اسید سوزاند؟

متهم پس از ارتکاب قتل، به فرض اینکه اسید می‌تواند جنازه را از بین ببرد، به خارج از خانه رفت و مقداری اسید از مغازه مصالح ساختمانی در محله‌شان خرید. پس از آن جنازه را در جعبه ادوات موسیقی (ارگ) قرار داد و روی آن اسید ریخت اما موفق به از بین بردن آن نشد.

او پس از آن به دوست خود اطلاع داد که چه جرمی مرتکب شده؟

خیر، متهم دوست خود را به این بهانه که کولر خانه‌شان خراب شده، به محل کشاند اما دوستش پس از دیدن جسد، بلافاصله از خانه خارج شد و موضوع را به امام جمعه خیر آباد اطلاع داد.

متهم کی و چگونه دستگیر شد؟

امام جمعه خیرآباد پس از باخبر شدن از حادثه، خانواده قاتل را از وقوع آن باخبر کرد. آنها هم یک روز بعد از جنایت، ساعت ١٩:٣٠، پسرشان را به کلانتری تحویل دادند.

متهم در این حادثه همدست هم داشته؟

خیر، او این جنایت را به‌تنهایی انجام داده است. پدر او از کارکنان بازنشسته یکی از ارگان‌های دولتی است. آنها مانند خانواده مقتول، وجهه اجتماعی خوبی دارند.

تاکنون به این نتیجه رسیده‌اید که ممکن است متهم سلامت روانی نداشته باشد؟

این موضوع در گزارش آتی پزشکی قانونی مشخص خواهد شد.

پزشکی قانونی پیش از این از ابلاغ این گزارش تا روز دوشنبه خبر داده بود، چرا این اتفاق به روزهای آینده موکول شد؟

روز دوشنبه پزشکی قانونی به این نتیجه رسید که باید بار دیگر پرونده شخصیت متهم را بررسی کند. به همین دلیل جلسه‌ای مشترک با حضور اولیای دم، خانواده متهم و مدیر مدرسه متهم برگزار کرد تا زوایای دیگری از حادثه را مشخص کند.

این گزارش چه زمانی نهایی می‌شود؟

احتمالا تا روز آینده (چهارشنبه) آماده شود البته این زمان قطعی نیست.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر سابقه متهم در خودکشی نیز منتشر شده، آیا این موضوع صحت دارد؟

خیر، ما تاکنون به این نتیجه نرسیده‌ایم.

پرونده چه زمانی تکمیل و به دادگاه کیفری فرستاده خواهد شد؟

هنوز نمی‌توان گفت، باید تا آماده شدن نظریه نهایی پزشکی قانونی منتظر ماند. البته این پرونده تا رسیدن به نتیجه به شکل خارج از نوبت در حال رسیدگی است.

 

پرونده در یک نگاه

٢٢ فروردین امسال، مردی همراه پسر ١۶ ساله اش به کلانتری خیرآباد مراجعه و اعلام کرد که پسرش، دختر ۶ ساله افغان همسایه شان را به خانه کشانده و به قتل رسانده است. ماموران با گفته های این مرد، پسرش را به اتهام قتل بازداشت کردند و  مورد بازجویی قرار دادند تا مشخص شود، متهم پس از ارتکاب قتل، جسد را مورد اسیدپاشی قرار داده بود. اکنون با گذشت دو هفته از زمان وقوع حادثه، تحقیقات پلیس همچنان برای کشف سایر زوایای حادثه ادامه دارد.

 

منبع: روزنامه اعتماد

 

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.