درمان کجی آلت تناسلی یا بیماری پیرونی

مردان زیادی مبتلا به کجی آلت تناسلی یا بیماری پیرونی هستند دنبال راه حل درمان کجی آلت تناسلی خود هستند. بهتر است ابتدا چگونگی نعوظ یا سفت شدن آلت تناسلی مردان را مورد بررسی قرار دهیم سپس به روش های درمان بیماری پیرونی بپردازیم.

درمان کجی آلت تناسلی

کجی آلت تناسلی و راه های درمان آن

از نظر ساختاری آلت مرد از عروق شریان و ورید و ۲ عدد جسم غاری و یک عدد جسم اسفنجی که در قسمت پائین و بین دو اجسام غاری قرار گرفته است و از وسط آن مجرای ادراری عبور می کند تشکیل شده است.

هنگام حالتهای تحریک پذیری مرد خون از طریق شریان وارد اجسام غاری که شکل استوانه ای هستند وارد و باعث پرشدگی و اتساع آنها شده و باعث سفتی آلت مردانه می گردد. در هنگام نعوظ کامل ورید ها بسته می ماند تا مانع خروج خون از آلت شوند و حالت سفتی آن برجا باشد. کجی آلت تناسلی زمانی ایجاد می شود که که قسمتی از بافت های قابل انبساط آلت قادر به اتساع نباشد که اغلب به علت بافت فیبری که در معاینه سفت می باشند ایجاد می شوند و در نتیجه در هنگام نعوظ آلت مرد به همان طرف کج می شود. که درصد کجی آلت ارتباط مستقیم با درصد و اندازه بافت فیبری دارد. هرچه بافت فیبری بیشتر باشد درصد انحراف بیشتر خواهد شد.

علت ایجاد کجی آلت تناسلی چیست؟

کجی آلت تناسلی می تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد.

در حالت مادرزادی که اغلب به علت نامتقارن بودن اجسام غاری و کوچک بودن یکی از سیلندرها می باشدکه باعث انحراف درجاتی از آلت تناسلی مرد می گردد که اغلب باعث اختلال در مقاربت نمی شود و مقدار انحناء آن کمتر است.

اگر مقدار انحناء بیش از ۳۰ درصد باشد با جراحی اصلاح می گردد.

علل اکتسابی: که انحناء در اول وجود ندارد و بعداً ایجاد می شود که به آن بیماری پیرونی نیز می گویند. پیرونی یا پلاک آلت تناسلی می تواند با نشانه های زیر خود را نشان دهد:

  • ۱- احساس سفتی در تنه آلت که توسط فرد در معاینه آلت متوجه آن می شود.
  • ۲- درد در ناحیه تناسلی: این درد مخصوصاً در موقع نعوظ و سفتی آلت تشدید شده و باعث افت میل جنسی فرد می شود و در ۳/۲ افرد مبتلا این درد به درجاتی وجود دارد.
  • ۳- خمیده گی یا انحناء آلت که شایعترین علامت می باشد و فرد سالم با انحناء تدریجی آلت روبه رو می شود که اگر بیش از ۳۰ درصد باشد باعث اختلال در دخول و نزدیکی می شود.
کجی آلت تناسلی

چه عواملی باعث کجی آلت می شوند؟

علت قطعی آن مشخص نیست ولی این انحناء اغلب در افراد مبتلا به فشار خون ، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت و زمینه ژنتیکی ایجاد می شود.
لازم به ذکر است هر گونه ضربه به آلت تناسلی و شکستگی آلت تناسلی که اغلب هنگام نزدیکی اتفاق می افتد می تواند باعث کجی آلت شود.

در اینجا توصیه می کنم از هرگونه خم کردن و فشار به آلت در حالت نعوظ اجتناب نمائید که باعث شکستگی آلت تناسلی شما می گردد.

آیا هر درجه ای از کجی آلت نیاز به درمان دارد و درمان قطعی آن چیست؟

اصولاً داروی درمانی قطعی برای درست کردن انحراف آلت وجود ندارد. در مواردی که درصد انحناء آلت کم است و مانع مقاربت نمی شود بهترین توصیه مدارا کردن با آن می باشد.

امروزه جوانان زیادی را می بینم که به کوچکترین انحناء آلت حساس بوده و دنبال اصلاح آن هستند. در اینجا لازم می دانم عرض کنم با توجه به حساسیت منطقه آلت تناسلی بهتر است از کوچکترین دستکاری غیرضروری اجتناب شود چرا که هر عمل جراحی ممکن است باعث ایجاد اختلال در نعوظ و کوچکی آلت تناسلی گردد و لذا مواردی که باید تحت عمل اصلاح انحناء آلت قرار گیرند عبارتند از:

  • ۱- انحناء بیش از ۳۰ درصد
  • ۲- اختلال در دخول
  • ۳- حتی الامکان به خاطر زیبائی و با توجه به عوارض احتمالی عمل جراحی نکنید

با توجه به حساسیت خونرسانی منطقه که کوچکترین آسیب به عروق باعث افت نعوظ می گردد اینجانب بهترین روش درمانی جراحی را Pelicution می دانم که در آن بدون ایجاد برش و بدون برداشتن پلاک فیبری که برداشت آنها باعث پنچری عروق خواهد شد و تنها با چند بخیه این انحراف را اصلاح می کنم.

