روسیه و مصر بر ضرورت عدم دخالت نظامی در سوریه تاکید کردند

۸ م دیماه ،

وزرای امور خارجه مصر و روسیه با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در مسکو، بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده و با هر نوع دخالت نظامی در این کشور مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری العربیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را در مسکو برگزار کردند و در آن تاکید کردند که هر نوع دخالت نظامی خارجی در سوریه به بدتر شدن اوضاع و کشیده شدن ناآرامی به دیگر مناطق می‌انجامد.

لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: در دیدار با فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه به برآوردی کلی در خصوص تحولات جاری در این کشور رسیدیم و فردا (شنبه) با اخضر الابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در خصوص سوریه، مذاکره می‌کنیم تا راهکاری برای برون رفت از وضعیت کنونی بیابیم.

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم تا بر اساس معاهده ژنو راه‌ حلی سیاسی برای وضعیت جاری در سوریه بیابیم و این مسئله را با هم پیمانان غربی خود نیز بررسی می‌کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تاکید مخالفان بر کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت گفت: اینکه اسد در قدرت باقی بماند یا نه؟ سوالی است که فقط ملت سوریه می‌توانند به آن پاسخ دهند و جامعه جهانی فقط باید درگیری‌ها در این کشور را متوقف کند.

لاوروف گفت: ما سعی داریم با معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه مذاکراتی داشته باشیم تا ببینیم مواضع آنها در خصوص بحران سوریه چیست؟

وی گفت: کناره گیری اسد از قدرت به عنوان پیش شرط مذاکرات در واقع مخالفت با مذاکره است و این چیزی است که ما آن را بارها به آمریکا و دیگر همپیمانان غربی خود گوش زد کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه روسیه در عین حال گفت: ما مقام‌های دمشق را برای آغاز مذاکره با مخالفان ترقیب کرده‌ایم.

در این کنفرانس مطبوعاتی محمد کامل عمرو نیز تاکید کرد که مواضع مسکو و قاهره در مخالفت با دخالت نظامی در سوریه کاملا هماهنگ است و قاهره خواستار این است که بحران سوریه در چارچوب این کشور و دیگر کشورهای عربی حل و فصل شود.

وی در عین حال تاکید کرد: نظام حاکم در سوریه همچنان علیه شهروندان خود به خشونت بی رویه پناه می‌برد و علیه آنها از سلاح سنگین استفاده می‌کند که این امر برای قاهره قابل قبول نیست.

وزیر امور خارجه مصر گفت: روند انتقال قدرت در سوریه باید هرچه سریعتر آغاز شود و این چیزی است که وحدت سوریه را در آینده حفظ خواهد کرد.

کامل عمرو گفت: ما معتقدیم که با شرایط پیش آمده، حضور رهبران کنونی سوریه در روند سیاسی آتی در این کشور بسیار سخت خواهد بود.

وی در عین حال تاکید کرد که قاهره به تلاش‌های خود برای حل و فصل بحران سوریه ادامه می‌دهد و به همکاری‌های خود با مخالفان این کشور جهت پایان هرچه سریعتر وضعیت جاری ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه مصر در پایان اعلام کرد که مذاکراتی با مسکو در خصوص کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای داشته و امیدوار است که کرملین مواضعی محکم و شفاف در این خصوص اتخاذ کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.