روایت رئیس کمیسیون اصل ۹۰ از سفر خارجی بعضی مسئولان با هزینه یک زمین‌خوار + جزئیات

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار پارلمانی ممتاز نیوز، “محمدعلی پورمختار” رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در حاشیه اولین نشست ویژه زمین‌خواری این کمیسیون با مسئولان ذیربط گفت: این اولین جلسه مقدماتی کمیسیون اصل ۹۰ به منظور مبارزه با زمین‌خواری بود که با حضور مسئولان ذیربط برگزار شد.  
 
وی افزود: بعد از اینکه ما به طور جدی و البته عملی وارد موضوع شدیم و حتی کارشناسان ما به صورت میدانی از تخلفاتی که در دو شهرستان دماوند و لواسان در حوزه زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی سوءاستفاده‌هایی صورت گرفته است وارد شدند.  
 
پورمختار تصریح کرد: این  جلسه با دعوت از دست‌اندرکاران در وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی،  جهاد کشاورزی و همچنین دادستانی کل، اداره کل اطلاعات استان تهران، نیروی انتظامی، سازمان بازرسی کل کشور و کسانی که مسئولیت مستقیم بر امر برخورد با این پدیده را دارند، برگزار شد.  
 
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در ادامه اظهار داشت: اظهارات مسئولان حاضر در این نشست را در مورد دلایل، عوامل و چگونگی این مسئله شنیدیم و یک جمع‌بندی اولیه صورت گرفت که برداشت ما این است که بعضی به خاطر تعلل دستگاه‌ها، بخشی خلاءهای قانونی و بخشی نیز ناهماهنگی دستگاه‌ها است که سبب سوءاستفاده شده است.  
 
وی با بیان اینکه این جلسات ادامه خواهد داشت، ادامه داد: احتمالا هفته آینده دومین جلسه زمین‌خواری در کمیسیون اصل ۹۰ با حضور مسئولین برگزار خواهد شد.  
 
نماینده بهار، لاله‌جین و کبودرآهنگ تاکید کرد: در نشست‌های بعدی به نحوه جلوگیری از انجام پدیده زمین‌خواری خواهیم پرداخت چرا که این جلسه در نوع خود اولین جلسه کمیسیون اصل ۹۰ و حتی جلسه مجلس در این رابطه است.  
 
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ اظهار داشت: همه مسئولان حاضر از این جلسه استقبال کردند و همه آنها نیاز به حمایت مجلس دارند به طوری‌که بعضی از آنها از سوی خاطیان و عاملان زمین‌خواری تهدید به جابجایی شدند که چرا گزارش ارائه می‌کنید و چرا تخریب می‌کنید؛ بنابراین اعلام می‌کنم مجلس و به نمایندگی از مجلس کمیسیون اصل ۹۰ سفت و سخت به دنبال این موضوع است و از مدیرانی که درست کار می‌کنند حمایت خواهد کرد.  
 
پورمختار در خصوص اینکه کمیسیون اصل ۹۰ چگونه وارد این موضوع شد، اضافه کرد: ما در این کمیسیون کمیته ویژه مبارزه با زمین‌خواری داریم و صرفا به مکاتبات بسنده نکرده‌ایم، خصوصا در ظرف یک ماه اخیر گزارشاتی از حجم وسیع تخلفات ارسال شد چند نفر از کارشناسان را انتخاب کردیم تا حضوری به منطقه رفته و اطلاعاتی به دست آوردند و حتی اسناد و مدارک و عکس و فیلمبرداری صورت گرفت که راه فراری برای خاطیان نباشد که ادعا کنند چنین مسئله‌ای نبوده است.  
 
وی همچنین با اشاره به مشخصات پرونده زمین‌خواری گفت: قبلا هم عرض کرده بودیم که ورود ۲۰۰ هکتار از این اراضی در محدوده دو شهر دماوند و لواسان است.  
 
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ افزود: تاکنون توجه بر آن است که شهرداری به منظور درآمدزایی اقدام به این کار کرده است به طوری که مجوز صادر می‌کنند تا منابع ملی را بگیرند و این یعنی اینکه نقش اول مربوط به دستگاه‌های دولتی است.  
 
پورمختار در مورد اینکه آیا وزارتخانه‌ها نیز در این موضوع دخیل می باشند؟ اظهار داشت: خود وزارتخانه‌ها نه ولی دستگاه‌های پایین‌تر از وزارتخانه‌ها در این امر دخیل می باشند.  
 
وی خاطرنشان کرد: تا کنون نگاه ما به این موضوع مثبت است و فعلا نمی‌گوییم که فلان مسئول خودش هم سوءاستفاده کرده و نفعی برده است بلکه نگاه ما بر این است که به منظور حل مشکلات حوزه مدیریتی‌اش این کار را انجام داده است ولی به چه بهایی.  
 
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: آیا به بهای از بین رفتن صدها هزار هکتار از اراضی ملی و تصرف آن و البته به بهای درآمد سرشار یک یا چند نفر که متاسفانه به این بحث توجه نمی‌شود و این موضوع در قبال درآمدی که برای شهرداری به دست می‌آید یک میلیون هم نمی‌شود بنابراین ابزار سوء‌استفاده زمین‌خواران قرار می‌گیرد.  
 
نماینده مردم بهار، لاله‌جین و کبودرآهنگ ادامه داد: فعلا نگاه ما مثبت است ولی موضوع  را پیش می‌بریم و ممکن است کسانی باشند که سوءاستفاده کرده باشند.  
 
پورمختار تاکید کرد: خبر داریم یکی از زمین‌خواران کسانی از مسئولان را به خارج از کشور بردند، یک هفته آنان را چرخانده‌اند و هدیه‌ای برای آنها تهیه کرده‌اند و اینها نشان دهنده این است که مسائلی وجود دارد.  
 
وی تاکید کرد: اگر در این زمینه لازم باشد از وزرا هم برای جمع‌بندی نهایی به کمیسیون دعوت خواهیم کرد.  
 
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: اطلاعات زمین‌خوارانی که به مسئولان هدیه داده‌‌اند را داریم.  
 
پورمختار در پاسخ به این پرسش که آیا در این جلسات پرونده‌های زمین‌خواری تازهی کشف شده است یا خیر؟ گفت: فعلا این موضوعات جای گفتگو ندارد.  
 
وی در پایان اظهار داشت: خروجی نشست مذکور این بود که سه سبب برای زمین‌خواری‌ها وجود دارد و یکی از دلایل دیگر نیز همکاری خواسته یا ناخواسته بعضی مسئولین است به طوری که خلاءهای قانونی، نگاه بخشی به موضوع، عدم همکاری دستگاه‌های مذکور که حدود ۸ دستگاه در این زمینه مسئولیت دارند به شمار می‌رود.  
 
اضافه می‌شود؛ این جلسه که اولین جلسه کمیسیون اصل ۹۰ به منظور مبارزه با زمین‌خواری بود که فقط محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در این جلسه حضور داشت. 

انتهای پیام/  
 
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.