روحانی: به جهنم که از مذاکرات می‌ترسید

رئیس‌جمهور از «مذاکره‌هراس»ها انتقاد کرد و گفت: یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.

rohani21 روحانی: به جهنم که از مذاکرات می‌ترسید

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با انتقاد شدید از ترویج ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی در دنیا، گفت: در داخل کشور نیز برخی به دنبال تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی هستند و به محض این که صحبت از مذاکرات پیش می‌آید می‌گویند ما هراس داریم؛ در حالی که باید گفت که ما در استدلال قوی هستیم.

وی ادامه داد: کسانی که امروز در رأس وزارت امور خارجه قرار دارند جزو برترین‌ دیپلمات‌های جهانی هستند نه فقط در سطح منطقه. بروید صورت مذاکرات سالیان گذشته را بخوانید. از بس دیدم برخی هراسان زندگی می‌کنند و دیگران را نیز چنین می‌بینند؛ همچنان که گفته‌اند کافر همه را به کیش خود پندارد، ناچار شدم بخش‌هایی از صورت مذاکرات خود با مقامات خارجی را در کتابی چاپ کنم تا آن را ببینند.

«مذاکره‌هراسی» و «نرمش قهرمانانه‌ هراسی» غلط است

رئیس‌جمهور با انتقاد شدید از کسانی که به گفته وی «مذاکره‌هراسی» را رواج می‌دهند، اظهار کرد: یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.

وی در همین راستا تأکید کرد: «تعامل‌هراسی»، «مذاکره‌هراسی» و «مفاهمه‌هراسی» غلط است. مقام معظم رهبری از تعبیر نرمش قهرمانانه استفاده کرده‌اند. «نرمش قهرمانانه‌ هراسی» هم غلط است.

روحانی با بیان اینکه “پایه و اساس تصمیم‌گیری‌های جمهوری اسلامی ایران منطبق بر نظر و آراء مردم است”، گفت: مردم صاحبان کشور هستند و ما به عنوان وزیر، سفیر و رئیس‌جمهور این عناوین را از مردم به امانت گرفته‌ایم و جز امانت‌دار مردم نیستیم. جمهوری اسلامی ایران مشروعیت خود را از مردم می‌گیرد. خواست و مطالبه مردم، اساس مسیر و حرکت ما را در سیاست خارجی به عنوان بخشی از سیاست ملی کشور تعیین می‌کند که ترکیبی از سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد، سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “سیاست خارجی دکترین مستقلی ندارد و به عنوان جزئی از مجموعه‌ای است که آن را سیاست ملی و استراتژی ملی لقب می‌دهیم”، تصریح کرد: سیاست خارجی باید خود را در کنار سیاست داخلی و فرهنگی، اقتصادی و امنیتی ببیند.

مردم در انتخابات گفتند از افراط گریزانیم و به اعتدال پناه می‌آوریم

وی با اشاره به اینکه “مردم در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ زیرکانه و آگاهانه و با در نظر گرفتن شرایط داخلی و جهانی دولتی را انتخاب کردند و راهی را پیش پای مسئولان گذاشتند”، افزود: مردم به ما گفتند از افراط گریزانیم و به اعتدال پناه می‌آوریم، تقابل را نمی‌پذیریم و در پی تعامل سازنده با جهان هستیم، اختلافات بی‌جهت و واهی داخلی را نمی‌پذیریم و در پی آشتی ملی و انسجام ملی هستیم. مردم به ما گفتند در برخورد با بیگانگان راه منطق و استدلال و مواضع شجاعانه و مدبرانه را در نظر گرفتن منافع ملی می‌خواهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه “قانون اساسی، قوانین موضوعه و رهنمودهای مقام معظم رهبری پیش روی ماست”، خاطرنشان کرد: باید بدانیم قدرت همه ما از مردم است چون اگر قدرت انسجام داخلی نباشد هیچ دولتی قادر نیست در سیاست خارجی و در برابر بیگانگان از موضع قدرت سخن بگوید.

وی خاطرنشان کرد: امروز در جمهوری اسلامی ایران، دولت تدبیر و امید در طول نزدیک به ۱۲ ماه گذشته، نشان داده است که گرچه مشکلات کشور زیاد و برخی از آنها عمیق و ساختاری بوده است اما این مشکلات با تدبیر و محاسبه دقیق قابل حل و فصل است.

بسته مصوبات اقتصادی دولت فردا بطور کامل رونمایی می‌شود

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه “ارائه آمار و ارقام در سیاست خارجی و حوزه اجتماع و فرهنگ مشکل‌تر از حوزه اقتصادی است”، ادامه داد: در زمینه رشد، توانستیم از رشد منفی ۶.۸ درصد در پایان سال ۹۲ به رشد منفی ۱.۱ درصد برسیم و در سال ۹۳ نیز مبنای ما در گام اول خروج از رکود است که این کار در حال انجام است. پس از آن رونق اقتصادی پیگیری خواهد شد و بدین ترتیب در سال جدید با رشد مثبت مواجه خواهیم بود.

وی همچنین از ارائه بسته خروج از رکود به عنوان لایحه‌ای به مجلس و بررسی یک فوریت آن در جلسه علنی فردا (سه‌شنبه) نمایندگان خبر داد و با اشاره به عزم دولت برای خارج کردن کشور از وضعیت رکود، گفت: بسته مصوبات دولت در این زمینه آماده شده است و فردا به طور کامل برای صاحب‌نظران، کارشناسان و کارآفرینان رونمایی خواهد شد.

روحانی با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در زمینه مهار تورم اظهار کرد: کار دولت در این زمینه در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است؛ چراکه تورم را ۳۱ واحد درصد کاهش دادیم، بطوریکه تورم از ۴۵ درصد به ۱۴ درصد به صورت نقطه به نقطه رسید و در تورم ۱۲ ماهه نیز به مردم قول دادیم که آن را به ۳۵ درصد برسانیم که توانستیم به ۳۴ درصد برسانیم. قول داده‌ایم که در پایان امسال نرخ تورم را به ۲۵ درصد برسد که ان‌شاءالله بتوانیم آن را به زیر ۲۰ درصد برسانیم.

برنامه اقتصادی دولت بدون در نظر گرفتن نتیجه مذاکرات است

رئیس‌جمهور تاکید کرد: برنامه اقتصادی دولت برای خروج از رکود، ایجاد رونق و مهار تورم، بدون در نظر گرفتن موفقیت یا عدم موفقیت در مذاکرات هسته‌ای است و برنامه خود را بر مبنای این که در مذاکرات پیشرفتی نداشته باشیم تنظیم کرده‌ایم و در این شرایط سخت نیز از معضلات، البته با آهنگی کندتر به حول و قوه الهی گذر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه “در سیاست داخلی هم مانند اقتصاد از قهر و جدایی و فاصله‌ها کاسته‌ایم”، خاطرنشان کرد: جامعه را به سمت رونق آشتی سوق داده‌ایم و در سیاست خارجی هم چهره جدیدی را برای دنیا ترسیم کرده‌ایم.

ایسنا

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. علی:

    سلام
    به نظر من این حرف اقای روحانی بسیار بجا و به موقع گفته شد چرا که بعضی از این سیاسیون به ظاهر ملی گرا و کشور دوست باید متوجه عوام فریبی خودشون می شدن و این تو دهنیه اقای روحانی هم بسیار مناسب واقع شد چون ما در این برهه به تعامل با کشورهای پیشرفته نیاز داریم پس باید با حفظ منافع ملی به این مذاکرات ادامه دهیم و از چیزی نترسیم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.