روزه خود را به هیچ وجه با آب سرد باز نکنید

تغذیه > توصیه‌ها و آداب  – 
بازکردن روزه با آب خیلی سرد آسیب شدیدی به معده و کبد رسانده و باعث ضعف و نقصان عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر مجید امتیازی متخصص طب سنتی با اشاره به روزه‌داری در فصل گرم سال اظهار داشت: از آنجا که هوای گرم تابستان و روزه‌داری موجب کاهش آب بدن و دهیدراته شدن بدن می‌شود بنابراین روزه‌داران در فاصله افطار تا سحر به اندازه مایعات بنوشند و از مصرف مقدار کافی میوه و سبزی‌جات غافل نشوند چرا که سبزی‌جات و میوه‌ها به لحاظ دارا بودن فیبر باعث آزاد شدن تدریجی آب در طول روز شده و در رفع عطش کمک کننده هستند.

وی با تاکید بر این که روزه‌داران از بازکردن روزه با آب سرد به شدت بپرهیزند گفت: بازکردن روزه با آب خیلی سرد آسیب شدیدی به معده و کبد رسانده و در نتیجه دستگاه گوارش را ضعیف می‌کند.

این متخصص طب سنتی توصیه کرد: نوشیدن مایعات گرم اعم از چای یا آب جوش به همراه یک شیرینی طبیعی مانند کشمش یا یک عدد خرما بهترین روش برای باز کردن روزه است.

وی افزود: روزه‌داران سعی کنند بعد از گذشت یک ساعت از افطار یا در فاصله زمانی مناسب از خواب میوه مصرف کنند.

دکتر امتیازی تصریح کرد: همچنین برای جلوگیری از عطش در طول روز می‌توان از سبزی‌جات یا شربت خاکشیر(به همراه شکر و گلاب) هنگام سحر بهره برد.

وی یادآورشد: روزه‌داران در طول روز جهت کاهش عطش افشانه‌های آب به صورت بزنند و از رفتن در محیط‌ های گرم و آفتاب شدید خودداری کنند.

رئیس دانشکده طب سنتی اردکان در پایان خطاب به روزه داران توصیه کرد: دوش آب ولرم در طول روز در رفع عطش کمک کننده است.


اخبار اخبار سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.