روش های مراقبت از چشم در مشاغل مختلف

 

آسیب های شغلی چشم تقسیم بندی آسیب های شغلی چشم براساس ساختار و آناتومی چشم می باشد. اگر از سطح چشم به عمق آن برویم، اولین قسمتی از چشم که با آن در تماس هستیم پلک می باشد.

 

پس اولین صدمه ای که ممکن است به چشم وارد شود، پلک را هدف قرار می دهد.سپس ملتحمه و کاسه چشم ممکن است آسیب ببینند.

 

بعد از آن به ساختار خود چشم وارد می شویم که سطحی ترین قسمت آن که در معرض آسیب قرار دارد، قرنیه می باشد.لنز و شبکیه هم ممکن است به شکل خاصی (با یک ماده یا اشعه خاصی) دچار صدمه شوند. موضوع مهم توجه به این نکته است که ما چه کاری انجام دهیم تا میزان صدمه به این اجزاء کمتر شود؟

 

دکتر محمد طاهر رجبی، جراح و متخصص چشم و فلوشیپ جراحی پلاستیک چشم، در برنامه رادیو سلامت با بیان اینکه پلک سطحی ترین ارگانی می باشد که اطراف چشم را می پوشاند و معمولاً به عنوان یک محافظ مانع صدمات خود چشم می شود، گفت: هر چیزی که چشم را تهدید می کند، پلک سریع سطح چشم را می پوشاند ، بنابراین میزان صدمات به آن نیز زیاد می باشد.

 

در شغل هایی مانند باطری سازی که با مواد اسیدی و سوزان سروکار دارند و همچنین کسانی که در کارخانه سیمان کار می کنند، احتمال آسیب پلک زیاد می باشد. سیمان باعث تولید مواد قلیایی می شود که به شدت آسیب زا می باشند.

 

بخار نفت با اینکه اینکه حالت قلیایی دارد معمولاً باعث آسیب به چشم نمی شود، ولی حلال هایی که PH خاصی دارند و به شکل اسید یا قلیا هستند، می توانند باعث تخریب قرنیه یا ملتحمه شوند. اگر فردی دچار صدمه با مواد سوزان مانند اسید و همینطور مواد قلیایی شد، اولین کاری که باید بکند این است که با آب فراوان چشم را بشوید تا غلظت آن ماده کمتر شود.وی ادامه داد: کاسه چشم نیز در صنوف و مشاغل خاصی، امکان صدمه بیشتری دارد.

 

مثلاً برخورد شدید صورت و گونه یک راننده با فرمان ماشین و داشبورد هنگام ترمز شدید، ممکن است باعث شکستگی کاسه چشم شود. عمده ترین آسیب ها به کاسه چشم با ضربه های مکانیکی ایجاد می شوند.

 

این جراح و متخصص چشم با بیان اینکه بعد از پلک چشم اولین چیزی که وجود دارد ملتحمه می باشد که به کرات دچار عفونت هایی می شود که به آن کونژونکتیویت‌ (با منشاء ویروسی یا باکتریایی) می گویند، گفت: این عفونت ها معمولاً در اثر تماس دست های آلوده با چشم ایجاد و باعث قرمزی و درد چشم می شوند.

 

توصیه می شود اگر شی ای وارد چشم شد، افراد قبل از دست زدن به چشم، دست آن را کاملاً با مایع دستشویی بشویند و بعد چشم را پاک کنند. اگر جسم در بافت چشم فرو رفته است، افراد به هیچ عنوان به آن دست نزنند و آن را پانسمان نکنند.

 

در چنین موردی، یک محافظ روی چشم بگذارند که با چشم تماس نداشته باشد و سریعاً به بیمارستان مراجعه کنند. خارج کردن جسمی که در بافت چشم فرو رفته است باعث تخلیه مایع چشم می شود و ممکن است ایجادکننده هر صدمه ای مانند آب مروارید یا عفونت چشمی شود. به علت آلودگی زیاد،عوارض ورود چوب به چشم خیلی بیشتر از شیشه و اجسام بران می باشد و خطر عفونت های قارچی را در پی دارد.

 

رجبی ادامه داد: اشعه UV که در جوشکاری ها وجود دارد) باعث تخریب لایه سطحی قرنیه می شود. وقتی لایه سطحی تخریب شد، بعد از مدتی سلول ها می ریزند که باعث درد خیلی شدیدی می شود و ترمیم آن نیز تا ۲۴ ساعت طول می کشد. متاسفانه در موارد خیلی زیاد، جوشکارها برای کاهش درد به داروخانه مراجعه و قطره بی حس کننده می گیرند.

 

قطره بی حسی باعث زخم های قرنیه می شود که به هیچ وجه به درمان پاسخ نمی دهد و حتی ممکن است پزشک مجبور به پیوند قرنیه شود. توصیه می شود جوشکارها حتماً از عینک مناسب استفاده کنند.

 

وی تاکید کرد: اشیایی که از سطح قرنیه عبور می کنند، می توانند باعث پیدایش آب مروارید شوند. همچنین اشعه مادون قرمز در شیشه گرها و کسانی که در کوره های پرحرارت کار می کنند، باعث پیدایش آب مروارید زودرس می شود.

 

اگر مرکز بینایی در شبکیه تخریب شود قابل ترمیم و جراحی نیست، البته اگر این آسیب شامل کندگی یا پارگی شبکیه باشد تا حد زیادی قابل جراحی و ترمیم می باشد. اشعه ها در درازمدت باعث تخریب شبکیه می شوند، بنابراین کسانی که با اشعه های رادیوتراپی و مادون قرمز سروکار دارند باید مراقبت های لازم را در این زمینه انجام دهند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران وی در پایان اظهارکرد: ما در هر دقیقه معمولاً ۱۰ الی ۱۴ بار پلک می زنیم. پلک زدن باعث می شود که اشک روی قرنیه را بپوشاند و مانع از خشک شدن آن می شود.

 

این موضوع برای کسانی که به تصویری خیره می شوند و یا پشت کامپیوتر می نشینند، باید مورد توجه قرار گیرد تا با پلک زدن های مکرر مانع خشکی قرنیه شوند. البته استفاده از اشک مصنوعی هم می تواند کمک کننده باشد. بهتر است افراد پلک خود را شامپو بچه که سوزش کمتری ایجاد می کند بشویند تا در هوای خشک با مشکل روبرو نشوند.

 

 

تهیه و تنظیم : مجله ممتاز نیوز

 

 

نوشته روش های مراقبت از چشم در مشاغل مختلف اولین بار در ممتاز نیوز پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.