روسیه، آمریکا را به ممانعت از اقدام شورای امنیت در جریان جنگ غزه متهم کرد

۳۰ آبان ،

41-65.jpg

روسیه، دولت آمریکا را به مانع تراشی در اقدامات شورای امنیت برای محکوم کردن افزایش حملات و درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی در نوار غزه متهم کرد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت که آماده ارائه قطعنامه‌ای برای پایان دادن به این خشونت‌ها و درگیری‌ها و نشان دادن حمایت برای اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور دستیابی به صلح با استفاده از یک میانجی‌گر است.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت در صورت عدم توافق ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل در خصوص حل بحران غزه قطعنامه‌ای در این جهت ارائه خواهد داد. این توافق باید با یک اتفاق نظر به تصویب برسد.

این قطعنامه وقتی که ۹ رای موافق کسب کند و از سوی پنج عضو دایم چون روسیه، چین، انگلیس، ایالات متحده و فرانسه وتو نشود به تصویب می‌رسد.

ویتالی چورکین با اشاره مختصری به آمریکا افزود: یک عضو شورای امنیت که من مطمئنم شما می‌توانید حدس بزنید چه کشوری را می‌گویم، موافق هیچ یک از واکنش‌های این شورا نیست و خود را آماده تصمیمات این شورا نکرده‌. بنابراین، این چنین واکنش‌هایی از سوی این کشور می‌تواند اقدامات مصر را با مشکل روبرو کند.

برخی دیپلمات‌های شورای امنیت که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که هیات آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده بودند که در جلسات مشورتی روز دوشنبه در خصوص غزه و رژیم صهیونیستی شرکت نمی‌کنند.

یکی از این دیپلمات‌ها اعلام کرد که سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل به شورای امنیت گفته که واشنگتن خواستار این تضمین است که بیانیه شورای امنیت مخدوش کننده اقدامات میانجی گرایانه مصر برای پایان دادن به این درگیری‌ها نباشد.

فرانسه، آلمان و انگلیس نیز اصلاحاتی را برای پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت ارائه کردند اما ویتالی چورکین گفت که تغییرات بسیار بسیاری مطرح شده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل پس از برگزاری جلسات مشورتی شورای امنیت گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد که این طرح برای تغییر در پیش نویس بیانیه شورای امنیت یک تلاش ماجراجویانه است. ممکن است من اشتباه کنم. ممکن است این تنها یک وضعیت برگشت به عقب در موقعیت کنونی به نظر برسد.

این در حالیست که یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت اتهامات مربوط به تلاش‌های ماجراجویانه را کاملا بی‌مفهوم توصیف کرد.

شبکه خبری راشاتودی نیز گزارش تفسیری داد، موارد اصلی در قطعنامه روسیه پایان دادن به خشونت‌ها در غزه به وسیله انجام مذاکرات برای دستیابی به آتش بس، حمایت از اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان دادن به بحران به صورت صلح آمیز و درخواست برای از سرگیری مذاکرات میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی در خصوص مسایل و مشکلات گسترده‌تر را شامل می‌شود.

مسکو همچنین خواستار نشست فوق العاده چهار جانبه خاورمیانه در سطح وزیران شده است.

چورکین در این باره گفت: گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه متشکل از آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا باید نقش فعالانه‌ای برای جلوگیری و ممانعت از اقدامات خصمانه بعدی ایفا کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.