روند به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه‌های موبایل

به گزارش ممتازنیوز به نقل از فاوا نیوز در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

قاره سیاه و شبه قاره هند: پیشتازان استفاده از انرژی نورانی

فاوانیوز: افزایش جمعیت جهان و به تبع آن افزایش نیاز به انرژی منجر به افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی شده است که پیامدهایی چون انتشار روزافزون گازهای گلخانه‌ای و افزایش جهانی قیمت سوخت را به دنبال داشته است. تشدید این روند موجب شده است که بسیاری از کشورهای غربی در سال‌های گذشته ارتقاء فناوری‌ها و رونق بازار استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را دنبال کنند و هر ساله به میزان انرژی تأمین شده از این بخش بیفزایند. اما اخیراً بازارهای نوظهور اقتصادی نیز با درک اهمیت استفاده از این فرصت، به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر را به یکی از سیاست‌های کلی تأمین انرژی مورد نیاز خود تبدیل کرده‌اند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از طیف، در این میان استفاده از انرژی تجدیدپذیر در راه‌اندازی شبکه‌های مخابراتی به خصوص BTSها در مناطق کمتر توسعه یافته که امکان اتصال به شبکه برق را ندارند، و فراهم کردن امکان کاهش یا قطع وابستگی این تجهیزات به سوخت‌های فسیلی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در حال حاضر سالانه ۷۵ هزار BTS که از سوخت فسیلی به عنوان خوراک اصلی تأمین انرژی استفاده می‌کنند، به مجموع BTSهای جهان اضافه می‌شود و بر اساس گزارش GSMA، تعداد آنها در انتهای سال ۲۰۱۲ به ۶۴۰ هزار خواهد رسید.

طرح ملی هند برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

با توجه به وسعت و جمعیت کشور هند، می‌توان حرکت این کشور به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را مقدمه جهانی شدن استفاده از انرژی‌های نو دانست. دولت این کشور به دلایلی چون افزایش قیمت و نیاز به مصرف سوخت در این کشور و همچنین در اختیار داشتن (متوسط) ۳۰۰ روز آفتابی در یک سال، در راستای “طرح ملی جواهر لعل نهرو” قصد دارد با استفاده از مشوق‌های متعدد اقتصادی، بخش قابل ملاحظه‌ای از انرژی این کشور را با استفاده از سلول‌های خورشیدی (PV) و سیستم‌های متمرکزکننده انرژی خورشیدی (CSP) تأمین نماید.

بخش ارتباطات سیار هند با ۳۵۰ هزار دکل مخابراتی، یکی از مصرف‌کنندگان اصلی گازوئیل در این کشور محسوب می‌شود، که با مصرف سالانه ۲٫۵ میلیارد لیتر از این سوخت فسیلی، پس از راه‌آهن دومین مصرف‌کننده گازوئیل در این کشور محسوب می‌گردد و میزان هزینه پرداخت شده برای سوخت این صنعت در سال به ۲ میلیارد دلار می‌رسد.
عوامل متعدد در موفقیت به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر

با بررسی بیشتر در به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر، مواردی از قبیل عدم توفیق نسبی برخی اپراتورها که به استفاده از این انرژی روی آورده‌اند نیز مشاهده می‌شود؛ که این موارد عمدتاً ناشی از تخمین نادرست میزان انرژی مصرفی سایت‌ها و هزینه‌های مربوط در کنار انتخاب ناصحیح فناوری است.

البته در این راستا، موارد دیگری مانند مسائل مربوط به نگهداری از BTSهایی که با انرژی تجدیدپذیر کار می‌کنند و آشنایی مهندسین مربوط با نحوه کارکرد این BTSها، رصد پیشرفت فناوری‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر توسط اپراتورها و استفاده از بهینه‌ترین روش‌ها و همچنین مباحث مرتبط با امکان‌سنجی پروژه در شرایط مختلف آب و هوایی نیز از فاکتورهای مهم موفقیت در این حوزه به شمار می‌روند.

شایان ذکر است که متن کامل مقاله فوق ، در ماهنامه شماره ۳۷ طیف برق منتشر شده است. علاقه­مندان برای دریافت کامل این مطلب می‌توانند به بخش اشتراک الکترونیکی سایت نشریه مراجعه و یا برای درخواست نسخه چاپی از طریق سایت نشریه اقدام یا با شماره ۸۸۵۱۳۸۱۰ تماس حاصل فرمایند.

فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.