روسیه خط مشی توسعه همکاری های اقتصادی خود با ایران را تعیین کرد

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی اتاق صنایع و بازرگانی روسیه، نشست شورای بازرگانی ایران و روسیه روز چهارشنبه برگزار شد و در آن بر ضرورت افزایش حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور و استفاده از تمامی فرصتها برای نیل به این هدف تأکید شد.

‘گئورگی پتروف’ معاون اتاق بازرگانی و صنایع روسیه در این نشست با ابراز امیدواری نسبت به تداوم روند توسعه اقتصادی ایران و کاهش تحریم ها در باره این کشور خاطرنشان کرد: روسیه از تمامی فرصتهای موجود جهت حضور در بازار ایران استفاده خواهد کرد.

‘رومان پوپوف’ رییس شورای بازرگانی ایران و روسیه نیز با اشاره به آغاز تحریم ها علیه ایران از سال ۱۹۷۹ میلادی اظهار داشت: با این وجود عملکرد اقتصادی ایران در این مدت مطلوب و قابل توجه بود.

وی با اشاره به رشد پایدار شش درصدی تولید ناخالص ملی ایران افزود: در سال ۲۰۲۴ درآمد سرانه هفت هزار دلاری با جمعیت ۸۰ میلیون نفری برای ایران پیش بینی می‌شود.

مقام روس یاداوری کرد: تولید ناخالص ملی ایران در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۴۹۰ میلیارد دلار آمریکا بود.

در این نشست همچنین خاطرنشان شد: روسیه از لحاظ سطح مبادلات تجاری با ایران با اختلاف بسیار زیادی پس از اتحادیه اروپا، هند، امارات متحده عربی و کره جنوبی رتبه نهم را دارد و حجم مبادلات تجاری میان تهران و مسکو در سال ۲۰۱۱ برابر ۵/۳ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۲ با توجه به اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران، این میزان به ۳۰ درصد کاهش یافت.

به گفته ‘رومان پوپوف’ با توجه به حضور و مشارکت شرکتهای روسی در پروژه‌های بزرگ ایران، این کشور آمادگی خود را جهت انجام معاملات با روبل روسیه اعلام کرده است.

در ادامه این نشست ،’ویکتور ملنیکوف’ معاون بانک مرکزی روسیه با بیان این که امروزه هر یک از بانکهای روسی، خود میزان ریسک در معاملات بانکی با ایران را تعیین می‌کند، افزود: بانکهای بزرگ روسیه که در بازار ایران با احتیاط بسیار بالایی فعالیت می‌کنند، به هیچ عنوان در عملکرد بانکهای کوچک و متوسط مداخله نمی کنند که در نتیجه آن حجم پرداختهای متقابل پیوسته در حال رشد است.

ملنیکوف با اشاره به محاسبه پرداختها با روبل روسیه به عنوان ایده اصلی بانکهای این کشور اظهار داشت: چنین اقداماتی بطور غیر مستقیم موجب حفظ میزان صادرات صنایع خودروسازی روسیه به ایران می‌شود و در حال حاضر میزان صادرات روسیه به ایران ۷ برابر واردات از این کشور است و احتمالاً با صادرات میوه جات، سبزیجات و گل به روسیه حجم مبادلات دو کشور افزایش نیز خواهد یافت.

در این نشست، خط مشی شورای بازرگانی روسیه و ایران و وضعیت فعلی آن مورد بررسی و تأیید قرار گرفت که کمک به انعقاد قراردادهای بیشتر میان دو کشور، رایزنی در راستای منافع شرکتهای روسی در ایران، حمایت از فعالیتهای فرهنگی و بازرگانی دوجانبه و توسعه متقابل روابط از اصول اساسی این خط مشی می‌باشد.

در این میان پیشنهاداتی نیز ارائه شد که از جمله آنها می‌توان به پیشنهاد ‘سرگئی واسیلیف’ مدیر گروه همکاریهای اقتصادی خارجی اتاق بازرگانی و صنایع روسیه در ارتباط با استفاده از ظرفیتهای جامعه علمی روسیه برای تقویت همکاری با ایران اشاره کرد.

در این نشست برنامه‌های آینده این شورا از ماه آوریل تا دسامبر امسال تصویب شد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۷۰۱۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.