روش تازه گندزدایی میکروبی به کمک “نانو ذرات”

اردیبهشت ۱۴۰۳

پژوهشگران مهندسی محیط زیست، کارایی “نانوذرات” اکسیدروی را در گندزدایی فتوکاتالیستی آلودگی‌های میکروبی از محیط‌های آبی مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران مهندسی محیط زیست، کارایی نانوذرات اکسیدروی را در گندزدایی فتوکاتالیستی آلودگی‌های میکروبی از محیط‌های آبی مورد بررسی قرار دادند. حذف میکروارگانسیم‌ها توسط این نانوذرات و در حضور اشعه UV که در صنایع غذائی، داروئی، آب قابل شرب و نیز صنایع زیست محیطی قابل کاربرد است، دارای بازده بالاتری نسبت به روش حذف با استفاده از اشعه UV به تنهایی بود .

دکتر محمدیوسف علیخانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، در رابطه با این تحقیق عنوان کرد: در این تحقیق که یک نوع مطالعه تجربی-آزمایشگاهی بود، ابتدا طراحی و ساخت راکتور صورت گرفت. در ادامه پس از تولید نانوذرات اکسید روی در شرایط اتمسفری، جهت بررسی کارایی نانوذرات سنتز شده درحذف باکتری مورد نظر از محیط‌های آبی و در حضور اشعه UV ، اثر پارامترهای مختلفی از جمله غلظت نانوذرات، زمان تماس، غلظت اولیه باکتری و نیز pH محیط مورد مطالعه قرار گرفت .

شهرنشینی و رشد سریع صنعتی شدن به همراه تخلیه فاضلاب حاوی مواد آلی، میکروارگانیسم‌ها و عناصر فلزی سبب آلودگی بسیاری از منابع آبی است. از جمله باکتری‌های فرصت‌طلب و شاخص آلودگی آب که در اکثر محیط‌های آبی وجود دارد، اشریشیاکلی است که برای انسان و محیط زیست ایجاد خطر کرده است.

 روش‌های گندزدایی معمول با وجود تأثیرگذاری در تصفیه عوامل بیماری‌زا، نیازمند صرف هزینه‌های بالایی است. فرایند اکسیداسیون پیشرفته، که شامل رادیکال‌های هیدروکسیل (OH) می باشند، به سبب کاهش هزینه‌ها نسبت به تصفیه با کلر، از توجه خاصی برخوردار شده است.

این رادیکال توسط ترکیبات مختلفی از جمله اکسیدهای فلزی در آب تولید می‌شود. یکی از فتوکاتالیست‌های مورد استفاده در تصفیه آب، اکسیدروی است که علاوه بر توانایی آزادسازی رادیکال، میل ترکیبی بالایی با اکسیژن داشته و به اشعه UV بسیار حساس است .

 از این رو در این پژوهش، محققان به بررسی کارایی نانوذرات اکسید روی سنتز شده و مقایسه کارایی آن با اشعه UV در تصفیه فتوکاتالیستی اشریشیاکلی از محیط‌های آبی و در یک سیستم ناپیوسته پرداختند .

  وی در ادامه افزود:مهم‌ترین هدف این تحقیق بررسی سینتیک واکنش مربوط به فرایند حذف باکتری اشریشیاکلی، در راکتور طراحی شده بود که طبق آزمایش‌های انجام شده، واکنش این فرایند درجه یک تخمین زده شد .

طبق گفته‌های دکتر علیخانی در مقایسه با فرایند تصفیه با استفاده از اشعه UV ، کارایی فرآیند UV/ اکسید روی در حذف اشریشیاکلی به سبب اندازه کوچک‌تر و مساحت سطح ویژه بزرگ‌تر نانوذرات بهبود قابل ملاحضه ای داشت. بنابراین می‌توان از فرآیند استفاده همزمان UV/ نانوذرات اکسیدروی به عنوان یک روش مؤثر در گندزدایی میکروارگانسیم‌ها از محیط‌های آبی استفاده کرد .

نتایج این پژوهش حاکی از این بود که میزان بازده این روش با افزایش غلظت نانوذرات، روندی افزایشی داشت. این امر به سبب افزایش سطح موجود کاتالیست و نیز الکترون‌های آزاد تولید شده توسط نانوذرات است. همچنین نتایج مشابهی برای زمان تماس و نیز غلظت اولیه باکتری حاصل شد.

 از طرفی بهترین شرایط pH محیط، pH خنثی گزارش شد؛ چرا که کارایی فتوکاتالیست به کار رفته در محیط‌های اسیدی یا قلیایی کاهش می‌یابد .

نتایج این تحقیق که حاصل کار دکتر علیخانی و همکاران است، در مجله Water Science & Technology ( جلد ۶۷، شماره ۳، ماه فوریه سال ۲۰۲۴، صفحات ۵۵۷ تا ۵۶۳) انتشار یافته است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.