روایت پولدار شدن مردی از طبقه پایین / هادی مرزبان: جامعه ما پر از بلبل‌هایی است که حق مردم را می‌خورند

۰۱م اسفند ،

زینب کاظم‌خواه: نمایش «پلکان» به کارگردانی هادی مرزبان در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

مرزبان که در طول سال‌های کارگردانی‌اش ۱۲ متن از اکبر رادی را اجرا کرده است، این‌ بار نیز سراغ نمایشنامه «پلکان» این نمایشنامه‌نویس رفته است، کاری که او می‌گوید که در واقع اولین ارتباطش با رادی از این نمایشنامه‌ شکل گرفت و تا سال‌ها ادامه یافت.

اکبر رادی این نمایشنامه‌ را در سال ۱۳۶۲ نوشت، کاری که یک تراژدی اجتماعی و واقع‌گراست که در پنج تابلوی به هم پیوسته تنظیم شده است.

هادی مرزبان صبح روز چهارشنبه اول اسفند در نشست خبری که برای «پلکان» برگزار شد دربارهٔ این نمایش توضیحاتی داد، نمایشی که سرآغاز آشنایی او با دنیای مرحوم رادی بود و بعد از آن ربع قرن این همکاری ادامه یافت.

مرزبان دربارهٔ این موضوع که گفته می‌شود که تاریخ مصرف آثار رادی تمام شده تاکید کرد که من حتی اگر به آن دنیا هم بروم آثار را می‌خواهم کار کنم.

او بر این باور است که رادی برای تمام زمان‌ها می نویسد و سبب این‌که بعضی این حرف را می‌زنند به این خاطر است که روح آثار او را درک نکرده‌اند.

به اعتقاد او هر دیالوگ رادی بعدی وسیع در جامعه دارد و ذره‌بین او در جامعه از بقیه قوی‌تر است و این شامل تمام آثار او می‌شود.

بلبل یکی از شخصیت‌های نمایش «پلکان» است که دانیال حکیمی نقش آن را بازی می‌کند، شخصیتی که با دزدی و دروغگویی و خوردن حق دیگران زندگی‌اش پیشرفت می‌کند و در نهایت هم به زوال می‌رسد. این نمایش پنج تابلو به هم پیوسته است که تفسیرگر راه پولدار شدن یک مرد از طبقه پایین تا مرحله رسیدن به طبقه اشراف و اعیان است.

مرزبان می‌گوید که جامعه ما پر از بلبل‌هایی است که حق مردم را می‌خورند و کار تئاتر اجتماعی این است که طرف دیگر را ببینیم.

هادی مرزبان که تاکنون ۱۲ نمایشنامه‌ اکبر رادی را به روی صحنه برده است و حالا ریتم و زبان کارهای رادی را خوب می‌فهمد قصد دارد که این کار را دوباره انجام دهد.

او دربارهٔ این موضوع که گفته می‌شود او با این کار نمایشنامه‌های رادی را انحصاری کرده می‌گوید: «رادی دربارهٔ کارهای من معتقد بود که در کارگردانی شیطنت‌هایی دارم که او دوست دارد. کار کردن با رادی مرا به او نزدیک کرد، طوری که هر وقت در حال نوشتن بود من می‌دانستم؛ رابطه ما برایم مرید و مرادی بود.»

نمایش «پلکان» کاری بیش از دو ساعت است که مرزبان می‌گوید سعی کرده که با جلوه‌های بصری و حرکات موزون کاری کند که مخاطب احساس خستگی نکند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت فعلی کارهایی که اجرا می‌شود انتقاد کرد و گفت: «امروز دارد به نوعی به تئاتر دیالوگ ما تجاوز می‌شود. به نظرم یکی از ارکان تئاتر دیالوگ است. خودم بیشتر از همه ادا و اصول بلد هستم؛ ولی معتقدم که تئاتر عصمتی دارد ولی ما داریم شناسنامه تئاترمان را از دست می‌دهیم. زمانی می‌گفتم تئاتر من باید بوی نم کاهگل بدهد ولی الان دارد از بین می‌رود.»

او تاکید کرد تا وقتی که عصا به دست بگیرد تئاترهایی را با همین سبک فعلی به روی صحنه خواهد برد.

مرزبان اعتقاد دارد که رادی، ایبسن است، میلر است و چخوف و به شدت تحت تاثیر صادق هدایت بوده است.

نمایش «پلکان» هفته پیش به سبب بیماری دانیال حکیمی دو روز به روی صحنه نرفت که این موضوع سبب شد که صحبت‌هایی دربارهٔ کار تصویری او پیش آید که مرزبان به شدت این موضوع را تکذیب کرد. او یادآور شد که هر شب به همراه حکیمی برای مداوا بع بیمارستان می‌رفتند. او از رسانه‌هایی که ندانسته حرف‌های این چنینی را منعکس کرده و انتقاد کرد.

او همچنین دربارهٔ مطبوعات‌گریزی دانیال حکیمی گفت که نمی‌خواهد وارد این بحث شود.

هادی مرزبان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بحث مالی که مرکز هنرهای نمایشی قول آن را داده اشاره کرد او یادآور شد: «شنیدم عده‌ای گفته‌اند مرزبان با روسا رابطه دارد در حالی که این طور نیست. من هنوز برای کار قبلی ام که در ایرانشهر به روی صحنه رفت پول کامل دریافت نکرده‌ام. برای این کار هم با آقای آشنا حرف زدیم و ایشان قول همکاری داد ولی هنوز این موضوع محقق نشده است.»

این کارگردان یادآور شد که اگر کار به جایی نرسد مطمئنا دیگر با مرکز هنرهای نمایشی کار نخواهد کرد.

در این نمایش که هر شب ساعت ۱۸:۳۰ اجرا می‌شود، دانیال حکیمی، ایرج راد، علی رامز، صدرالدین حجازی، خسرو احمدی، روح‌الله کمانی، مهدی عبادتی، امیریل ارجمند، مژگان خالقی، علی خازنی، محمد اسدی، محمد علایی، علیرضا ناصحی، پرستو دامغانی، باقر مرادی، اکبر داوودی، شبیر پرستار، مرتضی ریحانی، عباس شامحمدی و … به ایفای نقش می پردازند.

۵۸۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.