روزنامه چاپ ترکیه: بحران خاورمیانه جیب آمریکا را پر کرد

این روزنامه نوشت: کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) نگرانی خود از تنشهای موجود در خاورمیانه را با خرید سلاح از آمریکا نمایان می کنند.

وزارت دفاع آمریکا‌ (پنتاگون) در دو ماه اخیر در مجموع معادل ۳/۱۱ میلیارد دلار قرارداد های فروش سلاح به کشورهای حوزه حاشیه خلیج (فارس) ازجمله قطر و کویت را جهت تایید به کنگره آمریکا ارائه کرده است.

در صورت تایید کنگره آمریکا، واشنگتن ۶۰ موشک پاتریوت و سامانه های پرتاب موشک به ارزش ۲/۴ میلیارد دلار و نیز ۳۰۰ قبضه موشک ‘هل فایر۲’ به ارزش ۴۹ میلیون دلار به کشور قطر خواهد فروخت.

این در حالی است که قطر انتظار دارد که کنگره آمریکا فروش ۲۴ فروند بالگرد تهاجمی مدل AH-64D Apache، ۱۲ و Blackhawk و ۲۲ فروند بالگرد Seahawk به ارزش ۶/۶ میلیارد دلار به این کشور را مورد تایید قرار دهد.

از سوی دیگر عمان که در جوار تنگه هرمز قرار دارد نیز برای تقویت ناوگان خود خواستار خرید ۸۶ میلیون دلار تجهیزات نظامی از جمله ۵۵ قبضه موشک ‘سایر ویندر’ از آمریکا شد و در انتظار تأیید کنگره آمریکاست.

روزنامه پستا در ادامه نوشت عربستان سعودی نیز سال گذشته برای خرید ۸۰ فروند جنگنده تهاجمی F-15SA ، موشک، سیستم هشدار رادار و دیگر تجهیزات نظامی از آمریکا قراردادی ۶۰ میلیارد دلاری به امضا رسانده بود.

فروش سلاح به کشورهای هم پیمان کلیدی آمریکا از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس در کنگره آمریکا بدون مواجه شدن با هیچگونه مخالفتی تأیید می شود.

خاورم **۲۳۰**۱۶۶۳**۱۵۷۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۸۲۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.