روسیه خود را پیروز مناقشه سوریه می‌داند

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، “سیدمحمد کاظم سجادپور” کارشناس مسائل اوراسیا با حضور در صد و دومین نشست شورای علمی موسسه اوراسیا با موضوع روابط روسیه و آمریکا در پرتو تحولات اخیر بین‌المللی که عصر امروز در موسسه ایراس برگزار شد، گفت: روابط دو کشور آمریکا و روسیه در طول تاریخ در سیاست خارجی کشور ما تاثیر گذاشته و روابط این دو کشور با کنجکاوی‌ها، حساسیت رسانه‌ها و دست‌اندرکاران سیاسی همراه بوده است.  
 
وی تصریح کرد: برای فهم رابطه این دو کشور باید دست به هیجان‌زدایی زد چرا که روابط آمریکا و روسیه پرفراز و نشیب بوده اما یک رابطه پویا هم بوده است.  
 
این کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار داشت: نگرش‌های استراتژیک بین روسیه و آمریکا بعد از فروپاشی شوروی بسیار مهم است اما این دو کشور دارای سامانه اداری و نهادینه‌ای شده‌ای می باشند.  
 
سجادپور تصریح کرد: روابط قدرت‌های بزرگ دوران صلح‌آمیزی را می‌گذراند اما تنش و جنگ شکل‌دهنده روابط قدرت‌ها، مثل جنگ اول و دوم جهانی و جنگ سرد بوده اما طرفین پذیرفته‌اند که جنگ بنیادینی بین آنها وجود ندارد و بر این اساس معماری روابط خود را شکل داده‌اند.  
 
کارشناس مسائل اوراسیا اظهار داشت: در تفکر استراتژیک جنگ سرد مبنا بر این بود که شوروی در زمانی که ایران ضعیف شده به ایران حمله کند و آمریکا هم بر این باور بود که جلوی شوروی را بگیرد به همین خاطر شاهد گسیل چندصد هزار نیرو در کویت بودیم که برای دفع حمله عراق به این کشور به کار آمریکا آمد.  
 
استاد دانشگاه روابط بین‌الملل، افزود: هر دو کشور تروریست‌ را تهدید بین‌المللی می‌دانند و در این رابطه هم‌پوشانی دارند اما محدود کردن قدرت روسیه از طرف آمریکا برای این انجام می‌شود که روسیه به جایگاه سابق خود بازنگردد و روسیه هم به دنبال آن است که جلوی یکه‌تازی آمریکا را بگیرد.  
 
وی بیان داشت: رفتار روسیه در سوریه و کل منطقه خاورمیانه براساس درک جایگاه آمریکا در منطقه است و موقعیت بین‌المللی ایالات متحده را رد نمی‌کند.  
 
سجادپور گفت: قدرت‌های بزرگ برداشت مشترکی از رفتار یکدیگر دارند اما روابط آمریکا و روسیه همیشه دیپلماتیک، نزدیک و سنگین بوده است و به صورت همه‌جانبه حتی در دوره جنگ سرد پیگیری شده است چرا که از بهترین موارد می‌توان به اسناد لانه جاسوسی در ارتباط با شوروی اشاره کرد.  
 
کارشناس مسائل اوراسیا افزود: در طی دوران انقلاب ایران بر طبق اسناد لانه جاسوسی هر هفته ملاقات هایی بین سفارت‌های این دو کشور در تهران شکل می‌گرفت و وضعیت ایران بررسی می‌شد البته در مسکو بین وزارت خارجه روسیه با سفارت آمریکا و در آمریکا هم بین وزارت خارجه این کشور با سفارت شوروی همواره جلساتی مطرح می‌شده است.  
 
این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ روابط دوجانبه بین آمریکا و روسیه هرگز قطع نشده و در حال گسترش است چرا که کنسولگری‌های بسیاری در هر دو کشور وجود دارد.  
 
وی گفت: روابط چندجانبه با محوریت سازمان ملل هم جنبه کمی و کیفی دارد و شورای امنیت پس از جنگ سرد وارد مسائل بین‌المللی شده است اما همکاری این دو کشور در مسئله سوریه به اوج خود رسیده و روسیه خود را در این مقوله موفق می‌داند چرا که از وقوع یک جنگ جلوگیری کرد.  
 
سجادپور ادامه داد: روابط چند جانبه خارج از سازمان ملل آمریکا و روسیه بسیار گسترده بوده چرا که شاهد همکاری این دو کشور در گروه ۸ و گروه ۲۰ هستیم.  
 
کارشناس مسائل اوراسیا تاکید کرد: بحث این دو کشور دربارهٔ سوریه در زمینه حقوق بین‌الملل متمرکز است که در پشت آن بحث‌های استراتژیک دیده می‌شود.  
 
این استاد دانشگاه گفت: مسئله بعدی حقوق بشر و مسائل داخلی روسیه بوده که تمرکز بر دموکراسی‌سازی در این کشور دارد و از نقاط تنش آمریکا و روسیه مسائل حقوق بشری است.  
 
وی اظهار داشت: حوزه دیگر مسائل منطقه‌ای بوده که تبدیل به محل تنش شده البته بازگشتی به جنگ سرد در کار نیست.  
 
سجادپور در پایان خاطرنشان کرد:‌ آمریکا و روسیه دو شریک در مسائل بین‌المللی می باشند که یکی می‌خواهد سهم دیگری را کمتر کند اما نمی‌خواهند که رابطه‌شان با یکدیگر خراب شود. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.