روزهای خوش صندوق‌ها در بازار سهام

بورس

رشد بی‌سابقه بازار سرمایه کشور در هفته گذشته که به عبور شاخص از مرز ۲۸ هزار واحد انجامید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز تحت تاثیر قرار داد و موجب شد این ابزارهای مالی نیز بازده خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کنند.

مجید اسکندری/دنیای اقتصاد: هفته گذشته برای «صندوق‌ها» هفته پرباری بود، به گونه‌ای که تنها یک صندوق از بازده منفی برخوردار شد و ۶۰ صندوق دیگر بازدهی بین ۹/۷ درصد تا ۱/۰ درصدی را تجربه کردند.

در این میان صندوق کارگزاری بانک صادرات ایران، هفته گذشته با برخورداری از ۹/۷ درصد بازدهی، رکورددار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کسب بازدهی بود. صندوق پویا نیز با بازدهی ۷/۷ درصد جایگاه دوم را به خود اختصاص داد و صندوق صبا با ۹/۵ درصد بازدهی در جایگاه سوم ایستاد.

در همین حال شاخص کل بازار در هفته گذشته توانست بازدهی ۳/۳ درصدی را به ثبت برساند. به این ترتیب در هفته منتهی به ۵/۷/۹۱ بازدهی ۱۹ صندوق از بازدهی بازار پیشی گرفت.

از سوی دیگر بازدهی ۳۲ صندوق از ۳/۱ درصد تا ۳/۳ درصد بود و تنها ۱۰ صندوق بازدهی کمتر از یک درصد را تجربه کردند.
اما مقایسه آمارهای مربوط به فعالیت «صندوق‌ها» در یک ماهه اخیر حکایت از بازدهی مثبت تمامی آنها دارد. بر این اساس در یک ماهه اخیر، صندوق کارگزاری بانک صادرات با ثبت بازدهی ۴/۱۸ درصد رتبه نخست را به خود نسبت داده است. بعد از این صندوق، صندوق‌های گنجینه بهمن و ایساتیس به ترتیب ۷/۱۵ و ۶/۱۵ درصد بازدهی را به نمایش گذاشتند.

در یک ماهه اخیر شاخص کل بازار ۶/۱۱ درصد بازدهی را به ثبت رساند که در این شرایط بازدهی ۱۸ صندوق از بازدهی کل بازار فراتر رفت.همچنین در یک ماهه اخیر ۳۰ صندوق توانستند به بازدهی بین ۱۰ تا ۴/۱۸ درصد دست یابند.

افزون بر این، در یک ماهه اخیر صندوق یکم ایرانیان تنها توانست ۸/۱ درصد بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند.
همچنین بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شش ماهه اخیر نشان می‌دهد که حدود نیمی از صندوق‌ها در مدت یادشده بازدهی منفی داشته‌اند.

در دوره مورد گزارش، صندوق آرین با ۷/۱۷ درصد بازدهی، بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. صندوق‌های توسعه صادرات و تجربه ایرانیان نیز در این مدت با ۴/۱۲ درصد و ۶/۱۰ درصد بازدهی جزو صندوق‌های برتر به شمار می‌آیند.

در شش ماهه اخیر بازده کل بازار ۳/۳ درصد بوده و ۲۵ صندوق توانسته‌اند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار داشته باشند.

همچنین در یک ساله اخیر ۴۲ صندوق توانسته‌اند با بازدهی مثبت در بازار ظاهر شوند که در این میان صندوق آرین با ۸/۴۴ درصد بازدهی در صدر قرار دارد و صندوق‌های سینا، توسعه صادرات و بورسیران به ترتیب با ۷/۳۹ درصد، ۱/۳۷ درصد و ۹/۳۰ درصد بیشترین بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند.

در این مدت صندوق کارآفرینان برتر با بازدهی منفی ۲۵ درصد در انتهای جدول صندوق‌ها قرار گرفته است.

10-01


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.