روایت «مادری» از زبان چهره‌ها + عکس

۱۰اردیبهشت،

می‌گوید: مهر مادری دارایی بزرگی است که تو هنوز تجربه‌اش نکرده‌ای. می گویم: اصلا حرف تو درست. اما تو که اینقدر از مادر بودن تعریف می‌کنی پس چرا سرکار می‌روی و تمام روز را کنار فرزندت نمی‌گذرانی. می‌گوید: راست می‌گویی! اما مگر مادرانی را ندیده‌ای که کار می‌کنند و فرزندان خوبی را هم تربیت کرده‌اند. می‌گویم:خب…آره دیده‌ام.می گوید: منم سعی می‌کنم همین طوری عمل کنم. راست می‌گفت. فرزندان بسیار خوبی دارد…بهتر از بسیار از بچه‌هایی که مادرانشان همیشه درکنارشان است.

شرایط زندگی امروز تفاوت بسیاری با وضعیت زندگی مادران و پدرانمان دارد. این روزها بسیار از زوجین برای درآوردن خرج زندگیشان باید هر دو کار کنند. در چنین شرایطی یکی از دغدغه‌های مهم زنان ایفای مطلوب نقش مادری و همسری است. نقشی که هم شرع مقدس اسلام بر آن تاکید بسیاری دارد و هم عرف.

به همین بهانه و به مناسبت فرارسیدن روز مادر سراغ بعضی از مادران شاغلی رفتیم که در کشور چهره بوده وعلاوه برفعالیت بسیارشان در طول روزنقش مادری و همسری خود را هم به بهترین نحو انجام می‌دهند، از آنان پرسیدیم که چه طور می‌توان هم همسر و مادر خوبی بود و هم در اجتماع حضور موفقی داشت؟

اولویت اول زنان هنرمند فرزندانشان باشد

پروانه معصومی

پروانه معصومی که مادر بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی بوده و هنوز بازی زیبای او در فیلم گل‌های داوودی را به یاد داریم، می گوید: مادر بودن در درجه اول اهمیت قرار دارد البته گاهی اوقات اجبار زندگی می‌طلبد که حتما زن کار کند و در این شرایط نمی‌توان کار دیگری کرد.

با این حال او از مادران می خواهد که برای فرزندانشان کم نگذارند چون ممکن است زمانی فرا برسد که آنان افسوس بخورند چرا زمان بیشتری را با فرزند خود نگذرانده و به نیازهایشان پاسخ نداده اند. بخصوص زنانی که در کارهای هنری می باشند، اول فرزند خود را در نظر بگیرند.

قوانین مصوب مرکز زنان برای ایجاد توازن بین نقش‌های مادری، همسری واجتماعی زنان

مریم مجتهدزاده

به گزارش ایسنا، مریم مجتهدزاده نیز به عنوان رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و یک چهره مهم برای زنان، همسر دیپلماتش را رژیم صهیونیستی ربوده است، چندان رغبتی برای ارایه راهکار و گفتن از تجربه‌های شخصی‌اش ندارد و فقط به فعالیت‌های مرکز زنان اشاره می‌کند و می‌گوید: مقام معظم رهبری در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی، تاکید کردند که باید بین نقش مادری، همسری و حضور اجتماعی زنان توازن ایجاد شود، مرکز امور زنان نیز به منظور لبیک گویی به این فرمایش مقام معظم رهبری قوانینی را مصوب کرده است.

فاطمه بداغی

فاطمه بداغی معاون حقوقی رییس جمهور هم به عنوان یک زن چهره سیاسی و اجتماعی از اقدامات دولت دهم برای اشتغال زنان سخن می‌گوید. به نقل از او اقدامات خوبی در دولت دهم در جهت انعطاف ساعات کاری مادران، تعطیلی پنجشنبه مادرانی که دارای فرزند کم سن و سال می باشند و اولویت زنان برای بهره گیری از دورکاری انجام شده است البته به نظر می‌آید برای پذیرش الگوی منعطف کاری زنان و تعریف نوع مشاغلی که با وظایف مادری تداخل نداشته باشد نیازمند کار بیشتری هستیم.

