روش بهره مندی از ۲۰ خدمت غیرحضوری تامین اجتماعی+جزئیات

با اجرای طرح ۳۰۷۰ (که از نوزدهم آبان ماه کلید خورده است)، دوشنبه هر هفته تعدادی از خدمات پرمراجعه سازمان تامین اجتماعی، بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق ثبت درخواست در سامانه ارائه می شود. قرار است در قالب این طرح و تا پایان بهمن ماه شمار خدمات غیرحضوری شده به ۳۰ مورد برسد و ۷۰ میلیون از بار مراجعه ۹۶ میلیونی به شعب تامین اجتماعی را بکاهد. تا کنون از ۲۰ خدمت غیرحضوری رونمایی شده است.

به گزارش ممتازنیوز، به منظور استفاده از این امکان لازم است بیمه شدگان، بازنشستگان و کارفرمایانی که تاکنون در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی ثبت نام نکرده‌اند، از طریق نشانی eservices.tamin.ir و یا لینک مستقیم از سایت رسمی سازمان تأمین اجتماعی به نشانی tamin.ir نسبت به ثبت نام و ثبت شماره حساب بانکی اقدام کنند.

۱- دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی

در اولین دوشنبه دیجیتالی طرح ۳۰۷۰، دو خدمت پرداخت کمک هزینه ازدواج و استعلام تحت تکفل بودن یا نبودن فرزندان اناث بیمه شدگان غیرحضوری شد.

بر این اساس، از این پس بیمه شدگانی که ازدواج می کنند برای اخذ کمک هزینه ازدواج نیاز به مراجعه و حتی نیاز به درخواست ندارند و ازدواج های ثبت شده و احراز شرایط به صورت سیستمی از طریق تعامل با سامانه های ثبت احوال، انجام و همان روز پرداخت صورت می گیرد.

پرداخت هدیه ازدواج بدون درخواست و مراجعه برای کلیه بیمه شدگان اجباری مشمول دارای ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه ظرف پنج سال منتهی به تاریخ ثبت رسمی اولین عقد دائم واریز خواهد شد و روند پرداخت غیرحضوری کمک هزینه ازدواج به بیمه شدگان این سازمان به این قرار است:

– بر این اساس، شناسایی بیمه‌شدگان حائز شرایط ماده (۸۵) قانون تامین اجتماعی و فرآیندهای مربوط به ثبت مشخصات، انجام محاسبات، صدور اسناد و ارسال به اداره کل امور مالی در سامانه متمرکز تعهدات کوتاه مدت برای واجدین شرایط که دارای شماره حساب و شماره تلفن همراه معتبر در سیستم هستند، در پایان هرماه به صورت هوشمند و بدون نیاز به مراجعه بیمه‌شده به واحد اجرایی صورت می‌پذیرد و مراتب نیز از طریق پیامک به بیمه‌شده اعلام می شود.

– علاوه بر شیوه فوق، امکان ثبت اطلاعات مربوط به ازدواج توسط بیمه‌شده از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی اینترنتی eservices.tamin.ir فراهم است.

– افرادی که با وجود تکمیل اطلاعات شماره حساب و شماره تلفن همراه در سامانه خدمات غیرحضوری، در پایان ماه مربوطه، پیامک ثبت کمک هزینه ازدواج را دریافت نمی کنند، می‌توانند از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی مذکور از مسیر (منوی بیمه شدگان‌/ حمایت های کوتاه مدت‌/ درخواست کمک هزینه ازدواج) از علت عدم دریافت کمک هزینه ازدواج مطلع و در صورت اعتراض با ثبت درخواست پشتیبانی و بارگذاری تصاویر عقدنامه و صفحه ازدواج شناسنامه از طریق منوی «افزودن تصاویر جدید» نسبت به ارائه درخواست و پیگیری های مربوطه اقدام کنند.

۲- حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری بگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت

حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری بگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت خدمت دیگری است که در هفته سوم اجرای طرح ۳۰۷۰ رونمایی شد.

روش بهره مندی: ثبت هوشمند خروج از کفالت فرزندان (دختر) مستمری بگیران بر اساس اطلاعات دریافتی از ثبت احوال است.

