روحانی برای بقا در سیاست داخلی ایران به پیروزی در موضوع هسته‌ای نیاز دارد

اردیبهشت ۱۴۰۳

وب پایگاه اینترنتی الجزیره انگلیسی با انتشار یافتن گزارشی روسای جمهور ایران و امریکا را «نیازمند» یک پیروزی در سیاست خارجی خواند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ممتاز نیوز،  وب پایگاه اینترنتی الجزیره انگلیسی با انتشار یافتن گزارشی روسای جمهور ایران و امریکا را «نیازمند» یک پیروزی در سیاست خارجی خواند.

این پایگاه اینترنتی در گزارش خود که روز ۱۴ مهر انتشار یافته، نوشت: «چرا اکنون پس از چند دهه خصومت این اتفاق‌ها روی می‌دهد ؟ تحلیلگران می‌گویند زیرا برای اولین بار در طول این سال‌ها روسای جمهور دو کشور اهداف سیاسی مشترک و مشخصی دارند: اوباما و روحانی هر دو به شدت نیازمند «پیروزی» سیاست خارجی می باشند».
 
این پایگاه اینترنتی در تحلیل خود از قول پیام محسنی استاد ایرانی دانشگاه هاروارد، دربارهٔ چرایی نیاز روحانی به داشتن یک پیروزی در حوزه سیاست خارجی نوشته است: « روحانی باید به سرعت در مورد موضوعات سیاست خارجی اقدام کند پیش از آنکه جناح‌های مخالف در داخل دولت وی خود را سازماندهی کنند و مانع از یافتن راه حلی برای این بن بست شوند و جلوی پیروزی سیاسی روحانی را بگیرند. موفقیت بیشترین اهمیت را در داخل برای روحانی دارد زیرا در حالی که وی فردی اصلاح طلب نیست، از گروهی متفاوت در میان نخبگان ایران و گروهی می آید که در ۸ سال قبل در واقع ایران را اداره کرده اند. روحانی نماینده مجموعه متفاوتی از قدرت با گروههای ذینفع و حمایت اجتماعی متفاوت و نخبگانی است که از موضع وی حمایت می کنند. موفقیت در دستیابی به توافق هسته ای با جامعه بین الملل، واقعا برای موفقیت و بقای سیاسی روحانی در داخل و از آن مهم‌تر ، گشایش بیشتر در حوزه سیاسی ایران لازم است. این موفقیت می‌تواند به شکل دادن مسیر آینده خود جمهوری اسلامی کمک کند».
 
محسنی اضافه می‌کند: «دستیابی به توافق هسته‌ای با غرب به روحانی کمک می‌کند موضع چانه زنی خود را در داخل تقویت کند و امکان گنجانده شدن و فعالیت بیشتر میانه روها را در دولت فراهم آورد. این هیچ ارتباطی با ایدئولوژی ندارد و به مصلحت گرایی مربوط می گردد. این حضور گسترده تر میانه روها می‌تواند به معنای مشروعیت بیشتر و کشمکش های کمتر قدرت با جناح‌های مخالف باشد».
 
ایران هسته‌ای می‌نویسد: این پایگاه اینترنتی همچنین نتیجه گرفته است که آزادی زندانیان سیاسی نشان می‌دهد دکتر روحانی در ال عمل هب وعده‌های انتخاباتی خود است.
 
الجزیره انگلیسی می‌نویسد: «در حالی که بعید به نظر می‌رسد آزادی زندانیان سیاسی در مذاکرات هسته‌ای اهمیت داشته باشد، این اقدام نشان می‌دهد روحانی در حال عمل کردن به وعده انتخاباتی خود مبنی بر آزادی تعدادی از مخالفان است».

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.