روحانی: دولت تکلیف قانونی خود در مورد یارانه‌ را انجام می‌دهد

ایران > دولت– ممتازنیوز:
رئیس جمهوری با تقدیر از انصراف دهنگان دریافت یارانه گفت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به نفع ملت ایران است و دولت به عنوان خادم مردم اقداماتی که قانون تکلیف کرده است را انجام می‌دهد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دوشنبه( نخست اردیبهشت) پس از نشست با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه های دولت برای احیاء بخش کشاورزی و دستاوردهای این نشست با مسوولان این وزارتخانه پرداخت.

وی اظهارداشت: بخش کشاورزی از دو دیدگاه برای دولت حایز اهمیت است؛ از لحاظ اقتصادی اشتغال تعداد بسیاری از هموطنان عزیز ما به ویژه روستاییان، عشایر و سایر کسانی که در این بخش فعالیت می‌کنند، وابسته به توسعه این بخش است.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: ضروری تر از موضوع اشتغال؛ بخش کشاورزی امنیت غذایی مردم را تأمین می‌کند و این بسیار ضروری است که کشور بتواند در تولید محصولات و کالاهای اساسی، خوداتکا باشد.

روحانی تاکید کرد: محور بحث جلسه امروز با وزیر، معاونان و مسوولان وزارت جهاد کشاورزی این بود که امروز اتکا کشور به محصولات داخلی در تامین کالری مورد نیاز کمتر از ۶۰ درصد است.

وی تصریح کرد: دولت می‌خواهد در مدت چهار تا پنج سال آینده این رقم را به بیش از ۸۰ درصد برساند.

روحانی ادامه داد: البته طی سال های ۸۲ و ۸۳ به رقم بالای ۸۰ درصد در کشور دست یافتیم، اما در سال‌های اخیر این رقم بسیار کاهش یافت و به بالای ۵۰ درصد رسید.

وی با بیان این که بخشی از استقلال اقتصادی کشور در بخش کشاورزی و آنچه که رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کردند در تامین کالاهای اساسی بخش کشاورزی است، گفت: انشاء الله با حمایتی که دولت از بخش کشاورزی می‌کند، شاهد شکوفایی در این بخش و در سایر زمینه‌ها از جمله بهره‌وری آب و خاک، حفظ جنگل‌ها و مراتع و توسعه در بخش آبزیان خواهیم بود.

رئیس جمهوری با یادآوری این که دولت به مسایل حاکمیتی که در زمینه توسعه کشاورزی بر عهده دارد، توجه می‌کند، تصریح کرد: بار عمده کشاورزی بر عهده مردم است و همه اقدامات باید با حمایت و حضور آنان انجام شود.

روحانی ادامه داد: بنده در ادامه قولی که وزیر و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دادند به ملت عزیز قول می‌دهم در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولی خوب در محصولات کشاورزی خواهیم بود و رقم اتکا در کالری مورد نیاز را در برنامه ای چهار ساله به بیش از ۸۰ درصد می‌رسانیم.

قیمت‌ها به سبب شرایط تورمی کشور با شیب ملایمی افزایش می‌یابد

وی همچنین دربارهٔ چگونگی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در کشور خاطر نشان کرد: دولت در مرحله دوم در پی اجرای تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳ است و در این راستا نخستین قدم با همکاری مردم بسیار خوب برداشته شد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: با توجه به این که در قانون آمده است اشخاص نیازمند باید یارانه دریافت کنند، دولت از مردم خواست تا کسانی که احساس نیاز دارند، ثبت نام کنند.

روحانی افزود: این اقدام بزرگی بود که با کمال آرامش و طمأنینه مردم در مدت ۱۰ روز در سراسر کشور به انجام رسید و بنده از همه مسئولان که تسهیلات لازم را فراهم کردند و همچنین از حوصله و متانت مردم در عمل و اجرا بسیار تشکر می‌کنم.

وی از همه کسانی که به دعوت فرهیختگان، علما، بزرگان و دلسوزان جامعه و به قانون مجلس لبیک گفته و ثبت نام نکرده یا پس از ثبت نام انصراف دادند، تشکر کرد و گفت: البته راه انصراف از دریافت یارانه تا پایان سال باز خواهد بود.

رئیس جمهوری تصریح کرد: مردم هر زمان که احساس کنند پول ناچیزی که از این محل دریافت می‌کنند در اختیار خانواده بزرگ ملت و توسعه بهداشت، درمان، تولید و حمل و نقل عمومی و حفظ محیط زیست قرار می‌گیرد، همکاری کرده و می‌توانند از دریافت یارانه انصراف دهند.

روحانی همچنین گفت: دولت قدم به قدم در زمینه محل هزینه این پول به مردم گزارش شفاف می‌دهد.

وی یادآور شد: قدم دوم در مسیر اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلان قیمت حامل‌های انرژی است که طی هفته جاری انجام می‌شود.

رئیس قوه مجریه افزود: دولت می‌توانست قیمت‌های بالایی برای حامل‌های انرژی تعیین کند و درآمد بیشتری به نفع تولید و ارایه خدمات به مردم کسب کند اما به سبب شرایط تورمی کشور این قیمت‌ها با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت که اثر آن بر تورم بسیار کم خواهد بود.

روحانی تاکید کرد: مردم باید مراقب باشند تا در گوشه و کنار عده‌ای از این افزایش قیمت‌ها سوء استفاده نکرده و با تبلیغات غیردقیق سبب ترس مردم نشوند چرا که آثاری بر روی قیمت‌ها نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: البته افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تورم بسیار محدودی را در پی‌خواهد داشت اما به آن میزان نیست که بخواهد سبب نگرانی مردم شود و مشکلی را ایجاد کند؛ دولت به طور همزمان در کنار آن اقداماتی را برای مهار آثار تورمی انجام خواهد داد.

