روش‌های بیولوژیکی، بهترین راه مبارزه با حشرات موذی

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بهترین روش مبارزه با حشرات موذی و ناقلین بیماری‌ها، استفاده از روش‌های بیولوژیکی است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدمحمد علوی در همایش کارشناسان بهداشت محیط و کارگاه آموزشی مبارزه با حشرات و جوندگان اظهارکرد: برای مبارزه با حشرات موذی و ناقلین بیماری‌ها دو راه عمده وجود دارد که یک راه آن روش سنتی و استفاده از سموم است که به سبب اثرات ابقایی و مضرات زیست محیطی برای انسان‌ها و حیوانات، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و راه دیگر روش مبارزه بیولوژیکی بوده که بهترین راه مبارزه با حشرات موذی است.

وی ادامه داد: بیشترین کار صورت گرفته توسط مرکز بهداشت خوزستان برای مبارزه با حشرات، استفاده از روش بیولوژیکی است. البته در بعضی مواقع که با وفور حشرات مواجه باشیم و راه حل دیگری نداشته باشیم، از روش سنتی و استفاده از سموم اقدام می‌کنیم، ولی مبنای کار بر روی مسایل زیست محیطی و استفاده از روش‌های بیولوژیک است.

علوی با توضیح روش‌های بیولوژیک افزود: در این روش دشمنان طبیعی این حشرات شناسایی و پرورش داده می‌شوند تا با آنها مبارزه کنند. برای مثال می‌توان به پرورش ماهی گامبوزیا اشاره کرد. این ماهی، از لارو پشه آنوفل که ناقل بیماری مالاریا است، تغذیه می‌کند و در نتیجه با پشه و لارو آن مبارزه می‌شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان راه‌های دیگر مبارزه با این حشرات، گفت: از دیگر راه‌های مبارزه با حشرات موذی استفاده از بعضی عوامل میکروبی است که برای انسان‌ها مضر نبوده، ولی سبب از بین رفتن این حشرات می‌شوند.

علوی افزود: روش عقیم‌سازی حشرات یکی دیگر از راه‌های مبارزه با حشرات موذی است. در این روش جنس نر این حشرات شکار شده و به آنها موادی تزریق می‌شود که در اثر این مواد، حشره عقیم شده و در کاهش نسل آنها موثر است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اهمیت مقابله با حشرات موذی اظهار کرد: انواع و اقسام بندپایان، پشه‌ها، کنه‌ها و بعضی جوندگان مانند موش و خرگوش در انتقال بعضی بیماری‌ها نقش دارند. این بیماری‌ها ممکن است، عفونی باشند مانند مالاریا، بیماری ناشی از خراش گربه و گزش موش که می‌توانند بیماری‌های کشنده را در انسان ایجاد کنند.

وی ادامه داد: بعضی دیگر از بیماری‌ها غیرعفونی می باشند، مانند بیماری میاز که در اثر حشره دوبال ایجاد می‌شود و در چشم و گوش حیوانات، زخمی ایجاد می‌کند که میکروب‌ها می‌توانند در آنجا نشسته و ایجاد سپتیسمی و مرگ کنند.

علوی افزود: بعضی از ناقلین و حشرات به صورت مکانیکی عمل می‌کنند. این حشرات بر روی مواد آلوده‌کننده مانند فضولات، مدفوع و فاضلاب نشسته و میکروب‌ها به پای آنها می‌چسبند و هنگامی که این حشرات بر روی مواد غذایی می‌نشینند، سبب جابه‌جایی این میکروب‌ها و آلوده شدن مواد غذایی می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: به منظور ارایه راهکارهای مدرن و روش‌های تازه مبارزه با این حشرات، کارگاه آموزشی مبارزه با حشرات و جوندگان برای کارشناسان بهداشت محیط مراکز بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز، آبادان، بهبهان و دزفول و کارشناسان بهداشت شرکت نفت و دامپزشکی خوزستان برگزار شد تا آنان نیز به منظور توانمند سازی کارکنان مراکز بهداشت شهرستان خود در برابر عوامل بیماری‌زای محیطی، به خصوص حشرات موذی و ناقلین، کارگاهی مشابه را در شهرستان‌های خود برگزار کنند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.