روسیه: درخواست غرب برای کناره گیری اسد غیرمنطقی است

به گزارش خبرنگار ایرنا، لاوروف روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در مسکو افزود: اظهاراتی مبنی بر اینکه کلید حل و فصل مسایل سوریه در دستان روسیه است، به گوش می رسد.

وی اظهار داشت: بدون شک اسد از قدرت کناره گیری نمی کند، و دلیل آن نیز حمایت ما از وی نیست، بلکه انگیزه این کار در پشتیبانی بخش چشمگیری از مردم سوریه از ریاست جمهوری او نهفته است.

وی اضافه کرد: کشورهای غربی هیچ تلاشی برای حل مسایل سوریه نمی کنند و حمایت آنها از مخالفات دولت این کشور، وضعیت سوریه را پیچیده تر می کند.

وزیر امور خارجه روسیه با تشریح موضع کشورش در قبال مساله سوریه گفت: هر گونه تهدید و اولتیماتوم در مساله سوریه را رد می کنیم و با مداخله جویی در امور داخلی این کشور مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه از هیچ یک از طرف های مناقشه سوریه حمایت نمی کنیم و خواهان تخریب این کشور نیستیم، خاطرنشان کرد: روسیه در قطعنامه پیشنهادی خود به شورای امنیت در باره مساله سوریه، هیچ اشاره ای به بند هفتم منشور سازمان ملل (در باره تحریم کشورها) نکرده است و پیش شرط هم در باره مذاکرات این کشور مطرح نمی کنیم.

لاوروف با انتقاد از رویکرد غرب پس از نشست ژنو در باره سوریه گفت: متاسفانه برخی شرکای ما به تحریف نتایج نشست ژنو پرداخته و بر برکناری ‘بشار اسد’ تاکید دارند.

وی یادآوری کرد: در نشست ژنو در باره سوریه همه متعهد شدند بر طرف های سوری برای توقف خشونت ها فشار وارد آورند، اما شرکای غربی در عمل تنها به اعمال فشار بر دولت سوریه روی آورده و گروه های مسلح مخالف دولت این کشور را تشویق می کنند.

لاوروف در باره اظهارات اخیر ‘هیلاری کلینتون’ وزیر امور خارجه آمریکا که چین و روسیه را تهدید به پرداخت بهای گزاف به خاطر حمایت از دولت سوریه کرد، گفت: چنین تهدیدی خارج از اصول، عرف و نزاکت دیپلماتیک است.

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر حل و فصل مساله سوریه بدون مداخله در امور داخلی این کشور و حفظ تمامیت ارضی و حق حاکمیت آن خاطرنشان کرد: این موارد در طرح کوفی عنان پیش بینی شده است و همه بازیگران خارجی باید طرف های مناقشه را وادار به اجرای این طرح کنند.

وی با بیان اینکه از وضعیت سوریه نگران هستیم، گفت: مناقشه سوریه جنبه مذهبی می یابد و نمی توانیم نسبت به سرنوشت اقلیت های مذهبی در این کشور از جمله مسیحیان بی تفاوت باشیم، به ویژه اینکه تروریست های سازمان القاعده در این کشور فعالیت می کنند.

لاوروف خاطرنشان کرد: تلاش های عنان در حل مسایل سوریه نقش بزرگی دارد و دیدارهای وی در مسکو از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

وزیر خارجه روسیه گفت: تاکنون نتوانسته ایم مخالفان دولت سوریه را برای توقف خشونت ها متقاعد کنیم و آنها ادعا می کنند که در سوریه انقلاب مردمی جریان دارد.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از رویکرد غرب در مساله سوریه و به ویژه بی میلی غرب به ادامه حضور ناظران بین المللی در این کشور، اظهار داشت: زمانی که طرح عنان شروع به دادن ثمرات مثبت کرد، شرکای ما از ناکامی آن سخن گفتند و زمانی که بیانیه ژنو صادر شد و بشار اسد با آن موافقت کرد، برخی کشورهای غربی خواستار برکناری وی شدند.

وی با بیان اینکه گروه های مسلح مجهز به سلاح های پیشرفته در برابر نیروهای دولتی سوریه ایستادگی می کنند، افزود: این در حالی است که ادعا می شود نیروهای دولتی با مردم می جنگند.

لاوروف گفت: ‘بشار اسد’ برای گفت و گو با مخالفان، مذاکره کننده تعیین کرده است اما گروه های مخالف دولت با هر گونه مذاکره ای مخالفت می کنند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ‘بشار اسد’ از قدرت کناره گیری نخواهد کرد زیرا که اکثریت مردم سوریه از وی حمایت می کنند.

لاوروف در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره قطعنامه جدید شورای امنیت در باره سوریه گفت: روسیه اجازه نخواهد داد قطعنامه ای خارج از بیانیه نشست ژنو در باره سوریه تصویب شود.

وی با انتقاد از رویکرد غرب در مشروط کردن ادامه حضور ناظران در سوریه با تحریم دولت این کشور گفت: ناظران باید در سوریه بمانند زیرا که حضور آنها تنها راه برای دانستن واقعیت ها در باره اوضاع سوریه است.

**روسیه در امور داخلی عربستان سعودی مداخله نمی کند

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در باره اعتراض این کشور به نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و سرکوبی اعتراضات شیعیان این کشور اعلام کرد: اظهارات مقام روسی در این زمینه مداخله در امور عربستان محسوب نمی شود.

وی با بیان اینکه تذکر روسیه در باره وضع حقوق بشر عربستان با اوضاع و مسایل سوریه ارتباطی ندارد، افزود: اظهار نظر در باره وضع حقوق بشر کشورها مداخله محسوب نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: تامین حقوق اقلیت ها نماد دمکراسی می باشد و در شرایطی که تروریست ها در منطقه فعالیت دارند، باید به این نوع مسایل توجه کافی مبذول شود.

‘کنستانتین دولگوف’ نماینده تام الاختیار روسیه در امور حقوق بشر روز پنجشنبه در بیانیه ای نسبت به سرکوب شیعیان توسط نیروهای دولتی در شرق عربستان سعودی ابراز نگرانی کردخ بود.

این اعتراض مسکو، خشم ریاض را برانگیخت و وزارت خارجه عربستان، بیانیه اعتراض آمیز ‘دولگوف’ را غیردوستانه و مداخله آشکار در امور داخلی عنوان و آن را محکوم کرد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۲۴۱۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.