نشست وزارت کشاورزی با حضور رئیس‌جمهور

روحانی در نشست با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت جهاد و کشاورزی، برنامه‌های دولت را برای توسعه و ارتقای سطح محصولات کشاورزی و چگونگی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تشریح کرد.

رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به ضرورت ارتقا کیفیت مراکز آموزشی در تربیت نیروی انسانی متخصص گفت: باید شاهد یک تحول چشمگیر در بخش کشاورزی با استفاده از همه امکانات باشیم.

روحانی افزود: باید به کشاورزان و دامپروران و عشایر که سختی این کار تولیدی را به دوش می‌کشند کمک کنیم به رشد دلخواه برسند و از لذت این خدمت ملی هم بهره ببرند.

رئیس جمهوری در این نشست ضمن بررسی اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها در راستای توسعه بخش کشاورزی بر ضرورت ایجاد تحول اساسی در این بخش به منظور ایجاد امنیت غذایی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور تاکید کرد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اینکه بخش کشاورزی به لحاظ پیوستگی با حیات اجتماعی و امنیت غذایی مردم برای دولت از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزایش ضریب خوداتکایی در محصولات کشاورزی و دستیابی مجدد به ۸۲ درصد از کالری مورد نیاز در تولیدات داخلی را خواستار شد.

رئیس دولت تدبیر و امید ارایه برنامه دقیق عملیاتی برای محصولات مختلف را وظیفه وزارت جهاد کشاورزی دانست.

روحانی توجه جدی به افزایش بهره‌وری در آب و خاک را راه اصلی افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی برشمرد و حراست و استحصال آب‌های کشور را از سیاست های اصلی دولت تدبیر و امید دانست.

رئیس قوه مجریه با اشاره به تصمیمات دولت که در مورد استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان اعلام شده است، آب رسانی و به زیر کشت بردن صدها هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان‌ها را عامل تحولی شگرف در خوداتکایی کشاورزی کشور و ایجاد رونق و اشتغال در استان‌های جنوبی عنوان کرد.

روحانی گفت: لازمه این کار حمایت و استفاده از تحقیقات و فناوری‌های تازه در این حوزه است و حاصل این تحقیقات هم باید به طور گسترده در اختیار کشاورزان قرار گیرد و این یکی از مصادیق کار هماهنگ در حوزه فرهنگ و اقتصاد است.

رئیس جمهوری یادآور شد در همه تلاشمان برای افزایش تولید، باید مراقبت کامل از محیط زیست مورد توجه باشد و سلامت و بهداشت مردم به طور کامل رعایت شود.

روحانی بر حمایت دولت از تلاش‌های خدمتگزاران وزارت جهاد کشاورزی در افزایش خوداتکایی و گسترش تحقیقات تأکید و توفیق آنان را در پیش برد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور خواستار شد.

وی سپس تصریح کرد: باید در مسیر توسعه بخش کشاورزی به نیروی انسانی، تحقیقات و تکنولوژی خود اعتماد کنیم.

منابع حاصل از مدیریت حامل‌های سوخت، به ارتقا سلامت و بهبود محیط زیست تخصیص خواهد یافت

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز مرحله تازه مدیریت و هدفمندی انرژی و یارانه، عزم دولت را برای اجرای احکام قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون بودجه ۹۳ یادآور شد و از دست اندرکاران سازمان هدفمندی یارانه‌ها که زمینه اجرایی شدن اعتماد به مردم در ثبت نام متقاضیان نیازمند را فراهم کردند، سپاسگزاری کرد.

روحانی به ویژه از کسانی که با نیت کمک به ارتقا سلامت و دیگر خدمات عمومی به مردم، از ثبت نام منصرف شدند، به لحاظ مشارکت در همیاری ملی تقدیر کرد و گفت: دولت خزانه دار و امانت دار مردم است و با کمک مردم می‌تواند در زمینه‌های گوناگون اقتصادی حرکت کند.

آغاز طرح سلامت همگانی

رئیس جمهوری اعلام کرد: ثبت نام در طرح سلامت همگانی و برخورداری از بیمه سلامت برای کسانی که از بیمه محروم بوده‌اند، از امروز ( دوشنبه نخست اردیبهشت) آغاز شده است و منابع حاصل از مدیریت حامل‌های سوخت، عمدتاً به ارتقاء سلامت و بهبود محیط زیست تخصیص خواهد یافت.

در این جلسه، وزیر و معاونان، گزارشی از وضعیت تولید، واردات و صادرات محصولات کشاورزی را ارایه کردند.

براساس این گزارش ضریب خود اتکایی در سال‌های اخیر از ۸۲ درصد به ۵۹ درصد کاهش یافته است.

همچنین در این گزارش، بعضی از تحقیقات انجام شده در ۲۴ موسسه تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی به منظور افزایش بهره وری ارایه و محدودیت بودجه تحقیقاتی در حد هزینه جاری از عوامل اصلی کاهش تولید و خود اتکایی شمرده شد.

در بخش‌های دیگر این گزارش، ظرفیت بالای بخش شیلات و آبزیان برای تولید و صادرات تشریح و حساسیت نظارت‌های سازمان دامپزشکی بر تولیدات پروتئینی مورد تاکید قرار گرفت.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.