مشمولان این خدمت نیز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرزند دختر مستمری بگیران هستند.

۳- ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی تامین اجتماعی

در هفته دوم اجرای طرح ۳۰۷۰، ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی رونمایی شد. بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارفرمای تحت پوشش قانون تامین اجتماعی در کشور می توانند به سامانه سرویس های غیرحضوری این سازمان به نشانی http://eservices.tamin.ir مراجعه کنند و از این خدمت برخوردار شوند.

توسعه سرویس های الکترونیکی برای سازمان تامین اجتماعی و بیمه شدگان آن مزیت های فراوانی دارد و ضمن کاهش هزینه ها رضایتمندی مخاطبان را در پی دارد.

ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی سازمان تامین اجتماعی که شامل اعلامیه، اخطاریه، اجرائیه، صورتحساب و … است.

۴- الکترونیکی شدن ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانکار

 الکترونیکی شدن ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانکار در سامانه خدمات الکترونیکی سازمان، برای کلیه پیمانکاران و واگذارندگان کار سراسر کشور از خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته سوم رونمایی شد.

سالانه قریب به ۲۰۰ هزار مفاصاحساب صادر می شود و از جمله دستاوردهای غیرحضوری شدن این طرح کاهش تردد غیرضروری کارفرمایان، افزایش امنیت اطلاعات سازمان است.

همچنین کارگاه ها به دلیل استفاده از یک سامانه اختصاصی، امکان مشاهده مفاصاحساب های صادره در سامانه اختصاصی سازمان و حذف نیم میلیون مکاتبه غیرضروری در خصوص مفاصاحساب ها و اصالت سنجی آنهاست.

۵- استعلام وضعیت دریافت مستمری و ارتباط بیمه ای بیمه شدگان

سرویس استعلام وضعیت مستمری و ارتباط بیمه ای خدمات دیگری هستند که در هفته سوم اجرای طرح ۳۰۷۰ رونمایی شدند.

برای دریافت این خدمات در گذشته، هر خدمت گیرنده به طور متوسط بیش از یک روز معطل می شده اما در این مدل مستمری بگیر درخواست غیر حضوری می دهد، گواهی وضعیت دریافت می‌کند و بعد می تواند آن را رمزگذاری شده به هرجا خواست ارائه دهد.

حذف سالانه ۵۰۰ هزار مراجعه فرد سالمند به شعب، حذف سالانه حدود ۴۰۰ هزار مراجعه نیروی کار به شعب، جلوگیری از هدررفت یک میلیون نفر-ساعت نیروی کار، پیش بینی آزادسازی ۹۰ هزار نفر ساعت وقت پرسنل شعب، حذف کاغذ و هزینه چاپ، نگه داری و گردش یک میلیون سند از جریان ارائه خدمت و افزایش روانی و اعتبار اسناد و حذف کامل امکان جعل استعلام ها از جمله مزیت های دیجیتالی شدن این خدمت است.

۶- سرویس تکمیل سوابق کسری از ماه

سرویس تکمیل سوابق کسری از ماه از خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته سوم رونمایی شد.

تا کنون هفت ایستگاه کاری باید طی می شد تا این خدمت ارائه شود؛ اما اکنون این فرایند غیرحضوری انجام می شود. پیش بینی شدهد است حدود ۵۰۰ هزار متقاضی از این سرویس استفاده کنند و یک میلیون نفر ساعت از وقت نیروی کار ذخیره شود. همچنین ۱۵۰هزار نفر ساعت وقت پرسنل ذخیره و یک میلیون سند کاغذی حذف می شود.

۷- ثبت نام غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی

ثبت نام غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی از دیگر خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته سوم رونمایی شد.  

حذف الزام مراجعه بیمه شده نیروی کار به شعب سازمان در پی ارائه این خدمت دستاورد مهمی است که از این پس محقق می شود.

۸- انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری

انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری از خدمات طرح ۳۰۷۰ است که در هفته چهارم اجرا، رونمایی شد.

به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی بر این اساس هرشخصی که دارای حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه و کمتر از ۵۰ سال سن داشته باشد می تواند درخواست بیمه اختیاری را ارائه کند. قبلا کل فرایند حضوری بود که اکنون کاملا غیرحضوری شده است.

