روزه‌داری و بارداری

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ پرسش‌های خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز به پرسش ما دکتر کیمیاگر، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پاسخ می‌دهد.

روزه‌داری در مورد خانم‌های باردار، بسته به ماه‌های بارداری و فصول سال بسیار مهم است. ‌متخصصان در دنیا دو نظریه نسبت به روزه‌داری دارند؛ بعضی از متخصصان معتقدند که خانم‌های باردار در سه ماهه اول بارداری نباید روزه بگیرند، سه ماهه دوم را می‌توانند روزه بگیرند و سه ماهه سوم روزه نگیرند.‌

به نظر متخصصان دیگر؛ روزه‌داری برای خانم‌های باردار در سه ماهه اول نیز مغایرتی با سلامت مادر و جنین نمی‌تواند داشته باشد.‌

براساس این نظرات و تحقیقات بسیاری از متخصصان تغذیه، خانم‌های باردار در سه ماهه اول نیز با درنظر گرفتن شرایط خاصی می‌توانند روزه بگیرند؛ ابتدا آن‌که در وعده سحر و افطار از تغذیه کافی و درست بهره‌مند باشند و مایعات کافی در فاصله سحر و افطار بنوشند سپس آن‌که خانم‌های باردار باید توجه داشته باشند سهمیه و واحدهای غذایی چون لبنیات و میوه را به اندازه کافی در این فاصله زمانی مصرف کنند.

البته به‌طور کلی نمی‌توان برای همه خانم‌های باردار دستورالعمل واحدی برای روزه‌داری صادر کرد. هر مادر باردار باید با دکتر خود مشورت کند و شرایط جسمی از نظر قند خون و وضعیت اسید اوریک، چربی و ترکیبات دیگر خون او بررسی شده تا به او مجوز روزه گرفتن داده شود.

رعایت رژیم غذایی درست برای زنان باردار روزه‌دار ضروری است. مقدار کالری مورد نیاز زنان باردار روزه‌دار باید براساس وزن، قد و سن حاملگی‌شان از سوی کارشناس تغذیه محاسبه شود.

اگر مقدار این کالری با وعده‌های سحری، افطاری و شام و میان‌وعده‌های میان آن متناسب باشد، می‌توانند با مشورت پزشک خود و در صورتی که زمینه بیماری خاصی نداشتند، روزه بگیرند.‌

همچنین رژیم غذایی برای زنان باردار سالم روزه‌دار باید به‌گونه‌ای باشد که پروتئین، سبزیجات، میوه‌ها و خوراکی‌های شیرین مفید و مغذی نظیر خرما بویژه هنگام افطار و سحر به میزان بیشتری در آن وجود داشته باشد.

روزه‌داری بدون سحری و دریافت نکردن مایعات برای خانم‌های باردار جایز نیست. خانم‌هایی که فعالیت بیرون از خانه دارند باید تحت نظر پزشک متخصص زنان روزه بگیرند.

چنانچه مادری احساس کند که روزه برای خودش یا جنین ضرر دارد، باید روزه را به زمان دیگری موکول کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.