روسیه:درصورت تصویب قانون مربوط به پرونده ماگنیتسکی به آمریکا پاسخ محکم می دهیم

به گزارش ایرنا، ‘سرگئی ریابکوف’ روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: تدابیر روسیه به این اقدام آمریکا بسیار تند خواهد بود و اتخاذ مجموعه ای از تدابیر منفی در پاسخ به این قانون اجتناب ناپذیر است.

‘سرگئی ماگنیتسکی’ وکیل روس شرکت سرمایه گذاری انگلیسی ‘هرمیتاژ’ پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی در سال ۲۰۰۹ در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت و مرگ وی به موضوعی مناقشه آمیز در روابط روسیه و برخی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا تبدیل شده است.

در صورت تصویب قانون موسوم به پرونده ماگنیتسکی، حدود ۶۰ نفر از مقام های روس به اتهام دخالت در مرگ وکیل یاد شده مشمول ممنوعیت دریافت روادید آمریکایی خواهند شد و دولت آمریکا می تواند حساب های بانکی آنها را مسدود کند.

کمیته امور خارجی سنای آمریکا روز ۱۹ ماه جاری میلادی، قانون مربوط به ‘پرونده ماگنیتسکی’ را بررسی می کند.

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: با نگرانی مساله بررسی این قانون در آمریکا را پیگیری می کنیم.

وی افزود: تصویب قانون مربوط به ‘پرونده ماگنیتسکی’ نمونه ای از اعمال و تعمیم فراملی قوانین داخلی آمریکا در کشورهای دیگر است که غیرقابل قبول می باشد.

این مساله باعث بروز تنش شدید میان روسیه و آمریکا و چند متحد غربی این کشور ازجمله کانادا و انگلیس شد.

‘سرگئی لاوروف’ وزیر امور خارجه روسیه نیز بتازگی گفت: اجازه نمی دهیم آمریکا در امور داخلی روسیه مداخله کند و پرونده ‘ماگنیتسکی’ را مساله داخلی کشورمان می دانیم که ارتباطی به واشنگتن ندارد.

وی با بیان اینکه در عالی ترین سطح به پرونده ماگنیتسکی رسیدگی می شود، اظهار داشت: آمریکا بخوبی از موضع روسیه در این مساله آگاه است و در حال حاضر سازمان های قضایی کشورمان به این پرونده رسیدگی می کنند.

لاوروف همچنین نسبت به اقدامات ضدروسی آمریکا به این کشور هشدار داد و اظهار داشت: تلاش آمریکا برای جایگزینی یک قانون جدید ضدروسی بجای اصلاحیه ‘جکسون- ونیک’ غیرقابل قبول است.

۱۵۹۲

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۴۶۹۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.