روش‌های سنتی کاشت و کم‌سوادی بهره‌برداران

دلایل ضعف کشاوزی در ایران:
روش‌های سنتی کاشت و کم‌سوادی بهره‌برداران

۱۴:۲۷ (شنبه ۲۴ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

یک استاد دانشگاه ضعف‌های موجود در بخش کشاورزی را ناشی از کمبود تکنولوژی، وجود نیروی انسانی ناکارآمد و نوع نظام بهره برداری در کشور دانست.

علیرضا کرباسی با اشاره به سال تولید ملی و محور بودن کشاورزی در این مبحث اظهار کرد: از مهمترین ضعف‌هایی که در زمینه کشاورزی داریم ناشی از کمبود تکنولوژی و فراگیر نبودن آن در همه مناطق کشور است.

وی افزود: نیروی انسانی ناکارآمد و نوع نظام بهره‌برداری موجود نیز هر یک تبعات منفی خاص خود را به وضعیت کشاورزی کشور دارند که از مهمترین آن‌ها بی سوادی و سال‌خورده بودن بهره‌برداران است.

کرباسی علت تاثیرگذاری افراد سال‌خورده و بی سوادی بودن بهره‌برداران را ماندن کشاورزی در ایران به روش سنتی از سوی نسل قدیمی از دیرباز تا کنون دانست و تاکید کرد: این افراد تا به امروز به همان سبک‌های قدیمی کاشت و برداشت در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و به دلایل مختلف جوانان و افراد تحصیل کرده تمایلی برای فعال شدن در بخش‌های کشاورزی پایه یا به عبارت بهتر “کار در سر زمین” ندارند.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: برای این که بتوانیم حوزه کشاورزی را با توجه به محوریت آن در سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسعه دهیم، باید در گام اول در نظام بهره‌برداری و زیرساخت‌ها تغییرات اساسی ایجاد کنیم که این تغییرات در زیرساخت‌ها، آموزش بهتر و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر را به همراه خود می‌آورد.

کرباسی در پاسخ به این پرسش که آیا ما باید در تولید همه محصولات کشاورزی خودکفا باشیم؟ گفت: مزیت نسبی را می‌توان از ابعاد مختلفی چون بعد طبیعی، اقتصادی و سیاسی مورد بررسی قرار داد، اما از بعد سیاسی است که این امر اهمیت امنیت غذایی را پیدا می‌کند.

وی محصولاتی چون گندم، جو، برنج، گوشت و شیر را ازجمله محصولات استراتژیکی خواند و گفت: خوشبختانه در تولید آن‌ها به مرز خودکفایی رسیده‌ایم.

کرباسی در پایان علت خودکفا نبودن در زمینه تولید گوشت قرمز را پر هزینه بودن تامین علوفه در داخل کشور دانست و گفت: واردات آن‌ها از پاکستان و هند به صرفه‌تر است زیرا با وجود این که در مناطق غربی کشور خودمان مراتع مناسبی داریم اما تامین علوفه در هند و پاکستان تقریبا بدون هزینه است.

.

.

..

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.