روند تایید صلاحیت کاندیداهای شوراها

۳۱فروردین۱۳،

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور گفت: تایید صلاحیت کاندیداهای این انتخابات از طریق استعلام چهارگانه و بعد از تایید هیات‌های اجرایی و به دنبال آن هیات‌های نظارت انجام می‌شود.

به گزارش مشرق، محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اتمام مهلت یک هفته‌ای ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: ثبت‌نام کاندیداها از ۲۶ فروردین تا اول اردیبهشت ماه انجام شد که با همکاری وزارت کشور، زمان ثبت‌نام در روز اول اردیبهشت تا ۱۲ شب تمدید شد.

وی با بیان اینکه از تاریخ دوم اردیبهشت به مدت ۱۰ روز هیات‌های اجرایی استعلام چهارگانه‌ای را برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا انجام می‌دهند، گفت: این استعلام‌ها از نیروی انتظامی، ثبت‌احوال، قوه قضاییه و وزارت اطلاعات انجام می‌شود. این استعلام‌ها در هیات‌های اجرایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و مبنای اولیه تایید و یا رد صلاحیت اشخاص در هیات‌های اجرایی خواهد بود.

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه بعد از بررسی پرونده نامزدهای انتخاباتی در خلال استعلام چهارگانه بعد از مدت ۱۰ روز، بررسی هیات‌های اجرایی به هیات نظارت شهرستان و بخش ارجاع می‌شود، گفت: این پرونده‌ها در هیات‌های نظارت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که آنها در خصوص رد و یا تایید صلاحیت کاندیداها نظر خود را اعلام می‌کنند. اگر هیات اجرایی صلاحیت کسی را رد کرد و هیات نظارت آن را تایید نمود طبیعتا نظر هیات نظارت مبنا قرار خواهد گرفت.

کولیوند در خصوص روند رسیدگی به شکایات و اعتراضات نامزدهای انتخاباتی در مورد بررسی صلاحیت‌شان،‌گفت: اگر کسی در خصوص رد صلاحیتش اعتراض و یا شکایت داشته باشد می‌تواند به مدت چهار روز آن را به هیات نظارت بالادستی‌اش ارجاع دهد یعنی اگر شکایتی در خصوص تایید صلاحیت نامزد انتخاباتی در شورای روستای یک بخش وجود داشته باشد می‌تواند آن را به شهرستان و اگر اعتراض در مورد تایید صلاحیت فردی در شورای شهر شهرستان وجود داشته باشد می‌تواند آن را به هیات نظارت استان ارائه کند.

وی یادآور شد: اگر باز هم در مورد روند تایید صلاحیت در هیات نظارت استان اعتراضی وجود داشته باشد مجددا این اعتراض مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، نتیجه نهایی نتیجه قطعی خواهد بود یعنی اگر رد شد، رد قطعی و اگر تایید صلاحیت شد، تایید قطعی است.

نماینده مردم کرج در پاسخ به این پرسش که اگر کاندیداها نسبت به روند تایید صلاحیت در استان شکایت داشته باشند چه اتفاقی می‌افتد، گفت: در قانون نظر نهایی هیات نظارت استان فصل‌الخطاب است اما ما در صورت وجود موارد خاص شکایات را در هیات مرکزی مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

کولیوند با بیان اینکه اولین تایید صلاحیت کاندیداها در تاریخ ۲۸ اردیبهشت به آنها اعلام می‌شود،‌گفت: آنها بعد از این تاریخ به مدت چهار روز یعنی تا اول خرداد زمان برای ارائه شکایت مجدد دارند، بعد از این زمان هیات‌های نظارت شکایت را به مدت پنج روز مورد رسیدگی قرار می‌دهند و آنگاه پاسخ نهایی را اعلام می‌کنند.

وی تاکید کرد: از تاریخ ۶ خرداد کار هیات‌های نظارت در مورد تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها تمام شده است و از این زمان هیات‌های نظارت برای تعیین اعضای شعبه‌های رای‌گیری و ناظرین سر صندوق از بین معتمدین ورود پیدا می‌کنند و احکام را صادر می‌نمایند.

وی گفت که زمان تبلیغات انتخابات شوراها یک هفته قبل از ۲۴ خرداد یعنی روز برگزاری انتخابات خواهد بود و طبیعتا در روز برگزاری انتخابات وظیفه هیات‌های نظارت، نظارت بر شمارش آراها و تایید انتخابات است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.