روشی جدید برای محافظت از پسوردها

مهم نیست که تکنولوژی تا چه حد پیشرفت کند، پسوردها همواره در برابر مسائل امنیتی ضعیف هستند. New Scientist به تازگی گزارش داده است که گروهی از محققان دانشگاه استنفورد موفق به کشف روشی شده اند که می تواند این مشکل را حل کند. با استفاده از این روش انسانها می توانند پسوردهای بسیار پیچیده را بدون اینکه خود متوجه شوند و توانایی به خاطر آوردن آن را داشته باشند، به ذهن بسپارند.
اما این روش چطور کار می کند؟ در واقع این روش از ایده ای به نام یادگیری ضمنی بهره می برد. یعنی ذهن ما به صورت ناآگاهانه قادر به یادآوری الگوهایی است که نمی توانیم آنها را به صورت آگاهانه به یاد بیاوریم.

آیا تا کنون پیش آمده است ، شماره ای را که روزی صد دفعه از آن استفاده می کنید فراموش کنید؟ این اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که شما تلاش می کنید ( آگاهانه) آن را به یاد آورید. البته این روش خیلی پیچیده تر از این حرفها عمل می کند.

در آزمایشگاه استنفورد گروهی از افراد باید بازی را انجام می دادند که در آن ۳۰ دنباله عددی طولانی به صورت مکرربیش از ۱۰۰ بار از جلوی چشمانشان رد می شد. با گذشت زمان بازیکنان با اینکه هیچ کدام از اعداد را به طور آگاهانه به ذهن نمی سپردند اما نسبت به آنها دقیق تر می شدند. با گذشته دو هفته از این آزمایش ، بازیکنان نسبت به ابتدای آزمایش خطاهای کمتری داشتند و این بدین معنی است که ذهن آنها همچنان می توانست اعداد را به خاطر بیاورد.

با اینکه تا اجرایی شدن چنین ایده ای هنوز خیلی فاصله داریم اما ایده اصلی این روش یعنی استفاده از پسوردهای پیچیده ای که به طور آگاهانه نتوانیم آنها را به یاد بیاوریم می تواند به افزایش امنیت بسیاری از مکان ها کمک کند.

به طور کلی مشکل پسوردها این است که می توان آنها را با روش های ناخوشایند گوناگونی از افراد استخراج کرد. اما اگر حتی خود فرد هم پسوردش را به یاد نیاورد چطور؟

PCworld/ماندانا سجادی

۴۰۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.