سالانه بیش از ۷۰ هزار درخواست انعقاد قرارداد به تامین اجتماعی ارسال می شده که اکنون با غیرحضوری شدن این خدمت، از بار مراجعات کاسته می شود.

نکته دیگر پرداخت آنلاین حق بیمه است. قبلا بیمه شدگان اختیاری و مشاغل آزاد باید حق بیمه را پرداخت می کردند و ۴۸ تا ۷۲ ساعت منتظر می ماندند تا وصولی انجام شود اما اکنون با مساعدت بانک رفاه به محض اینکه بیمه شده از طریق سامانه حق بیمه بپردازد و پول از حسابش برداشت شود، تاییدیه وصولی ارسال و بیمه شده استحقاق ارائه خدمات درمانی را می یابد.

تامین اجتماعی نزدیک به یک میلیون بیمه شده اختیاری فعال دارد که سالانه چهار تا هشت بار به شعب و کارگزاری ها مراجعه می کنند که از این پس دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست.

۹- توافق غیرحضوری کارفرمایان برای ابلاغ احکام و مکاتبات الکترونیکی

کارفرمایان می توانند با پذیرش و تکمیل توافقنامه از خدمات غیرحضوری جدید سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات جاری بهره مند شوند.

روش بهره مندی این خدمت: مراجعه به سامنه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی/تکمیل و تایید توافقنامه است.

۱۰- مشاهده جزئیات و گردش حساب بدهی

این خدمت شامل تمام کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی می شود و روش بهره مندی آن این گونه است که فرد متقاضی باید پس از ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی کارفرمایان/مطالباتی کارگاه/مشاهده جزئیات محاسبه گردش حساب بدهی را انتخاب کند.

۱۱- اعتراض غیرحضوری کارفرما به بدهی اعلامی و تعیین اعلام زمان رسیدگی

این خدمت شامل تمام کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی می شود و روش بهره مندی آن این گونه است که فرد متقاضی باید پس از ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی کارفرمایان/مدیریت بدهی/اعتراض را انتخاب کند.

۱۲- همچنین پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری کرونا

پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه شدگان اجباری دارای تست کرونای مثبت صورت می گیرد. 

بیمه شدگان شاغل در کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی که مبتلا به کرونا شده اند می توانند از این امکان بهره مند شوند و برای این منظور باید پس از مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری به منوی بیمه شدگان رفته و درخواست غرامت ایام بیماری را ثبت کنند. 

۱۳- پرداخت حق بیمه و احتساب دوران خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه

این خدمت شامل تمام افرادی است که خدمت سربازی خود را سپری کرده و حداقل دارای دو سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد این سازمان هستند. همچنین در حال حاضر در ردیف بیمه پردازان سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.(اعم از بیمه شدگان اجباری، اختیاری، بیکاری و …)

روش بهره مندی: مراجعه متقاضی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی و ثبت درخواست احتساب سوابق ایام خدمت نظام وظیفه/پرداخت برخط حق بیمه مربوط است.

۱۴- اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب

 اما اول دی ماه، چهار سرویس جدید به این فهرست افزوده شد و اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب برای پیمانکاران و واگذارندگان کار چهاردهمین خدمت از ۳۰ خدمتی است که قرار است تا بهمن ماه غیرحضوری شوند. این سرویس از اول دی ماه از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی قابل ارائه است.

روش بهره مندی نیز مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی کارفرمایان/واگذارندگان/پیمان های واگذارنده است.

۱۵- ارتقای سامانه دریافت لیست حق بیمه

ارتقای سامانه دریافت لیست حق بیمه و فراهم شدن امکانات کنترلی برای کارفرمایان به منظور اصلاح لیست قبل از ارسال به مخاطبان، خدمت شماره ۱۵ در طرح ۳۰۷۰ است.

روش بهره مندی نیز مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی کارفرمایان/ارسال لیست و کنترل هوشمند است.

۱۶- انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

دیگر خدمت غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی در قالب طرح ۳۰۷۰ انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است.

