روسیه عضو سازمان تجارت جهانی شد

به گزارش ایرنا به نقل از اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه، پروتکل پیوستن روسیه به موافقت نامه ۱۵ آوریل سال ۱۹۹۴ مراکش در باره تاسیس سازمان تجارت جهانی روز ۲۲ ماه اوت اعتبار یافت.

روسیه روز ۱۶ ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ (۲۵ آذر ماه) این پروتکل را امضا کرد.

روسیه از سال ۱۹۹۳ متقاضی ورود به سازمان تجارت جهانی بود و تنها مانع در این مسیر گرجستان بود که پس از وقوع جنگ کوتاهی میان دو کشور در آگوست ۲۰۰۸ میلادی بر سر تهاجم نظامیان گرجی به جمهوری خود خوانده اوستیای جنوبی و مداخله روسیه در آن همواره با عضویت مسکو در سازمان تجارت جهانی مخالفت می کرد.

اختلاف روسیه و گرجستان بر سر این مساله در ماه دسامبر سال گذشته با وساطت سوییس و ارایه طرحی ابتکاری از سوی این کشور در زمینه نظارت بر مبادلات تجاری میان روسیه و اوستیای جنوبی حل شد تا مسکو آخرین گام را برای پایان دادن به ۱۸ سال انتظار پشت درهای سازمان تجارت جهانی بردارد.

مقامهای روس امیدوارند با عضویت کشورشان به سازمان تجارت جهانی سالانه حدود دو میلیارد دلار از محل رشد مبادلات بازرگانی خارجی، بر درآمدهای این کشور افزوده شود.

آندری بلوزوف وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرده است که پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی یک بازی برد برد برای این کشور و اقتصاد جهانی خواهد بود.

در همین حال برخی کارشناسان روس هشدار داده اند که روسیه با ورود به سازمان تجارت جهانی زیان های مالی قابل توجهی بخاطر کاهش مالیات کالاهای وارداتی و تعرفه های گمرکی متحمل می شود.

اروپام/۲۲۴۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۵۹۵۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.