روحانیون نقش مؤثری در ترویج فرهنگ مهارت آموزی و کارآفرینی جامعه دارند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘کورش پرند’ روز سه شنبه در نخستین نشست هم اندیشی روحانیون سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور مبتنی بر ترویج کارآفرینی و مهارت آموزی با رویکرد به نظام ارزشی افزود: روحانیون باید تمامی توان خود را در ترویج فرهنگ مهارت آموزی و کارآفرینی در جامعه به کار گیرند.

وی اظهار داشت: یکی از برنامه های جدید سازمان در راستای ارتقاء سطح دانش علمی روحانیون،‌ ایجاد مراکز آموزشی در جوار حوزه به منظور آشنایی بیشتر ایشان با فناوری های روز می باشد که به صورت جدی باید دنبال شود.

وی با اشاره به این که، یکی از برنامه های اساسی دولت پیگیری بحث اشتغال است گفت: با توجه به نقش تأثیرگذار آموزشهای فنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال و در راستای برنامه دولت برای ایجاد اشتغال، امسال آموزش های فنی و حرفه ای با تنوع و گستردگی بیشتری به اقشار مختلف جامعه ارائه می شود.

پرند افزود: هم اکنون نظام آموزشی کشور شامل ۷۰ درصد آموزش های نظری و ۳۰ درصد آموزش های مهارتی است و در بخش اعظم هرم دانشجویی کشور به نیروی کارشناسی اختصاص داشته و با کمبود نیروی کاردان و تکنسین مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تناسب بین آموزش های دانشگاهی و نیاز بازار متعادل نیست و ضرورت دارد بر اساس نیاز بازار کار برنامه ریزی لازم برای ایجاد این تعادل صورت پذیرد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: نخستین گامی که در راستای تغییر نظام آموزشی کشور توسط این سازمان صورت گرفته است، طراحی نظام جامع مهارت و فناوری می باشد که این مهم توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دانشگاه جامع علمی – کابردی و دانشگاه فنی و حرفه ای صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که، این نظام دارای سه زیر مجموعه است، گفت: نظام آموزش، مهارت و فناوری اوایل آبان ماه سال گذشته به تصویب هیأت وزیران رسید و به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ شد٬ نظام صلاحیت حرفه ای که تدوین آن اتمام یافته و نظام احراز اشتغال که در حال طراحی است را شامل می شود.

وی بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور متولی آموزش های غیر رسمی در کشور می باشد و آموزش های کوتاه مدت منطبق با نیاز بازار کار که منتهی به گواهی نامه می شود را ارائه می کند.

پرند در خصوص نظام صلاحیت حرفه ای تصریح کرد: بر اساس این نظام تنها مدرک تحصیلی منجر به احراز شغل نمی شود، بلکه تجربه کاری٬ گواهی نامه های اخذ شده به انضمام مدرک دانشگاهی فرد شرایط احراز شغل را تشکیل می دهند و بر این اساس افراد در یکی از سطوح بین ۱ تا ۹ برای احراز شغل قرار گیرند.

وی بر آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی اشاره کرد و افزود: از طریق آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی ارتباط مستقیم و عمیقی بین آموزش های رسمی، آموزش های بلند مدت که منتج به دریافت مدرک دانشگاهی می شوند و آموزش های غیر رسمی، آموزش های کوتاه مدت و منطبق با نیاز بازار کار که منتج به دریافت گواهی نامه می شوند در کشور ایجاد می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: بر اساس نقشه جامع مهارت و فناوری و در راستای بیانات مقام معظم رهبری در سیاست های کلی اشتغال کشور و ماده ۲۱ و ۱۹۴ برنامه پنجم توسعه کشور سند راهبردی مهارت و فناوری تدوین، چاپ و برای اجرا توزیع شده است.

وی توضیح داد: در سند راهبردی مهارت و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هشت راهبرد و ۲۷ سیاست و برنامه های این سازمان در ۵ تا ۱۰ سال آینده دیده شده است و برنامه های سال ستاد و استان های بر اساس سند مذکور اجرا خواهند شد.

پرند از راه اندازی سامانه نظام پیشنهادات به صورت الکترونیکی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در آینده نزدیک خبر داد و افزود: به زودی با راه اندازی این سیستم، مدیران، معاونان، مربیان و کارکنان و شما روحانیون نیز می توانید پیشنهادات خود را در راستای تعالی اهداف سازمانی به صورت الکترونیکی ارسال کنند.

اقتصام ** ۹۱۲۳ **۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۲۶۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.