بر این اساس تمامی افراد شاغل فاقد رابطه مزد بگیر با اعلام شغلی که به آن اشتغال به کار دارند(به صورت خوداظهاری) و همچنین زنان خانه دار، دختران مجرد و دانشجویانی که در تاریخ انعقاد قرارداد بیمه، سن آنان ۵۰ سال تمام و یا کمتر باشد، چنانچه سن متقاضی بیش از ۵۰ سال تمام باشد در صورت دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مازاد سن ۵۰ سال، امکان انعقاد قرارداد بیمه میسر خواهد بود، مشمول این خدمت هستند.

روش بهره مندی نیز مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی بیمه شدگان/بیمه شدگان خاص/بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است.

۱۷- درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی

خدمت هفدهم نیز که در قالب طرح ۳۰۷۰ افتتاح شد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی است.

بیمه شده اصلی که به علت ابتلاء به بیماری عادی و یا به علت عوارض حاصل از حادثه ناشی از کار طبق گواهی پزشک معالج، عارضه آن غیرقابل علاج تشخیص داده شده است؛  فرزندان و یا پدر و مادر بیمه شده اصلی که بر اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی پزشک معالج، براثر بیماری یا نقص عضو قادر به کار نباشند، شوهر بیمه شده اصلی که طبق گواهی پزشک معالج، مبتلا به بیماری غیرقابل علاج بوده و معاش وی توسط بیمه شده زن تامین شود، مخاطبان این خدمت هستند.

روش بهره مندی نیز مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی بیمه شدگان/امور بیمه شدگان/گزینه درخواست کمیسیون پزشکی است.

۱۸– پرداخت بیمه بیکاری 

بر این اساس، غیرحضوری شدن پرداخت بیمه بیکاری به معنی عدم نیاز به مراجعه افراد به مراکز بیمه‌ای تأمین اجتماعی برای تشکیل پرونده و ثبت درخواست است.

سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی با سامانه بیمه بیکاری وزارت کار متصل است و متقاضیانی که پس از طی مراحل و تأیید ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شعب تأمین اجتماعی معرفی می‌شوند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری نباید به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کنند.

۱۹- پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم

 پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به جامعه تحت پوشش است. دریافت این خدمت نیز غیرحضوری شده و بعد از این نیازی به مراجعه مردم برای دریافت این کمک هزینه نخواهد بود.

کمک هزینه مارسم ترحیم مبلغ مقطوعی است که به منظور تامین هزینه های مربوط به کفت و دفن بیمه شده به خانواده وی پرداخت می شود.

میزان مبلغ کمک هزینه مراسم ترحیم معادل یک ماه حداقل دستمزد زمان فوت است. بیمه شده و مستمری بگیر اصلی در صورت فوت همسر نیز از حمایت مذکور برخودار می شود.

فرد متقاضی باید پس از ورود به سامانه خدمات غیرحضوری، از منوی بیمه شدگان، امور بیمه شدگان، کمک هزینه مراسم ترحیم را انتخاب کند.

۲۰- اخذ درخواست کفالت

 درخواست کفالت که در اکثر موارد بین شعب مختلف انجام می‌شود و پیش از این فرآیندی پیچیده داشته است و علاوه بر غیرحضوری شدن، اصلاح فرآیند نیز صورت گرفته است.

این خدمت برای کلیه بیمه شدگان و مستمری بگیرانی که متقاضی کفالت والدین/همسر بیمه شده زن(شوهر) هستند به صورت غیرحضوری ارائه می شود.

شرایط احراز: سن پدر ۶۰ سال تمام، سن مادر ۵۵ سال تمام، سن همسر بیمه شده زن از ۶۰ سال متجاوز باشد یا در موارد عدم احراز شرایط سنی، به تشخیص کمیسیون های پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی از کارافتاده کلی باشند.

شرط دیگر آن است که تامین معاش والدین یا همسر بیمه شده زن به عهده بیمه شده یا مستمری بگیر باشد.

شرط دیگر نیز آن است که پدر، مادر یا همسر بیمه شده زن در زمان ارائه تقاضای کفالت بیمه شده یا مستمری بگیر تامین اجتماعی یا سایر صندوق های بیمه و بازنشستگی نباشد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.