روسیه بار دیگر بر آغاز مذاکرات میان طرف های مناقشه درسوریه تاکید کرد

به گزارش ایرنا به نقل ازاطلاعیه دفتر مطبوعاتی وزارت امورخارجه روسیه، دو طرف در این گفت و گوی تلفنی در خصوص جوانب کلیدی مساله سوریه به طور مفصل تبادل نظر کردند.

طرف روسی بر ضرورت توقف خشونت ها در سوریه وآغاز گفت و گوهای ملی با شرکت تمام ساختارهای سیاسی این کشور تاکید کرد.

لاوروف موضع روسیه مبنی بر تشریک مساعی لازم برای اجرای طرح عنان به منظور حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه وتحقق مفاد قطعنامه های مربوطه شورای امنیت را مورد تاکید قرار داد.

‘سعود ال فیصل’ وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم طرف روسی را از نتایج اجلاس روزگذشته اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب در دوحه در باره مساله سوریه مطلع کرد.

وزیر امور خارجه روسیه هم گفت که مسکو به رویکردهای اتحادیه عرب در باره مسایل مهم منطقه ای احترام قائل ومعتقد است که این سازمان قادر است با توجه عادلانه به دیدگاه های همه کشورهای عضو تصمیمات سنجیده و قابل اجرا اتخاذ کند.

وی یادآوری کرد که روسیه در ماه دسامبر سال گذشته از توافق اتحادیه عرب برای استقرار ناظران عرب در سوریه حمایت کرد و درماه فوریه امسال هم در نشست مشترک وزیران روسیه واین اتحادیه، طرح شش ماده ای عنان مورد توجه قرار گرفت.

وزیران امور خارجه روسیه وعربستان سعودی برای ادامه تماس ها برای بحث در باره مساله سوریه توافق کردند.

دوطرف همچنین برعلاقمندی خود برای برگزاری دوردوم گفت وگوهای راهبردی میان روسیه وکشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مسکو تاکید کردند.

روسیه برخلاف کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا که از مسایل سوریه برای مداخله درامور داخلی این کشور سوء استفاده می کنند، سعی دارد مسایل این کشور از طریق گفت و گوهای میان طرف های مناقشه واز راههای مسالمت آمیز حل و فصل شود.

‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه نیزامروز باتاکید بر لزوم آغاز مذاکرات در سوریه درخصوص اقدامات برای حل مسایل این کشور گفت: اقدامات برای حل مسایل سوریه به این ترتیب می باشد که باید خشونت ها متوقف، مذاکرات آغاز و راهکارها جستجو شود وارکان قانونی جامعه سیاسی آینده سوریه هم مشخص شود و پس از آن تغییرات اساسی صورت گیرد واین ترتیب نباید معکوس شود.

رییس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: درغیراین صورت درسوریه هرج و مرج رخ می دهد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸/۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۳۹۵۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.