روش های تشویق کودک برای نشستن بر روی صندلی مخصوص

اگر بخواهیم رفتار مثبت و مناسب را در کودک افزایش دهیم و رفتار نامناسب را از او دور کنیم، باید ابتدا قوانین مربوط به آن رفتار را وضع کنیم و سپس اجرای آن را با تشویق و توجه همراه کنیم.

برترین مجله اینترنتی ایران

   اگر بخواهیم رفتار مثبت و مناسب را در کودک افزایش دهیم و رفتار نامناسب را از او دور کنیم، باید ابتدا قوانین مربوط به آن رفتار را وضع کنیم و سپس اجرای آن را با تشویق و توجه همراه کنیم. مثلا اگر کودک معمولا به کسی سلام نمی‌کند، هر زمان به دیگران سلام کرد، باید تشویقش کنیم. وقتی کودکی همسالان خود را کتک نمی‌زند و اسباب‌بازی‌هایش را به آن‌ها می‌‌دهد و با آن‌ها با ملایمت بازی می‌‌کند، باید تشویق شود.

اگر فرزند شما علاقه‌ای به نشستن روی صندلی مخصوص خود در اتومبیل ندارد، می‌توانید با رعایت و به کار بستن این توصیه‌ها، او را به این کار تشویق کنید. دکتر فریبا عربگل، فوق‌تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شما را با نکاتی درباره صندلی ماشین آشنا می‌کند.

۱٫ این باید برای شما و کودک‌تان یک قانون تغییر‌ناپذیر باشد؛ هر زمان کودک وارد اتومبیل می‌شود، باید روی صندلی مخصوص خود بنشیند. این قانون باید وضع و حتما اجرا شود وجود قانون در منزل و بیرون از منزل باعث می‌شود برخی از مسائل و مشکلات رفتاری اصلا رخ ندهد. مثل این‌که قانون می‌گذارید هنگام عبور از خیابان دست کودک باید در دست شما باشد. البته مشخص است هنگامی که قانون را وضع می‌کنید باید توان اجرای آن را نیز داشته باشید.

۲٫ تداوم و ثبات در اجرای یک قانون رفتاری باعث تقویت آن رفتار می‌شود. یعنی همیشه باید کودک را روی صندلی مخصوصش بگذارید، اگر گاهی کودک در آغوش شما بنشیند، این بی‌ثباتی باعث می‌شود به روش‌هایی متوسل شود تا به هر بهانه‌ای روی صندلی‌اش ننشیند.

۳٫ به رفتارهای نامناسب و گریه کودک بی‌توجه باشید. هر کودکی در ابتدا وقتی او را روی صندلی‌اش می‌نشانید، ممکن است مقاومت کند، گریه کند یا قشقرق راه بیندازد. باید با صبوری و اجتناب از واکنشی تند و خشن و بی‌توجهی به رفتار کودک، او را روی صندلی بنشانید و کمربندش را ببندید.

۴٫ اجرای قانون باید همیشه با تشویق و پاداش همراه باشد، پس زمانی که قانون گذاشتید کودک باید روی صندلی مخصوص خود بنشیند، انجام آن نیز باید با تشویق همراه باشد. می‌توانید به شرط آن‌که روی صندلی خودش بنشیند یکی از اسباب‌بازی‌های مورد علاقه کودک یا وسیله‌ای را که با آن سرگرم می‌شود، به او بدهید تا با آن بازی کند یا حتی می‌توانید خوراکی مورد علاقه کودک را به او داد. برای بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانید پاداش را پس از پیاده‌ شدن از ماشین به آن‌ها بدهید و البته این به آن معنا نیست هنگامی که روی صندلی نشسته‌اند از خوراکی یا وسیله‌ای برای سرگرمی محروم باشند.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.