روز بدون خبر هرگز

یادداشتی از عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شوای نگهبان در یادداشتی با گرامیداشت روز خبرنگار به جایگاه خبر، خبرنگاران و وظفه حرفه‌ای آنان پرداخته است.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران متن یادداشت عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به مناسبت روز خبرنگار به این شرح است:

اگر سؤال شود که آیا می‌توان روزی را به عنوان روز بدون خبر فرض کرد ، چه پاسخی وجود دارد؟ شاید در وهله اول پاسخ ساده به نظر برسد، لیکن باید اذعان نمود که پاسخ سهل ممتنع خواهد بود، چرا که زندگی اجتماعی انسان پیچیده در اخبار گوناگون فردی، اجتماعی، سیاسی و غیره است. روزی نیست که شما اخبار خوب و بد را از نزدیکان، دوستان و آشنایان نشنوید و روزی نیست که رسانه‌های مختلف ، خبری را به شما انتقال ندهند.

در گرفتاریهای روزمره زندگی و کار و تلاش، گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که در دنیای خبر غوطه‌ور شده ایم، درست همانطور که وجود اکسیژن را فراموش می‌کنیم. فراموشی ما اما مانع از وجود خبر نمی‌شود ، همانطور که این فراموشی مانع از وجود اکسیژن نمی‌گردد. اکنون می‌توان پاسخ را به راحتی ولی با دقت داد که روز بی‌خبر هرگز و بلکه لایمکن.

بنابراین اگر نتوان روزی را بی‌خبر فرض کرد ، می‌توان به اهمیت و جایگاه خبر در تمام لحظات زندگی انسان و نقش عظیمی که خبر و خبررسانی در شکل‌گیری زندگی و رشد و توسعه جوامع انسانی داشته و دارد، پی برد.

اگر اغراق نباشد شاید بتوان گفت که خبر عنصر اساسی در زندگی اجتماعی- سیاسی و یا حتی فردی انسانها می‌باشد و همچون آب که مایه حیات است ، خبر ، مایه پویائی زندگی و حیات اجتماعی انسان در جوامع امروزین است.

 مباحث سیاسی، اقتصادی، فنی، علمی و غیره با خبر و اخبار مربوط خود زندگی می‌کنند و بدون آن توقف ، سکون و ایستائی رقم می‌خورد که برابر است با نیستی و نابودی جوامع. چنانچه اهمیت خبر و خبررسانی را درک کنیم، جایگاه خبرنگاران و خبررسانان را نیز درک خواهیم کرد که چه وظیفه‌ی سترگی برعهده دارند. خبرنگار در حیات و ممات جامعه سهیم است و سهم بزرگی در بالندگی آن دارد.

بدیهی است انتقال خبر خوب و مطلوب ، خبرنگار را در ادامه حیات، رشد و توسعه جامعه خود سهیم می‌کند و برعکس ، بیان خبر تحریف شده، کذب و جهت‌دار ، او را در بروز بحران و نابسامانی جامعه شریک خواهد کرد.از این رو باید کوشید تا در انتشار اخبار دقت شود که خبر برای چه هدفی تهیه شده و چگونه باید نشر یابد.

آنچه مدتی است مطرح می باشد ، اخلاق خبرنگاری و اخلاق‌مداری رسانه‌ها است و مقصود از اخلاق‌مداری خبرنگار چیزی نیست جز مسئول‌بودن وی به عنوان رابط اصلی انتشار اخبار برای جامعه و طبیعتاً پاسخگوبودن او به جامعه. همانگونه که مسئولین باید پاسخگو باشند و نسبت به تصمیمات و اقدامات خود برای شهروندان، توضیح و توجیه داشته باشند، خبرنگار نیز به حسب نقش مهمی که داراست باید بتواند اعتماد مخاطبان خود را جلب کند و جلب اعتماد مردم هنری است که از خبرنگار اخلاق‌مدار می‌برآید.

دور باد روز بی‌خبر و مبارک باد روز خبرنگار.
انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.