روش های درمان گلو درد و سرما خوردگی (طب سنتی)

 

سرفه در واقع یکی از مکانیسمهای دفاعی بدن است که برای تمیزکردن مجاری تنفسی و دفع اخلاط راههای هوایی با انقباض عضلات خاصی ایجاد می شود. انقباض این ماهیچه ها همراه با باز و بسته شدن سریع تارهای صوتی ودفع سریع هوای متراکم ریه ها منجر به ایجاد صدایی هنگام عبور از تارهای صوتی می شود که این صدا سرفه نام دارد. سرفه ممکن است خشک یا همراه با دفع خلط باشد. همچنین بعضی مواقع سرفه ها به صورت ناگهانی و اسپاسمی بوده، حالت خفه کننده داشته و با ناتوانی در عمل بازدم همراهند. در بسیاری از مواقع سرفه با گلودرد و گرفتگی صدا همراه است و سرفه های خشن و عفونی، کسالت، بیحالی و ضعف عمومی بدن، قرمزی مخاط حلق و بینی و احساس سوزش و خشکی در گلو به بیمار هجوم آورده، او را از زندگی عادی باز می دارد و با اینکه در ظاهر شاید سرفه و گلودرد بیماری سختی به نظر نیاید اما عملاً عامل از دست رفتن فرصتهای مفید بسیاری در زندگی می شود که لازم است نسبت به پیشگیری و درمان آن توجه ویژه بعمل آید.
۱- توصیه های عمومی جهت پیشگیری و درمانی سرفه، گرفتگی صدا و گلودرد
الف- پرهیز از: صحبت کردن با صدای بلند و داد و فریاد زدن، اجتناب ازخوردن مایعات سرد خصوصاٌ پس از خواب و خودداری از مصرف غذاهای سرخ شده و ترشیجات و کلاً غذاهای با ترکیبات اسیدی.
ب- استفاده از غذاهای لعابدار و ملین مثل حریره، آش کدو، میوه های پخته شده، سوپ گشنیز و جعفری و اسفناج و آش سبزی، همچنین مصرف آبلیموی شیرین، آب انارشیرین، زردآلو و برگ هلو و انجیرخشک و غرغره کردن آب نمک.
۲- نسخههای گیاهی ضدسرفه و گلودرد:
۱)گل زوفا: تلخی وخاصیت ضدعفونی کنندگی زوفا در رفع سوزش گلو و دفع اخلاط سینه بسیار مؤثر است. می توانید۳۰ گرم گل زوفا را با ۱۰ گرم پودر شیرین بیان و کمی نبات پودر کرده، هر۱۲ساعت ۱قاشق غذاخوری از این ترکیب را در ۱ استکان آبجوش دم کرده و سپس آن را غرغره نموده و میل کنید.
۲) به جای گل زوفا در دستور فوق می توانید از گل بنفشه یا گل ختمی استفاده نمایید.
۳) دمکرده ترکیب یکصدگرم شکر تیغال و بیست گرم کتیرای خوراکی که به حالت نیمکوب درآمده و طی پنج روز در پنج قسمت مجزا تهیه و مصرف می شود نیز در رفع گلودرد و درمان سرفه اثر بسزایی دارد.
۴) جویدن روزانه ۵ عدد انجیر تازه همراه با یک تکه ریشه شیرین بیان یا استفاده از انجیر خشک پخته، در رفع اخلاط سینه و رفع سرفه نقش فراوانی دارد.
۵) مصرف شربتهای گیاهی مثل شربت پرسیاوشان و عناب یا شربت گل بنفشه و گل ختمی یا شربت گل زوفا و پنیرک یا شربت آویشن کوهی و سپستان یا شربت انجیر خشک و برگ هلو خشک و همچنین شربت به دانه، نیز در درمان سرفه وگلودرد توصیه می شود. برای مثال طرز تهیه یک مورد از موارد فوق توضیح داده می شود.
شربت انجیر خشک و برگ هلوی خشک: ۲۵۰گرم انجیرخشک و۱۰۰گرم برگ خشک هلو را خرد کرده همراه با آب جوشانده تا پخته شود. حال آن را صاف نموده، ۲۵۰گرم عسل طبیعی به آن اضافه کرده خوب به هم بزنید. دوباره آن را حرارت دهید تا شربت به قوام آید. این شربت را صبح ناشتا میل نمایید.
۶) استفاده از غذاهای نرم کننده سینه مثل حریره مغز بادام شیرین با آرد برنج یا همراه نشاسته گندم، فرنی آرد برنج، فرنی نشاسته گندم، سوپ جو، حلیم گندم و آش شلغم در زمان ابتلا به گلودرد و سرفه سفارش می شود.
برای مثال طرز تهیه حریره مغز بادام شیرین با آرد برنج ارائه می گردد: ۲۰۰ گرم مغز بادام شیرین را در آبجوش ریخته تا بتوانید پوست آن را بکنید، بادام پوست کنده را چرخ کرده درون پارچه نازکی ریخته ۳ لیوان آب گرم روی آن بریزید تا شیره بادام گرفته شود. حال ۳ قاشق غذاخوری آرد برنج را در شیره بادام حل کرده ۲ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه نمایید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا حدی که غلیظ شود، سپس آن را گرم گرم میل نمایید. می توانید بجای آرد برنج از ۵ قاشق غذاخوری آرد نشاسته گندم استفاده نمایید.
۷) ژله های گیاهی مثل ژله خوراکی تخم اسفرزه، ژله خوراکی چهارتخمه، ژله خوراکی بادام شیرین، ژله خوراکی شیرخشت، ژله خوراکی صمغ درخت گیلاس و ژله گیاهی شکر تیغال نیز از فرآورده های قوی جهت رفع سرفه ها می باشد.
طرز تهیه ژله خوراکی تخم اسفرزه: ۳ قاشق غذاخوری پودر تخم اسفرزه را با ۱ قاشق غذاخوری پودر کتیرای خوراکی مخلوط کرده، همراه یک لیوان آب جوشیده و یک قاشق مربا خوری عسل درون مخلوط کن ریخته تا بخوبی مخلوط شود و به رنگ شیر درآید، صبح ناشتا این ژله را غرغره کرده میل نمایید.
۸) خوردن هویج پخته شده، شربت پودر سنجد در شیر، انواع کدو و آب هویج و…نیز در رفع خشونت صدا و سرفه کارآمد است. در پایان متذکر می شوم درصورتیکه عامل گلودرد، عفونت باشد لازم است از داروهای ضدعفونی کننده استفاده شود تا از عوارض نامطلوب عفونتهای گلو مثل عوارض قلبی، جلوگیری شود.

فرصت آنلاین 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.