روزه؛ بزرگ‌ترین عامل پاکسازی بدن

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : در مـاه مبارک رمضان توانایی اجتناب از بسیاری عادات در رفتارهای روزانه به بوته آزمون گذاشته می‌شود و آنچه انسان را خشنود می‌کند توان کنترل و تسلط بر بسیاری تمایلات، کردارها و پندارهاست. در این ماه است که انسان خویشتن خویش را نسبت به میل طبیعی و خوردن غذا تجربه می‌کند.
تحقیقات دانشمندان نشان داده است از مهم‌ترین کارهای بدن، عمل مثبت جذب و عمل منفی دفع است و این دو عمل نمی‌تواند با هم انجام شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایران ؛ زمانی که غذا وارد بدن نمی‌شود، بدن برای دفع مواد سمی جمع شده در خود اقدام می‌کند. این مواد در نتیجه سوء تغذیه و عوامل ناسازگاری چون خستگی عصبی‌، اضطراب، استرس، نگرانی و افراط در خوردن غذا جمع می‌شود.

مطمئن ترین راه برای دفع بیماری
متخصصان تغذیه تاکید دارند که روزه گرفتن مطمئن‌ترین راه برای دفع هر نوع بیماری است چون با این روش همه نیروی بدنی انسان متوجه پاکسازی می‌شود. به گونه‌ای که امساک در غذا (مصرف کم غذا) عالی‌ترین و بزرگ‌ترین پاک کننده بدن می گردد. وقتی که این امساک در غذا با پرهیز همراه می‌شود و به شکل روزه درمی‌آید، عوامل ناسازگار مانند اضطراب و نگرانی و خستگی، تبدیل به آرامش ‌شده و قبل از درمان جسم، روان انسان هم درمان می‌شود.

آشنایی با اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان بسیار مهم و مورد تاکید پزشکان و متخصصان است. دکتر محمد دریایی، متخصص تغذیه سالم و علوم زیستی این ماه را فرصتی برای پاکسازی بدن از سموم می‌داند و معتقد است ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی بازگردد.

وی که همراه با استاد حیدری کتاب فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذاهای طبیعی را به رشته تحریر درآورده است، با تاکید بر این که روزه‌داری یک رژیم غذایی شفابخش است، می‌گوید: در جریان روزه‌داری‌، شوک‌های موثری بر همه اعضای بدن وارد می‌شود و مراکز عصبی و مغزی کنترل کننده، الکترولیت‌های خون را تکامل داده و از حالت ضعف و سستی و رخوت خارج و دفع سموم را تقویت می‌کند.

روزه و توازن شیمیایی بدن
این پزشک تغذیه با تاکید بر این که روزه گرفتن سبب کمبود و نقص نمی‌شود، اظهار می‌کند: روزه گرفتن می‌تواند بسیاری از موارد استفراغ، اسهال، چاقی و بی‌خوابی را درمان کند. روزه گرفتن به شکل مستقیم بر بیماری تاثیرگذار نیست، بلکه با متوقف کردن فعالیت‌های خاصی از بدن به بافت‌ها فرصت می‌دهد خود را ترمیم کرده و توازن شیمیایی بدن احیا شود.

وی مصرف غذاهای گیاهی بدون گوشت را بهترین گزینه تامین منابع انرژی و کالری و تضمین کننده بهداشت و سلامت انسان و اعتدال دهنده مزاج در این ماه برشمرده و می‌افزاید: روزه داری کمک می‌کند تا خستگی و ناتوانی معده و دستگاه گوارش از بین برود و ذخایر یا چربی بدن از نقاط مختلف برداشته شده و به مصرف احتراق داخلی یا انرژی خارجی و سوخت و ساز آن برسد.

همچنین روزه گرفتن تحریک مداوم قلب را متوقف کرده و بار سنگینی را از روی آن برداشته و به آن امکان استراحت می‌دهد. باید توجه داشت روزه گرفتن سبب کمبود و نقص نمی‌شود و بدن بهره‌برداری از ذخایر خود را کنترل می‌کند.

دکتر دریایی با پیشنهاد به مصرف غذاهای طبیعی دارای کربوهیدرات در وعده سحر می‌گوید: مصرف کربوهیدرات‌های مرکب در سحر به سبب دیر هضم بودن سبب می‌شود کمتر گرسنه شویم. حلیم یک منبع عالی پروتئین است.

همچنین خرما یک منبع عالی قند، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم است که مصرف آن بسیار پیشنهاد می‌شود.موز هم یک منبع غنی پتاسیم، منیزیم و کربوهیدرات است. برای جبران آب از دست رفته هم می‌توان در فاصله بین افطار و زمان خواب، آب یا آب میوه فراوانی مصرف کرد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.