روزنامه آمریکایی سیاستهای اوباما در قبال ایران را به سخره گرفت

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از “مورنینگ سنیتنل “؛ چارلز کراوتهمر، روزنامه نگار برجسته آمریکایی و برنده دو جایزه معتبر پولیتزر، در یادداشتی که روزنامه مورنینگ سنیتنل آن را به چاپ رسانده، سیاست های اوباما در قبال ایران را غیر قابل دفاع و شکست خورده معرفی کرده است.
وی در بخشی از یادداشت خود، حاصل این سیاست اوباما را تشدید اختلافات میان تل آویو و واشنگتن و همچنین شکست دیپلماتیک واشنگتن در به انزوا کشیدن ایران، دانسته است.
در رابطه با فعالیت هسته ای ایران، می توان یکی از این دو وضعیت را انتخاب کرد:
الف) ما می توانیم از فعالیت هسته ای ایران ممانعت به عمل آوریم.
ب) این برنامه مهم است و باید آن را متوقف کنیم.
از نظر من، وضعیت اول _ که ما می توانیم ایران را مهار کنیم، همانطور که شوروی را مهار کردیم در کل غلط، محصول یک تفکر آرزومندانه و خوانش غلط تاریخ است.
آنچه که در این میان بی ربط است، موضع باراک اوباما است.
او اعلام می کند؛ برنامه هسته ای ایران غیر قابل تحمل است. با این وجود، در حالیکه ایران به سرعت به سوی هسته ای شدن پیش می رود، دست روی دست گذاشته است.
این سیاست غیر منسجم و کاملا متناقض اعلام ضعف و انفعال است.
این وضعیت بحران فعلی میان آمریکا و اسرائیل را تسریع کرده و خودداری رئیس جمهور آمریکا از پذیرش درخواست ملاقات نخست وزیر اسرائیل با او در جریان سفر آتی نتانیاهو به آمریکا آن را تشدید کرده است.
تحولات نامیمونی در حال وقوع است، اوباما واکنشی نشان نمی دهد. زنگ های خطر خوابیده اند، اوباما خود را به کری زده.
بحث های قدیمی، بهانه های کهنه و ادعاها و تظاهرهای قدیمی، همگی احمقانه شده اند.
کراوت همر، در ادامه به تحلیل اقدامات صورت گرفته در مورد ایران پرداخته است.
تحریم ها:
مدیر سرویس اطلاعات ملی در آغاز سال جاری به کنگره گفت که تحریم ها در کند کردن برنامه هسته ای ایران، هیچ تاثیری نداشته اند. 
ایران تعداد سانتریفیوژهای بسیار سریع خود در سایت فردو را دوبرابر کرده است.
واکنش دولت اوباما این است که؛ این دولت سخت ترین تحریم های تاریخ را بر ایران تحمیل کرده است.
این روزنامه نگار برجسته و برنده جایزه پولیتزر، کارآمدی این تحریم ها را زیر سوال برده و گفته است؛ تحریم ها وسیله هستند نه هدف. آنها روی فعالیت هسته ای ایران هیچ اثری نداشته اند.

مذاکرات:


مذاکرات در استانبول، بغداد و مسکو برگزار شد، غرب حتی حق غنی سازی را به ایران داد و به این ترتیب یک دهه اجماع و ۶ قطعنامه شورای امنیت را که خواهان توقف آن بود، در هم شکست.


انزوای سیاسی:

دولت اوباما لاف می زند که ایران در حال انزوای شدید است. واقعا؟!
برخلاف التماس های آمریکا همین دو هفته قبل ۱۲۰ کشور برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد حاضر شدند.
حتی دبیرکل سازمان ملل متحد هم پس از آنکه دولت از او خواست به تهران نرود، در این نشست شرکت کرد.
این مسئله نشان می دهد که خواسته های آمریکا اکنون چه ارزشی دارند و ماهیت مضحک و خنده دار انزوای ادعا شده ایران را مشخص می کند.
سیاست اوباما اوضاع در هم ریخته ای دارد.
مورنینگ سنیتنل در ادامه، از اظهارات هیلاری کلینتون مبنی بر اینکه “آمریکا هیچ خط قرمزی برای ایران در نظر ندارد”، انتقاد کرده و آن را “تکان دهنده” توصیف می کند و می نویسد؛ آنچه که بیش از هر چیز تکان دهنده است،
سیاست اوباما یک بازی دوگانه است. از یک طرف تعهد لفظی برای متوقف کردن ایران و از طرف دیگر اقداماتی که همه می دانند امکان هسته ای شدن را به ایران، خواهد داد.
در عین حال، دولت (آمریکا) به اسرائیل در خصوص حمله به تأسیسات هسته ای ایران، مکررا، علنا و حتی به طور تهدیدآمیزی، هشدار می دهد.
اوباما با وجود آنکه هیچ امیدی به موفقیت سیاستش ندارد، اما بر انفعال اسرائیل اصرار دارد، حتی وقتی که ایران فرصت موجود برای هرگونه حمله موفقیت آمیز را از اسرائیل می گیرد.
اسرائیل تاکنون در طول ۶ دهه گذشته، تا این اندازه توسط نزدیکترین هم پیمان خود، سرگردان نشده بود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.