روز جهانی عصای سفید

نوشته شده توسط سردبیر در ۲۴ مهر

از سال ۱۹۶۴، پانزدهم اکتبر را روز جهانی عصای سفید قرار داده اند. این روز، بهانه ای است برای توجه بیشتر به نابینایان و دستاوردهای آنان، ایجاد شغل ها و محیط های مناسب روشندلان، و بازشناسی بیماری هایی که به نابینایی یا کم بینایی افراد منجر می شوند. امروز نیز مصادف با همین روز است.

نابینایان در جوامع گوناگون بخاطر محدودیتی که دچارش هستند، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. از سختی های عبور و مرور در خیابان ها گرفته تا مشکل در آموزش. هر چند که امکان مطالعه با کمک خط بریل برای نابینایان وجود دارد، اما کتاب های کافی خط بریل برای استفاده این عزیزان در دسترس نیست. با این توصیف شاید یکی از بهترین جایگزین های مطالعه کتاب، استفاده از کتاب های صوتی یا گویا باشد.

white-cane-day-2012-salemzi-1745151012.jpeg

عکس از Gettyimages

در همین زمینه «سرزمین سخن» که مدتی است راه اندازی شده، با ایده ای نو، به کاربران علاقمند امکان کمک به کودکان و نوجوانان نابینا را داده است. سرزمین سخن، پنج داستان فارسی را برای تبدیل به آدیوبوک (کتاب گویا) در اختیار کاربران سایت قرار داده. کاربران می توانند به صورت مستقیم از طریق سایت، متن کتاب را خوانده و صدای خود را برای نابینایان ضبط کنند. پس اگر صدای خوبی دارید، همین حالا اقدام کنید.

321zabt-salemzi-1510121710.jpg

سرزمینسخن از زبان خودش اینگونه توصیف شده است:

شرکت سامسونگ با هدف ارتقای سطح آموزش و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، تصمیم به راه‌اندازی کتابخانه هایی صوتی (با داستان هایی جذاب و شنیدنی) برای کودکان و نوجوانان نابینا گرفته تا امکان تازه ای برای آشنایی بیشتر این کودکان با ادبیات و استفاده بیشتر آنان از فناوری فراهم شود. شما هم می توانید قصه گوی یکی از داستان هایی باشید که می خواهید با صدای خود به گوش کودکان نابینا برسانید. برای این کار کافی است یکی از پنج داستان موجود در صفحه را انتخاب کنید و به کمک پنجره ای که ظاهر می‌شود صدای خود را ضبط و سپس فرم مشخصات را پر کنید. تا آخر مهرماه فرصت دارید که نمونه صدای خود را بفرستید. پس از آن از برترین صداها برای ضبط استودیویی دعوت خواهد شد.

•••

بد نیست بدانید کتاب گویا اولین بار با هدف کمک به نابینایان شکل گرفت؛ با این حال در حال حاضر حجم وسیعی از تولیدات ناشران کتاب، در قالب کتابهای گویا روانه بازار شده و مورد استقبال بسیاری هستند.

سالم‌ زی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.