تعادل و توازن باید بین نقش‌های مادری و همسری و نقش‌های اجتماعی شکل گیرد

دکتر صفاوردی

سوسن صفاوردی هم از جمله زنانی است که علاوه بر نقش مادری و همسری، هم مدرس دانشگاه و هم معاون هماهنگی‌های بین الملل مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری است. به اعتقاد او هرگونه افراط و تفریط مرد و زن در ایفای نقش‌هایشان سبب می گردد که آنان نتوانند به تعالی برسند. تجربه کشورهای مختلف در افراط و تفریط نقش‌ها هم مبین این مطلب است. تعادل و توازن باید بین نقش‌های مادری و همسری و نقش‌های اجتماعی شکل بگیرد در این شرایط می‌تواند زن، خانواده و جامعه را به سعادت رساند و چنین الگویی را به جهان ارائه داد.

زنان چهره چطور بین نقش مادری و همسری و شغلتان توازن ایجاد می‌کنند؟

پروانه معصومی در سالهایی که فرزندش دبستان را آغاز کرده بود کار نکرد و دوسه سال فعالیت هنری انجام نداد.او می‌گوید: من کارم را با زندگی‌ام قاطی نکرده‌ام و پسرم زمانی که کودک بود می‌گفت مامان وقتی خانه می‌آید دیگر مامان است و سعی کردم تا جایی که امکان دارد برای فرزندم کم نگذارم و در زمانی که در کنارش هستم نیازهای او را برطرف کنم.

فقدان حضور فیزیکی خود را با حضور کیفی پر کنیم

فاطمه بداغی

فاطمه بداغی هم که دو فرزند دارد، افزایش کیفیت حضور مادر در منزل را راه‌حلی برای ایجاد ایفای مطلوب نقش مادری می داند . به نقل از او برای ایجاد این توازن به برنامه ریزی بسیار جدی نیاز داریم و باید فقدان حضور فیزیکی خود را با حضور کیفی پر کنیم، چرا که به سبب فعالیت اجتماعی ساعات حضور در منزل محدود می‌شود بنابراین لازم است ارتباطات عاطفی بهتری با اعضای خانواده برقرار کنیم.

زن وشوهردر کنار هم عمل کنند و یکدیگر را حمایت کنند

صفاوردی هم مادر سه فرزند است. به نقل از او زنان در صورتی می توانند در ایفای نقش‌ مادری و فرزندی و انجام مسئولیت‌های اجتماعی موفق باشند که اعضای خانواده از جمله شوهر در کنار هم عمل کنند و یکدیگر را حمایت کنند. چون اگر مشارکت و پشتیبانی متقابل بین آنان وجود نداشته باشد تعادل و توازن به وجود نمی‌آید و چالش‌های مختلفی به گونه‌های متفاوت در زندگی فردی و اجتماعی بروز پیدا می‌کند.

به اعتقاد او هر مشارکت اجتماعی فشار مضاعفی را به ویژه بر زنان وارد می کند و در صورت نبود تعامل بین زوجین، این فشار برای زنان به سختی قابل تحمل و گاهی اوقات غیرقابل تحمل است.

اعتماد به نفس و عشق زنان را درنقش‌های مادری و اجتماعی موفق می‌کند

به گزارش ایسنا، تفکیک نقش مادری از فعالیت‌های اجتماعی هنگام حضور مادر در منزل، برنامه‌ریزی دقیق و… راهکارهایی است که زنان شاغل برای ایفای مطلوب نقش مادری و همسری در پیش گرفته‌اند و از مسئولان هم این توقع وجود دارد که برای تسهیل کردن کار زنان اقدامات کافی را انجام دهند.


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.