درمان کجی آلت تناسلی 

برای درمان کجی آلت تناسلی  یا بیماری پیرونی روش های وجود دارد ؛

دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی توصیه داشتند که دو نوع روش متداول امروزه جهت درمان کجی آلت تناسلی استفاده می شود:

۱- درمان های غیر جراحی و داروئی کجی آلت (پیرونی ) :

صادقانه باید عرض کنم هیچ یک از روش های درمان غیر جراحی از قبیل: ۱- سنگ شکنی ۲- تزریق کورتون ۳- مصرف داروهای ضدالتهاب، قرص وراپامین، هیچ تأثیری در درمان بیماری ندارند.

۲- درمان جراحی کجی آلت تناسلی  (پیرونی ) :

قطعی ترین روش و مؤثرترین روش درمانی ، جراحی کجی آلت تناسلی  می باشد.

به توصیه دکتر حسین کرمی روش های مختلف جراحی برای درمان پیرونی(کجی آلت تناسلی) وجود دارند که عبارتند از:

۱- برداشتن منطقه سفت شده:

هر گونه برش در لایه پوشاننده آلت تناسلی یا تونیکا آلبوژینه می تواند باعث پنچری و نشت وریدی شده و باعث از بین رفتن نعوظ و سفتی آلت تناسلی گردد و لذا در تکنیک برداشتن پلاک امکان این عارضه بسیار بالا است و من توصیه نمی کنم.

۲- روش پلیکاسیون (Plication):

در این روش بدون دست زدن و بریدن منطقه سفت شده فقط با چند بخیه آلت تناسلی را از حالت کجی به حالت نرمال درمی آوریم. حسن بزرگ این عمل که درمان طلائی انحناء آلت است: هیچ خطر ناتوانی جنسی بعد از عمل ندارد. تنها عارضه این عمل کوتاه شدن کمتر از یک سانت آلت تناسلی می باشد که زیاد به چشم نمی خورد.

۳- گذاشتن پروتز:

در موارد بیماری پیرونی شدید و انحناء پیچیده آلت یکی از روش های درمانی می باشد.

عوارض عمل جراحی  کجی آلت تناسلی

عمده ترین عارضه عمل کوتاه شدن طول آلت تناسلی است که به شدت انحناء از ۱-۲ سانت فرق می کند. با بریدن و برداشتن قسمت های فیبروز امکان ایجاد اختلال در نعوظ که اینجانب نسج طبیعی را جهت جلوگیری از عارضه ذکر شده نگاه می دارم، می شود.

تا این لحظه ۱۰نظر ثبت شده
  1. pichi:

    سلام.خواستم بدانم باتوجه به بیماریم که پیرونی یا همان کجی الت مردانه است .ایا پزشک خوب در شیراز میشناسید که بتوانم به ایشان جهت در مان مراجعه نمایم.از محبت شما سپاسگزارم

  2. حسن خاوری:

    سلام .
    ۳۸ ساله هستم.
    از ۷ ماه پیش متوجه انحنای کمی به سمت چپ در آلت تناسلی خود شدم. اعتنایی نکردم .بعد از ۴ ماه بیشتر شد که پیش دکتر اورولوژی رفتم.چند قرص داد که هیچ فایده ای نداشتن و الان خیلی بیشتر شده (بیشتر از ۳۰ درجه.)لطفا جهت درمان راهنمایی کنید.

  3. جلیل:

    سلام آلت تناسلی بنده هم مانند عکس بالا دچارخمیدگی به سمت پایین هست که درهنگام بلندشدن کامل سربه پایین وخمیده می ایستید… و در هنگام نزدیکی نیز دربعضی موارد خم میشود و این مسءله مرا ناراحت وافسرده کرده… لطفا راهنمایی فرماید چه باید بکنم… ساکن زاهدان.

  4. محمدرضا:

    سلام منم دقیقا مثل تصویر بالا کجی آلت دارم دقیقااااا مث تصویر بالا. خیلی افسرده شدم لطفا کمکم کنید ی پسر ۱۹ ساله هستم تاحالا هم رابطه نداشتم با کسی. بخدا خیلی ناراحت کنندس این اتفاق برای من

    • سینا:

      با سلام من هجده سالمه مانند تصویر بالا التم خمیدگی داره …و روز ب روز بدتر میشه لطفا رانماییم کنید ممنون میشم

  5. رادمهر:

    خبر گزاری دانشجویان ایران(ایسنا)

    —————————————

    دکتر جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری:
    درمان غیرجراحی بیماری پیرونی امکان پذیر است
    سلامت ۱۱:۲۵:۳۴ /۰۲/۱۵
    ۹۳۲-۵۳۱۴-۵ کد خبر

    یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه بیماری پیرونی با روش های غیر جراحی درمان پذیر است گفت: تایید داروی زیافلکس توسط سازمان غذا و داروی جهانی موجب درمان دارویی این بیماری شده است.

