روزه سبب تقویت اعتماد به نفس می شود

اردیبهشت ۱۴۰۳

کنترل نیروهای نفسانی و مهارکردن تمایلات و خواسته های داخلی، حس خود کنترلی در اشخاص روزه دار را تقویت کرده و این امر سبب تقویت اعتماد به نفس شده و مهار کردن استرس و خشم را در اشخاص، قوی تر می کند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از کارشناس اداره روان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که در ماه رمضان اشخاص بر هیجانات و وسوسه های داخلی خود بیشتر کنترل دارند، افزود: به سبب این که در ماه رمضان اشخاص از انجام دادن یک سری از اعمال خودداری کرده و بر گفتار و خشم خود بیشتر کنترل دارند، سبب می شود تعارضات اجتماعی نیز کاهش پیدا کند و به بهتر شدن روابط اجتماعی کمک زیادی می کند.

به گفته معصومه افسری، روزه عامل بازدارنده از گناه و شهوت، عامل تقویت اراده، صبر و استقامت، عامل نظم و انضباط و آموزش دهنده قناعت و درمان بیماری ها و ارتقا سلامت اشخاص است.

کارشناس اداره روان تصریح کرد: ماه رمضان فرصت خوبی برای ترک رفتارهای نادرست مانند پرخاش کردن، ادای کلمات زشت و عادات نادرست مانند سیگار کشیدن است.

افسری خاطرنشان ساخت: در سایه تمرین یک ماهه که این اعمال و رفتارها در طول روز کنار گذاشته می شوند، آمادگی لازم برای ترک دائمی آنها نیز فراهم می شود و فرد می بیند که توان کافی برای ترک کامل این اعمال را در سایر ایام نیز دارد.

وی در خصوص اثرات جسمانی روزه گرفتن گفت: تحقیقات نشان داده است در طول روزه داری دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت خالی می ماند و در واقع این دستگاه و سیستم اعصاب مرکزی که در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می کند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را انجام می دهند و به عبارت دیگر متابولیسم بدن نرمال می شود.

کارشناس اداره روان افزود: پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.