    دکتر سیمین وحیدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سازمان غذا و داروی امریکا، استفاده‌ی جدید از کلاژنازکلوستریدیوم هیستولیتیکوم (Xiaflex) را به‌ عنوان نخستین داروی مورد‌ تأیید FDA در درمان مردان دچار خمیدگی ناراحت‌کننده‌ی آلت که به بیماری پیرونی (Peyronie’s disease) معروف است، اعلام کرد.

    وی با بیان اینکه زیافلکس نخستین گزینه‌ی درمان غیر جراحی مورد تأیید FDA برای مردان دچار این بیماری است گفت: در این حالت یک صفحه یا برجستگی در آلت ایجاد می‌شود و در زمان نعوظ به پیدایش یک تغییر شکل منحنی و دست‌کم با زاویه‌ی‌ ۳۰ ‌درجه منجر می شود.

    وحیدی با تاکید بر اینکه پیدایش بافت جوشگاهی زیر ‌پوست‌آلت سبب بروز بیماری پیرونی می‌شود گفت: وجود این بافت جوشگاهی سبب خم‌شدن غیرطبیعی آلت ضمن نعوظ شده و به پیدایش مشکلاتی در هنگام مقاربت می‌انجامد.

    این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: تأیید این دارو سبب گسترش گزینه‌های درمانی موجود برای مردان مبتلا به بیماری پیرونی می‌شود و به آنان توان می‌دهد تا در مشاوره با پزشک مناسب‌ترین گزینه‌ی درمانی را برگزینند.

    وحیدی با اشاره به اینکه زیافلکس، یک داروی بیولوژیک است و فرآورده‌ی پروتئینی (کلاژناز) یک ارگانیسم زنده (کلوستریدیوم هیستولیتیکوم) به‌شمار می‌آید گفت: نخستین‌بار در ‌سال ۲۰۱۰، سازمان FDA، مصـــرف زیــافلکــس را در درمان کنتراکتور دوپویترن (Dupuytren’s contracture) تأیید کرد. این بیماری پیشرونده بوده و در عضلات کف ‌دست مشاهده می‌شود و بر توان شخص در صاف‌کردن و استفاده‌ی مناسب از انگشتان تأثیر می‌گذارد.

    وی گفت: در بیماری پیرونی، زیافلکس از‌طریق تجزیه‌ی کلاژن ساخته شده‌ای که سبب خمیدگی می‌شود، تأثیر می‌گذارد. دوره‌ی درمان بیماری پیرونی شامل حداکثر ۴ دوره‌ی درمان است. هر دوره‌ی درمان شامل دو رویه ی تزریق زیافلکس است. این دارو به‌طور مستقیم در ساختار حاوی کلاژن آلت تزریق می‌شود و نیز یک رویــه‌ی شکـل‌دادن به آلت است که توسط پرسنل کادر مراقبت انجام می‌شود.

    این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری یادآور شد: شواهد موجود از تحقیقات مرتبط با این دارو حاکی از این است که ایمنی و کارآمدی زیافلکس در درمان بیماری پیرونی طی انجام دو بررسی غیرانتخابی با دارونما و شاهد در ۸۳۲ مرد دچار بیماری پیرونی با دفورمیته‌ی انحنای آلت حداقل ۳۰ درجه به ‌اثبات رسیده ‌است.

    وحیدی گفت: بر اساس این تحقیقات شرکت‌کنندگان از ۴ دوره‌ی درمان با زیافلکس یا دارونما استفاده کرده اند و سپس طی ۵۲ هفته پیگیری شدند. درمان با زیافلکس به‌طور قابل‌توجه از انحنای آلت کاست و در مقایسه با دارونما، آثار پردردسر بیماری را از میان برداشت.

    این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه شایع‌ترین واکنش‌های نـاگوار استفاده از این ترکیب، همــاتــوم، تـورم و درد آلت است خاطر نشان کرد: استفاده از زیافلکس به ‌علت احتمال بروز واکنش‌های جدی ناگوار از‌ جمله شکستن آلت و سایر صدمات باید تحت نظر پزشک انجام شود.

    کدخبرنگار:۴۰۰۰۱۸

  6. محسن:

    سلام من هروقت ادرار میکنم التم درد میگیره درقسمت های زیر ولبه ی التم یکی راهنماییم کنه

  7. نام شما...:

    من دچار بیماری پیرونی هستم،درناحیه میانی دچار حالت رینگ شده،اوایل دردناک بود ولی الان دردناک نیست،اریکشن ضعیف شده،و نواحی تحتانی و گردن مانند سابق است،

  8. محتبی:

    روشهای جدید درمان پیرونی چیست؟

  9. علی رضا:

    سلام ببخشید الت نتاسلی من اون جوری خم نیس اصلا ولی یکم متمایل به راسته خیلی نه ببخشید راه کارتون چیه اصلاا مثل تو عکس نیست ممنون منتظر جواب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.